3 455 973 läst · 18 494 svar
3456k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 187 inlägg
Jag fick en snickeri/snidaryxa i julklapp, så jag gjorde några skedar. Första försöket gick sönder, sedan fick jag till två som blev ok.
Dock så hade jag inget bra ställe att ha yxan, plus knivarna m.m. till skedmakandet när jag inte använde dom, så jag slängde ihop en liten verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock så hade jag inget bra ställe att ha yxan, plus knivarna m.m. till skedmakandet när jag inte använde dom, så jag slängde ihop en liten verktygslåda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
Så vill vi ju se lite närmare på yxorna ocksåS snuttekudden skrev:Jag fick en snickeri/snidaryxa i julklapp, så jag gjorde några skedar. Första försöket gick sönder, sedan fick jag till två som blev ok.
[bild]
[bild]
[bild]
Vilka har du? Nöjd?
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 187 inlägg
Bästa bilden på den nya yxan.Frustrator skrev:
Logga in
Skapa konto
Det är Kalthoffs lilla karvare. (Small Carver 01). Jag tycker den är bra, jag har ändå lyckats att göra en sked, men jag är inte den bästa att bedöma detta dock. Det är aningens tung för mina pinnar till armar. Men det hoppas jag skall avhjälpas med lite träning.
Den andra är ett arv och är av okänt ursprung. Den är väldigt slö och jag har knappt använt den, så jag låter det vara osagt om den är bra eller ej. Jag får väl ta och lära mig att slipa yxor nu, så att jag kan börja använda den också.
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
SnyggS snuttekudden skrev:Bästa bilden på den nya yxan.
[bild]
Det är Kalthoffs lilla karvare. (Small Carver 01). Jag tycker den är bra, jag har ändå lyckats att göra en sked, men jag är inte den bästa att bedöma detta dock. Det är aningens tung för mina pinnar till armar. Men det hoppas jag skall avhjälpas med lite träning.
Den andra är ett arv och är av okänt ursprung. Den är väldigt slö och jag har knappt använt den, så jag låter det vara osagt om den är bra eller ej. Jag får väl ta och lära mig att slipa yxor nu, så att jag kan börja använda den också.
Jag har Gränsfors stora och tror den väger närmare det dubbla mot din. Man vänjer sig rätt snart, gäller att använda den ofta bara
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 187 inlägg
Man får hoppas det! Nu gäller det att man hittar färskt virke bara, lite omvänt problem än vanliga fall. Har du en dedikerad huggkubbe förresten? Det kanske är något man borde skaffa nu.Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
Ingen dedikerad kubbe, men har en högre som vi använder här hemma för att spänta småved, den använder jag. Kommer jag över en bunt färska bitar åker de in i en plastpåse i väntan på att bli tillyxade.S snuttekudden skrev:
Du får börja övningsvässa på den gamla yxan så du kan hålla den andra vass sen när det gäller.
Verktygstokig
· Halland
· 7 617 inlägg
Ska jobba natt så hade lite fritid på förmiddagen innan jag lägger mig och sover en stund.
Hustrun mumlade något om att städa upp i trädgården innan hon drog till jobbet.
Jaja.
Gick ut. Ett varv runt huset. Hittade egentligen inget som behövde städas upp.
Men en bra karl reder sig själv.
Kanske det här hon menade med att städa upp. En bit björk som skräpar.
Fram med motorsågen och pallen jag aldrig 'hinner' köra till tippen.
Kapa. Såga ett klyvsnitt (2-3cm djupt). I med en kil.
Hittade en bit ask att göra samma sak med
Byta om till vanliga kläder. Asken är typ två fot bred..
.
Klyver upp björken i lagom skedbitar
Går ju fint att göra med yxa också om man inte har klyvkniv
Avsluta med att skicka en bild till hustrun att jag kluvit lite ved. La de avsågade bitarna från asken i vedboden..
.
Sen yxade jag lite skedämnen oklart varför jag inte tog någon när det började bli klart utan bara en mitt i..
Hustrun mumlade något om att städa upp i trädgården innan hon drog till jobbet.
Jaja.
Gick ut. Ett varv runt huset. Hittade egentligen inget som behövde städas upp.
Men en bra karl reder sig själv.
Kanske det här hon menade med att städa upp. En bit björk som skräpar.
Logga in
Skapa konto
Fram med motorsågen och pallen jag aldrig 'hinner' köra till tippen.
Logga in
Skapa konto
Kapa. Såga ett klyvsnitt (2-3cm djupt). I med en kil.
Logga in
Skapa konto
Hittade en bit ask att göra samma sak med
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Byta om till vanliga kläder. Asken är typ två fot bred..
Logga in
Skapa konto
Klyver upp björken i lagom skedbitar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Går ju fint att göra med yxa också om man inte har klyvkniv
Logga in
Skapa konto
Avsluta med att skicka en bild till hustrun att jag kluvit lite ved. La de avsågade bitarna från asken i vedboden..
Logga in
Skapa konto
Sen yxade jag lite skedämnen oklart varför jag inte tog någon när det började bli klart utan bara en mitt i..
Logga in
Skapa konto
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 389 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 389 inlägg
Gjort nya anpassade upphäng till tre adventsstjärnor. Nu slipper vi två meter hoprullad lampsladd ovanför varje stjärna.
Extremt billigt med den textilklädda kabeln som nästan inte passar genom dragavlastningen och den lilla isolersvampen.
Nu är den surdegen avklarad lagom till att stjärnorna ska bort. Å andra sidan slipper jag glömma till nästa jul att jag hade köpt prylar till detta och beställa igen.
Extremt billigt med den textilklädda kabeln som nästan inte passar genom dragavlastningen och den lilla isolersvampen.
Logga in
Skapa konto
Nu är den surdegen avklarad lagom till att stjärnorna ska bort. Å andra sidan slipper jag glömma till nästa jul att jag hade köpt prylar till detta och beställa igen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Jag sköt upp mitt till nästa jultommib skrev:Gjort nya anpassade upphäng till tre adventsstjärnor. Nu slipper vi två meter hoprullad lampsladd ovanför varje stjärna.
[bild]
Vi har satt upp porslins isolatorer och ska köra med tvinnad textilkabel nästa år
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 389 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 389 inlägg
Ser ut att hänga snett=ej parallellt med fönsterna? Löses isåfall enkelt genom osynlig tunn sytråd från toppspetsarna till valfri punkt ovanför. Inte för att det stör mig men jag har "någon" i hemmet med höga krav på att dom hänger parallellt med fönstret o därmed en viss erfarenhet av hur man löser det.tommib skrev:
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 428 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 428 inlägg
Julklappstips så det blir mindre pill nästa säsong används med succé hos ossOla C skrev:Ser ut att hänga snett=ej parallellt med fönsterna? Löses isåfall enkelt genom osynlig tunn sytråd från toppspetsarna till valfri punkt ovanför. Inte för att det stör mig men jag har "någon" i hemmet med höga krav på att dom hänger parallellt med fönstret o därmed en viss erfarenhet av hur man löser det.
https://www.clasohlson.com/se/Hänga-Rakt-Markslöjd/p/36-5257