3 474 136 läst · 18 524 svar
3474k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Och nu vet jag varför den pajade.pjgb skrev:Försökt ta hål i plankvägg.
Kom halvvägs innan hålsågen nöp fast i en spik med gängpaj som resultat. Fan. Blir en tur till Hornbach imorgon då.
Riktigt nesligt att jag hittade på Bahco-hållaren som har styrpinnar inbyggt. Hade jag använt den istället för Wolfcrafts hållare som bara har gängor så hade jag varit igenom nu.
Det saknades en bricka på den jag köpte, en distans. Gängorna tar nämligen slut den sista millimetern på hållaren från Wolfcraft.
Fick en ny hålsåg från Hornbach utan protest, denna gång med distans.
Det går inte att gänga mot en ansats, därför svarvar man alltid ett frispår längst in som gängan kan sluta i.
Så här ser Starretts hållare ut:
Och dom håller. Gränsen mellan lilla hållaren utan medbringare och stora med medbringare går vid ca 30 mm.
Jag vet inte hur wolfcraft är gjorda, med Starrett (som passar bacho mfl) har olika gänga på stora och lilla hållaren, så det är ingen risk att man sätter på en för stor hålsåg.
Titta också inne i hålsågen. Sågar för hållare med medbringare har mycket kortare gänga då den ej ska ta upp moment.
Är gängan tillräckligt lång så ska det inte behövas någon bricka.
Så här ser Starretts hållare ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och dom håller. Gränsen mellan lilla hållaren utan medbringare och stora med medbringare går vid ca 30 mm.
Jag vet inte hur wolfcraft är gjorda, med Starrett (som passar bacho mfl) har olika gänga på stora och lilla hållaren, så det är ingen risk att man sätter på en för stor hålsåg.
Titta också inne i hålsågen. Sågar för hållare med medbringare har mycket kortare gänga då den ej ska ta upp moment.
Logga in
Skapa konto
Är gängan tillräckligt lång så ska det inte behövas någon bricka.
Det är en kort gänga i hålsågen jag köpte, och hållaren och sågen såldes som ett kit.
Däremot hade alla exemplar i butik den där brickan, och den jag köpte för 2-3 veckor (samma artnr) sedan på samma butik saknade brickan.
https://www.hornbach.se/shop/Halsag...och-centrumborr/8537004/artikel-detaljer.html
Nu är hålet gjort i alla fall.
Däremot hade alla exemplar i butik den där brickan, och den jag köpte för 2-3 veckor (samma artnr) sedan på samma butik saknade brickan.
https://www.hornbach.se/shop/Halsag...och-centrumborr/8537004/artikel-detaljer.html
Nu är hålet gjort i alla fall.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Alltså. HKC55 och fsk skenan är ju precis så exceptionellt precis som alla säger. Synd bara att den kostar mer än min första bil.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
För åtta år sedan köpte jag en grupp gamla "teak" möbler av en kompis.. dom var inte vackra då och har bara stått på verandan i stugan och sett ledsna ut. Men nu ska det bli lite bättre...
Före/efter
Och bordet blir nog också bra vad det lider
Jag tror att det är gummiträd eller akacia som var rödbetsat. Lystern blir i alla fall väldigt fin med tung tree olja.
Före/efter
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror att det är gummiträd eller akacia som var rödbetsat. Lystern blir i alla fall väldigt fin med tung tree olja.
Heter det tung tree olja, eller vad är det för produkt? Har liknande vackra möbler hemma som skulle behöva något liknande..Cheesen skrev:För åtta år sedan köpte jag en grupp gamla "teak" möbler av en kompis.. dom var inte vackra då och har bara stått på verandan i stugan och sett ledsna ut. Men nu ska det bli lite bättre...
Före/efter
[bild]
[bild]
Nytt räcke till förstukvisten på gång. Det gamla var bortom räddning. Och faktiskt rätt fult från början. Samt rangligt.
Det behövs nya stolpar.
Hade lite avkap av furu kvar sedan jag böt vindskivor för ett par år sedan. Sprickigt, kvistigt och allmänt kass. Men i detta fallet räcker det att ett hörn per bräda är ok. Resten syns inte. Stolparna är ihåliga av ett skäl.
De gamla satt med ett vekt vinkeljärn i betongen. Ett numera rätt rostigt vinkeljärn. Jag svetsade nya fästen av KKR 30x30x3 med en fotplatta och skulle skicka dom på varmförzinkning när jag kom på att konsoler för rör funkar lika bra och går att köpa färdiga. Stolparna är limmade så att konsolen passar med sugpassning.
Färdiga stolpar, bara att måla.
Lite räcke hann jag montera också där inga nya stolpar behövdes.
Mitt första försök med pocket screew.
Sista spjälan döljer skruvhålen när den kommer på plats.
Pocket screew jig av hemgjord modell. Funkar bra.
Plastutskrift fodrad med kopparrör.
Det behövs nya stolpar.
Logga in
Skapa konto
Hade lite avkap av furu kvar sedan jag böt vindskivor för ett par år sedan. Sprickigt, kvistigt och allmänt kass. Men i detta fallet räcker det att ett hörn per bräda är ok. Resten syns inte. Stolparna är ihåliga av ett skäl.
De gamla satt med ett vekt vinkeljärn i betongen. Ett numera rätt rostigt vinkeljärn. Jag svetsade nya fästen av KKR 30x30x3 med en fotplatta och skulle skicka dom på varmförzinkning när jag kom på att konsoler för rör funkar lika bra och går att köpa färdiga. Stolparna är limmade så att konsolen passar med sugpassning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De kan vara lite pyssliga att få till men stolpar byggda på det sättet håller sig rakaPNO skrev:Nytt räcke till förstukvisten på gång. Det gamla var bortom räddning. Och faktiskt rätt fult från början. Samt rangligt.
Det behövs nya stolpar.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Kinesolja kan du söka på.tveksamt skrev:
https://www.slojd-detaljer.se/produkter/fixa-forvara/olja-vax/kinesisk-traolja-9224