richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har bara fått det återberättat om hur kompisens fastrar demonstrerat glasstillverkning och doppat en ros i kväve som sedan slogs sönder i småbitar, när de pluggade på Uppsala Universitet. Var något öppet hus där när vi var små.

Själv har jag bara varit med och fyllt på flytande kväve till svepelektronmikroskop :D
Här är ett plommon som jag labbade lite med förra helgen. Sprack som en glaskula när jag slängde det i altanen :D(y)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Hehe ja precis.

Nej men jag hällde i kvävet i matberedaren (assistent) när den gick med vispen, med glassmeten i. Det rök som bara den och ungarna hejade på och jag tänkte att detta blir ju alla tiders. Sen typ stannade vispen och motorn började stöna för det blev en hård glasskaka längst ned och utmed kanterna..
Så jag fick avbryta där och ta fram den "vanliga" glassmaskinen :(
Jag som hade kollat på Youtube och allt...
Man tar ju en rostfri färgblandare och sin starkaste skruvdragare...och en medhjälpare med starka nypor som håller i bunken. Vispa som fan och tillsätt kvävet ganska långsamt.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fått upp fodren i hallen, ena var på plats igår.
Det andra fick inte plats i sin ursprungliga bredd, och till råga på allt så var inte väggen helt rak.
55mm nertill och 59mm en upptill var målet för att få en jämn kant mot hörnet.
Målade träfoder för dörr eller fönster uppställda i en verkstad med verktyg och mätdon synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tog fodret och skruvade fast den på bit MDF salning jag hade stående pga felköp för några år sedan. Kant i kant nertill och 4mm inpetat uppe för gerningen skulle göras.
Resultatet blev riktigt bra, tänkte först köra med avrundningsfräs men beslutade mig för att köra på skarp kant.
Mätning av fördelningsmått på fodret vid installation med måttband och synlig skruv.
Skapa konto
Mätning av vit dörrfoder anpassad till ojämn vägg med hjälp av MDF, visar millimeterprecision.
Skapa konto

Sköt dit det och lappade igen 2 hål i panelen som jag räknade med skulle döljas av fodret när den panelen spikades ..:rolleyes:
Delvis installerade fodret ovanför köksskåp med synlig MDF klack och anpassning till en sned vägg.
Skapa konto
Nyinstallerat foder på en ojämn vägg ovanför ett köksöppning med synliga skruvhål.
Skapa konto

Passade även på att kapa till övre fodret som får vänta med montage till i helgen. :geek:
Vy genom en dörröppning med nymonterade vita dörrfoder till en köksinteriör med vita skåp och grått golv.
Skapa konto

• Gilla
BengtH och 9 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Man tar ju en rostfri färgblandare och sin starkaste skruvdragare...
Vad tror ni om att köra i tombolan. Känns lite manligt på nåt sätt... :cool:

Orange cementblandare på grusunderlag.
Skapa konto

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Korvgubbe

Vad göra när ens i övrigt pigga fyraåring blivit snuvig och inte får gå till dagis? Leta spillbitar att bygga banor med såklart!

Barn cyklar på hemmagjorda träramper på en asfalterad väg i ett bostadsområde.

• Gilla
Kalendern och 7 till
  • Laddar…
engs
Hennke85 Hennke85 skrev:
Det är många i min omgivning som skakar på huvudet när jag hellre handgräver än hyr en minigrävare. Dock är ju aldrig problemet att få till ett hål utan problemet är att bli av med massorna som fanns i hålet.
Om man sprider ut det och krattar ner det i gräsmattan kan man "gömma" förvånansvärt stora mängder massor, om det är hyfsat rätt fraktion, dvs inte för mycket sten. Om man inte har en Olle Berg-matta i vilket fall, då kanske man är lite noggrannare med det.

Med spade och pump.. Översvämmad trädgård med spade i förgrunden och en vattenpump i en vattenfylld gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
  • Ledsen
Fadai och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Om man sprider ut det och krattar ner det i gräsmattan kan man "gömma" förvånansvärt stora mängder massor, om det är hyfsat rätt fraktion, dvs inte för mycket sten. Om man inte har en Olle Berg-matta i vilket fall, då kanske man är lite noggrannare med det.
Här hemma är det inga problem, grästorvorna slängs i skogen och jorden används lite här och var. Som sagt även om man har en maskin för att få upp torvor och jord så brukar det ändå bli att man får köra bort skiten med skottkärra, samt att man måste laga i en massa larvspår. Nej någon Olle Berg matta har jag inte, snarare en grönmatta som någon på forumet brukar benämna sin gräsmatta som.

Återuppbyggd järnvägsräls med verktyg, Thyssen Hütte och Krupp-stämplar från 1919 och 1938.
Skapa konto

Klimatomställningsarbete och återbruk, spikat räls från Roslagsbanan, visserligen en halv kilometer från den ursprungliga sträckningen. Men nu har 30 meter återuppbyggts, sen att det är några mil kvar till Kårsta där den slutar idag får bli ett projekt för framtiden.
Kuriosa, Rälsen är stämplad Thyssen hütte och Krupp och daterad 1919 samt 1938.

• Gilla
  • Wow
nikasp och 10 till
  • Laddar…
Krupp 1938? Har du varit i Näsbypark och norpat spår?

Hep Hep skrev:
Krupp 1938? Har du varit i Näsbypark och norpat spår?

Spåren plockades av bönderna härikring när banan lades ner, de flesta har suttit i hembyggda sågverk fram tills nu.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jobbat i trädgården.

En slägga med rött och svart handtag vilar på en spräckt betongsten med fäst bultar i trädgården.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
[bild]

Klimatomställningsarbete och återbruk, spikat räls från Roslagsbanan, visserligen en halv kilometer från den ursprungliga sträckningen. Men nu har 30 meter återuppbyggts, sen att det är några mil kvar till Kårsta där den slutar idag får bli ett projekt för framtiden.
Kuriosa, Rälsen är stämplad Thyssen hütte och Krupp och daterad 1919 samt 1938.
Ser intressant ut, men inte är det 891 mm spårvidd, närmare 600 skulle jag säga.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Ser intressant ut, men inte är det 891 mm spårvidd, närmare 600 skulle jag säga.

Små fötter... Det är 891.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.