3 451 789 läst · 18 468 svar
3452k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Idag blev det tunnling av kablar för att kunna koppla in en dagvattenbrunn. Totalt 16st kablar plus en fjärrvärmekulvert stog på agendan. Trots grävsug så tog det 6 timmar och då var allt redan framgrävt så pass att vi kunde se hjässan på alla rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 7 611 inlägg
Den är på lån från svärfar till vår teknikintresserade 11-åring som redan kör tal typ 1476x789-478 på den…
Den är inte helt gratis, men kostade visst motsvarande 9000 kr i redan i inköpspris i dagens penningvärde.
Den är inte helt gratis, men kostade visst motsvarande 9000 kr i redan i inköpspris i dagens penningvärde.
Igår tog jag och grannen tag i det näst sista momentet på den nya brevlådeställningen, en anslagstavla! På de lokala sågen fick vi fatt på asfaltsboard och sen fick de gröna maskinerna arbeta:
Först klövs brun trall (Som köptes på auktion för några år sedan för det mycket trevliga priset 7,5 kr löpmeter, totalt 750m) med cirkeln och skena, sen frästes en skåra, gerningen utfördes på färgtema med en Metabo och slutprodukten blev:
Monteringen avvek från färgtemat, skruvarna drogs i med en liten blå slagdragare.
Logga in
Skapa konto
Först klövs brun trall (Som köptes på auktion för några år sedan för det mycket trevliga priset 7,5 kr löpmeter, totalt 750m) med cirkeln och skena, sen frästes en skåra, gerningen utfördes på färgtema med en Metabo och slutprodukten blev:
Logga in
Skapa konto
Monteringen avvek från färgtemat, skruvarna drogs i med en liten blå slagdragare.
Verktygstokig
· Halland
· 7 611 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 611 inlägg
Det stämmer, uppfanns på 30-talet men tillverkningen startade inte förrän efter krigsslutet och upphörde på 70-talet när de elektroniska tog över. Just detta exemplaret är tillverkat 1954 och har använts av en nära släkting som var byggmästare i Göteborg. Så det finns fog för att tro att flera byggnader som ännu finns kvar i centrala Göteborg är beräknade på ett eller annat sätt med denna. Eller också var det för att räkna ut fakturan .
Om jag minns rätt innehåller den 751 delar, så det är ett litet mekaniskt underverk. När man väl fattat principen är den faktiskt lättanvänd.
Om jag minns rätt innehåller den 751 delar, så det är ett litet mekaniskt underverk. När man väl fattat principen är den faktiskt lättanvänd.
Redigerat:
Jag känner djup avund. Har velat ha en länge, baraföratt, men är för snål för att köpa ett antikt ex. Har sett dem gå för 5-10kkr på auktion. Fantastiskt fina små prylar.mexitegel skrev:Det stämmer, uppfanns på 30-talet men tillverkningen startade inte förrän efter krigsslutet och upphörde på 70-talet när de elektroniska tog över. Just detta exemplaret är tillverkat 1954 och har använts av en nära släkting som var byggmästare i Göteborg. Så det finns fog för att tro att flera byggnader som finns kvar i centrala Göteborg är beräknade på ett eller annat sätt med denna. Eller också var det för att räkna ut fakturan .