3 411 414 läst · 18 311 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Sen när jag ändå hade slipgrejerna framme tog jag bort färgen, mest för @nanowire s hjärtats skull.
Hittade det här under all färg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade det här under all färg
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Den är helt oblodig. Förra ägaren tyckte den skulle målas kanske som rostskydd. Så vederbörande slabbade på en röd grundfärg och sen vit färg ovanpå. Sen låg den i princip oanvänd efter det tills jag hittade den på en loppis. Nu skavs ju all färg av vid användning och nano får en hjärtattack varje gång min yxa är på bild för att han tror att jag satt den i benetCheesen skrev:
Pysslade om en nyantagen student en gång som högg sig i smalbenet ett par veckor in i mottagningsaktiviteterna. Jag hade väl ett milt adrenalinpåslag själv och kunde inte hålla mig från att kommentera hur det såg ut "där inne" och den stackarn blev bara blekare och blekare...sedan krockade de på vägen till akuten.DennisCA skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 190 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Hej Dag,stigen skrev:
Det är enklast, billigast möjliga från amazon.se 299kr inklusive frakt. Då inklusive stenarna. Grit 120, 320, 600 & 1500. Även vinkelmätaren är därifrån.
Lite rapplig, men det skulle avhjälpas av att fästa den i lämplig skiva. Med vinkelmätaren var det mycket enkelt att ställa in önskad vinkel. Vinkeln stämmer bra mellan stenarna. Största nackdelen är dock att det inte är snabbfäste/enhandsfattning för att vända kniven. Så det är lite pill att byta sida. (1st insex skruv och tre hands fattning.)
Stenarna är limmade på ett plastblock. Men då jag inte lägger något tryck på verkar de plana och lämnar bra yta efter sig. Med 1500 grit blir eggen riktigt blank.
Kommer jag uppgrader? Japp, det kommer jag. När rätt deal dyker upp. Men endast för att få enhandsgrepp att vända kniven med. Nu är den 20år gamla Ica kniven bättre än ny. Och då har den haft många dyrare konkurrenter i lådan som fått gå vidare.
https://www.amazon.se/dp/B07ZYKPKKP...7c-32b2-4a45-b4f7-d172050fd68a&pd_rd_wg=Jyzd4
Anders
Tack Anders!A Anderscurl skrev:Hej Dag,
Det är enklast, billigast möjliga från amazon.se 299kr inklusive frakt. Då inklusive stenarna. Grit 120, 320, 600 & 1500. Även vinkelmätaren är därifrån.
Lite rapplig, men det skulle avhjälpas av att fästa den i lämplig skiva. Med vinkelmätaren var det mycket enkelt att ställa in önskad vinkel. Vinkeln stämmer bra mellan stenarna. Största nackdelen är dock att det inte är snabbfäste/enhandsfattning för att vända kniven. Så det är lite pill att byta sida. (1st insex skruv och tre hands fattning.)
Stenarna är limmade på ett plastblock. Men då jag inte lägger något tryck på verkar de plana och lämnar bra yta efter sig. Med 1500 grit blir eggen riktigt blank.
Kommer jag uppgrader? Japp, det kommer jag. När rätt deal dyker upp. Men endast för att få enhandsgrepp att vända kniven med. Nu är den 20år gamla Ica kniven bättre än ny. Och då har den haft många dyrare konkurrenter i lådan som fått gå vidare.
[länk]
Anders
Då får det bli ”spaning” efter en vändbar modell!
Dag
PS. Snabb spaning gav följande resultat! Ser ut att vara vändbar.
Dag
Logga in
Skapa konto
Redigerat: