stigen stigen skrev:
Tack Anders!

Då får det bli ”spaning” efter en vändbar modell!

Dag

PS. Snabb spaning gav följande resultat! Ser ut att vara vändbar.

Dag

[bild]
Exakt en sådan infästning till kniven ja. Ingen aning om hur stabilt de håller positionen. Så beställer du tar jag gärna en recension av dig.
Dock har jag sett att de finns som bänkmodell också och ej för att klämmas på bordskanten. Men det bygger man ju relativt enkelt ett snyggt stativ om man vill.
Har du en länk till kittet?

A Anderscurl skrev:
Exakt en sådan infästning till kniven ja. Ingen aning om hur stabilt de håller positionen. Så beställer du tar jag gärna en recension av dig.
Dock har jag sett att de finns som bänkmodell också och ej för att klämmas på bordskanten. Men det bygger man ju relativt enkelt ett snyggt stativ om man vill.
Har du en länk till kittet?
Här kommer en bild på beställningen!

Rostfritt stål knivslipare monterad på en bordsskiva med en svart låda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Det är enklast, billigast möjliga från amazon.se
Har du hunnit testa penvässarfunktionen? :crysmile:
Text om professionell pennvässare som förbättrar skärkraft och livslängd på bestick.
stigen stigen skrev:
Här kommer en bild på beställningen!
Har du möjligen en länk eller ASIN-numret (Amazons artikelnummer, typ)? Alltså detta, fast för din slip:

Teknisk informationstabell med varumärke RFHK, färg Sharpener, tillverkare RFHK och ASIN B08QZG54RM.

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Efter att ha klivit av en ganska krävande beredskap på 2 veckor så trodde man att allt skulle börja pinna på i vanligt tempo. MEN Efter en

——> strömgenomgång <—— ute på en hiss förra veckan och inackordering på hjärt-iva (dåliga sängar men fantastisk personal på det hotellet) så tar vi det lilla lugna denna veckan också.

metallfräsen står fortfarande ouppackad (tredje veckan) men tror inte jag visat den tidigare.

• Industrimaskin från Holzmann på träpall med tillbehör och verktyg spridda omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Snailman och 15 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Efter att ha klivit av en ganska krävande beredskap på 2 veckor så trodde man att allt skulle börja pinna på i vanligt tempo. MEN Efter en

——> strömgenomgång <—— ute på en hiss förra veckan och inackordering på hjärt-iva (dåliga sängar men fantastisk personal på det hotellet) så tar vi det lilla lugna denna veckan också.

metallfräsen står fortfarande ouppackad (tredje veckan) men tror inte jag visat den tidigare.
Var rädd om dig!
Sakerna finns kvar. :heart:

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var rädd om dig!
Sakerna finns kvar. :heart:
man insåg ganska snabbt att prylar, hus, jobb, företag är extremt oviktiga när ngt läskigt händer. Obs det var egentligen ingen fara med hjärtat men tydligen är det ändå ovanligt med ekg-förändringar vid strömgenomgång. För de flesta händer absolut ingenting. Därav var läkarna inte sugna på att släppa hem mig. Vilket jag uppskattade som tusan såklart.

• Gilla
  • Älska
ceson och 8 till
  • Laddar…

Skönt att se ett fall där man inte bara skickade hem personen!

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Extremt ovanligt att strömgenomgång under 400v ger någon hjärtpåverkan så normalt sett räcker det med ett EKG och kontroll av blodprover :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Skönt att de släppte ut dig tillslut :)

tommib
Det är inte spänningen så mycket som det är strömmens väg. Får man strömgenomgång så får man, det är resistensen i huden som ska övervinnas. Inne i kroppen är vi i stort sett en säck med saltvatten.

Det som händer vid större strömstyrka och högre spänning är mer termiska skador.

Skönt att det gick bra.

Frustrator Frustrator skrev:
Extremt ovanligt att strömgenomgång under 400v ger någon hjärtpåverkan så normalt sett räcker det med ett EKG och kontroll av blodprover :)
Men man bör söka för det alltså och ligga för observation? Vad är det för effekter som kan ge sig till känna först efter ett tag? Jag trodde att bara en överlevde var det lugnt :seenoevil:

R Robert-san01 skrev:
För att vara rättvis så är svenska sjukhus bokstavligt talat överfulla. Så ingen ide att låtsas som att folk skickas hem om de verkligen behöver sjukhusvård.

Självklart händer det men inte såpass ofta att man är berättigad att skriva spydiga kommentarer om det ;)

nanowire nanowire skrev:
Men man bör söka för det alltså och ligga för observation? Vad är det för effekter som kan ge sig till känna först efter ett tag? Jag trodde att bara en överlevde var det lugnt :seenoevil:
Generellt svar: ja. Det finns en ökad risk för förmaksflimmer enligt en del litteratur, det kan då komma senare. Sen kan diskuteras om man behöver ligga inne för risken att man får förmaksflimmer (det anser inte jag).
Har man andra ekg- förändringar post el kan de kräva mer utredning vilket oftast bör göras inneliggande, även om det mesta brukar landa i friskt tillslut.
Det farliga är som tommib skrev om strömmen passerar hjärtat. Eller om det är tillräckligt hög energi för att ge brännskador/energiskada(oftast under huden, syns inte alltid på utsidan ).

Så söka:ja.
Behöva bli inlagd: sällan.

Sen om jag i samband med lite elpul fick en stöt i bara handen (in i handen, ut genom handen (samma hand))så skulle inte jag söka..

• Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Generellt svar: ja. Det finns en ökad risk för förmaksflimmer enligt en del litteratur, det kan då komma senare. Sen kan diskuteras om man behöver ligga inne för risken att man får förmaksflimmer (det anser inte jag).
Har man andra ekg- förändringar post el kan de kräva mer utredning vilket oftast bör göras inneliggande, även om det mesta brukar landa i friskt tillslut.
Det farliga är som tommib skrev om strömmen passerar hjärtat. Eller om det är tillräckligt hög energi för att ge brännskador/energiskada(oftast under huden, syns inte alltid på utsidan ).

Så söka:ja.
Behöva bli inlagd: sällan.

Sen om jag i samband med lite elpul fick en stöt i bara handen (in i handen, ut genom handen (samma hand))så skulle inte jag söka..
Ok, tack, bra att veta. Nej, det var ström från arm till arm jag tänkte på, länge sedan nu men en vet ju aldrig om det sker igen.

Just detta har utretts och det finns saker som kan ta veckor att visa sig. Ex salter kan kristalliseras i kroppen och ge påverkan långt senare.

Det var inte så länge sedan läkare fick bannor för att de sa att "hushållsström" inte var farligt och inte behövde kollas av läkare.

https://tidningenelektrikern.se/2019/03/25/varden-missar-latt-skador-efter-olyckor-med-el/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.