"Jag går ut och städar i garaget - har du koll på barnen så länge?"

"Mmmm..."

Börjar plocka lite. Städar undan stämjärnen och undrar var gummiklubban tagit vägen. Letar lite. Funderar på om man kan bygga en träklubba istället. Bygger en träklubba. Inser att den kunde blivit bättre. Bygger en lite annorlunda träklubba.

"Det tog lång tid där ute. Nu är det väl jättefint?"

"Mmmm..."

Två handgjorda träklubbor med olika design på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
arasmus och 32 till
  • Laddar…
Provfräst för gångjärn. Vet inte riktigt hur jag ställer fräsdjupet, men en titt i manualen kanske avslöjar det :rofl:

• Dörrgångjärn provfräst i trä med märkningar för justering.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har du en bild eller modellbeteckning på din fräs att visa så kommer du snart få en beskrivning på hur du bestämmer fräsdjupet.

R roli skrev:
Har du en bild eller modellbeteckning på din fräs att visa så kommer du snart få en beskrivning på hur du bestämmer fräsdjupet.
Det var simpelt. Några små justeringar innan jag ger mig på dörren bara...

Äntligen slutfört ett staketbygge som tagit alldeles för lång tid. Minsta sonen har nyligen börjat gå så det var hög tid.

Gult hus med nybyggt vitt staket på en kulle omgiven av grönska.
Skapa konto

Nybyggt vitt staket i trädgården med grön gräsmatta och blommande träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 25 till
  • Laddar…
Sambons bil har laddat ur... batteriet var så tomt att laddaren inte ville ladda ens. Då den moderna tekniken fallerar är det bra att ha nånting primitivare utan kretsar och skit, den bara matar på.

Efter en stund lade jag tillbaka den moderna laddaren och då funkade den, den moderna laddaren trots sina problem så slutar när det är fullt så känns säkrare att lämna den obevakad.

SdlhTqZ.jpg

• Gilla
kulle och 6 till
  • Laddar…
Fungerar ju även med en starthjälp.
Eller dess budgetkusin. Ett annat bilbatteri och starkablar :)

Det är irriterande att moderna laddare inte kan ladda ett batteri som är urladdat för mycket. Jag förstår att det är bra med inbyggt skydd mot fel polaritet och att laddaren vill kunna mäta hur ström och spänning varierar, men det borde finna en knapp för att koppla ur dessa funktioner i t ex 30 minuter för att kunna få liv i ett halvdött batteri. Men det finns säkert nån EU-regel som säger att man inte får göra så...

Man köper en modern laddare med ett supply läge.

• Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
U
Ja vi har en ctek med supply knapp

Hade kvar en del flytande kväve från förra helgens härdning.
Försökte göra glass med det. Gick åt h*vete :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Alltgår Alltgår skrev:
Doppade du fingret för att provsmaka? ;)

• Haha
Sthlm1891
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Du kan inte bara släppa oss sådär! Berätta alla detaljer tack.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Doppade du fingret för att provsmaka? ;)
Hehe ja precis.

Nej men jag hällde i kvävet i matberedaren (assistent) när den gick med vispen, med glassmeten i. Det rök som bara den och ungarna hejade på och jag tänkte att detta blir ju alla tiders. Sen typ stannade vispen och motorn började stöna för det blev en hård glasskaka längst ned och utmed kanterna..
Så jag fick avbryta där och ta fram den "vanliga" glassmaskinen :(
Jag som hade kollat på Youtube och allt...

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Alltgår Alltgår skrev:
Hehe ja precis.

Nej men jag hällde i kvävet i matberedaren (assistent) när den gick med vispen, med glassmeten i. Det rök som bara den och ungarna hejade på och jag tänkte att detta blir ju alla tiders. Sen typ stannade vispen och motorn började stöna för det blev en hård glasskaka längst ned och utmed kanterna..
Så jag fick avbryta där och ta fram den "vanliga" glassmaskinen :(
Jag som hade kollat på Youtube och allt...
Jag har bara fått det återberättat om hur kompisens fastrar demonstrerat glasstillverkning och doppat en ros i kväve som sedan slogs sönder i småbitar, när de pluggade på Uppsala Universitet. Var något öppet hus där när vi var små.

Själv har jag bara varit med och fyllt på flytande kväve till svepelektronmikroskop :D

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.