3 395 666 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 421 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 421 inlägg
Har börjat få upp verktyg från kartonger på golvet... och eftersom jag har svårt att bestämma mig hur jag vill ha det och fortfarande känner mig fram i mitt workflow fick det bli ett modulärt system. En laddstation på plats, fler hängare och annat på gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 385 inlägg
Ena TV dosan har strulat ett tag för att sedan helt sluta funka så det var väl dags för service. Löde, lödde, löda, lödade?!?!, om en lös lödning som inte borde påverka funktionen och rengjorde ordentligt vilket ofta löser dessa problem. Egentligen inget att visa upp här men när jag öppnade fick jag ett litet skratt över hur långt elektronikföretagen går för att "lura" oss kunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror nog inte att det handlar om att lura någon genom att lägga in vikter i fjärrkontrollen. Det handlar sannolikt om att få en bra känsla, utan vikter är den antagligen inte lika trevlig att hålla i. När jag i min ungdom skruvade isär luren på en respons-telefon satt det vikter i även den.Rickard.ag skrev:Ena TV dosan har strulat ett tag för att sedan helt sluta funka så det var väl dags för service. Löde, lödde, löda, lödade?!?!, om en lös lödning som inte borde påverka funktionen och rengjorde ordentligt vilket ofta löser dessa problem. Egentligen inget att visa upp här men när jag öppnade fick jag ett litet skratt över hur långt elektronikföretagen går för att "lura" oss kunder
[bild]
[bild]
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 385 inlägg
Nä du har såklart rätt, det handlar om att det ska kännas rätt i handen. Tänker att dom inte gillade känslan när dom valde bort traditionella batterier och stoppade in vikter istället. Med tanke på hur det var gjort måste det varit en eftertanke och inget jag bryr mig om så dom fick åka i skrotlådan istället.Dheri skrev:
Det är inte första gången jag hittar vikter i elektronik och ibland är det bara för att det ska "kännas kvalité".
Sjömansslöjd.
Brulebrännare, sidavbitare, märlspik, kniv. Hjälpmaterial buntband och ett rep.
Nu är inte det här fancy stuff utan realpraktik med moderna polyesterrep. Därför brända ändar istället för taglingar.
Har avgränsat det rep som fransar upp sig till oigenkänlighet med buntband innan jag kapat repet. Syns ovan. Sätter ett nytt buntband dit jag skall dela upp kardelarna. Klipper av det första bandet och klipper isär kardelarna med sidavbitaren. Det är svårt att undvika lösa fibrer. Med brännaren har jag försiktigt smält ihop kardelarna.
Nu är det dags att börja splitsa.
Efter att ha valt en lagom slinga på känn petar jag märlspiken mellan kardelarna där jag tänker börja. Uppifrån förstås. En märlspik är en plåtbit med träskaft som är böjd i en ränna. Rännan gör det enkelt att få kardeln igenom till andra sidan. Nu skulle man kunna tro att repet får hål när man tvingar isär det på detta sättet. Det behöver man inte oroa sig för alls. Såvida man inte låter repet falla i bitar så gör tvinningen av kardelarna att repet sluter sig igen så fort märlspiken är ute.
Alla tre kardelar skall in på samma höjd. Efte något varv kan buntbandet klippas bort. Repet är redan låst. Sedan flätas kardelarna in uppåt repet. Viktigt att hela tiden tvinna om kardelarn i splitsen. Samtidigt sträcka upp allt.
När de är slut är splitsen klar.
Bara att börja öva. I vilken ordning kardelarna skall flätas in eller hur långa de skall vara är lite beroende på omständigheter. Det kommer med lite övning. Jag vet så att säga inte hur långt som är ”rätt”. Det brukar bli bra ändå.
Mvh Findus
Brulebrännare, sidavbitare, märlspik, kniv. Hjälpmaterial buntband och ett rep.
Logga in
Skapa konto
Nu är inte det här fancy stuff utan realpraktik med moderna polyesterrep. Därför brända ändar istället för taglingar.
Har avgränsat det rep som fransar upp sig till oigenkänlighet med buntband innan jag kapat repet. Syns ovan. Sätter ett nytt buntband dit jag skall dela upp kardelarna. Klipper av det första bandet och klipper isär kardelarna med sidavbitaren. Det är svårt att undvika lösa fibrer. Med brännaren har jag försiktigt smält ihop kardelarna.
Logga in
Skapa konto
Nu är det dags att börja splitsa.
Logga in
Skapa konto
Efter att ha valt en lagom slinga på känn petar jag märlspiken mellan kardelarna där jag tänker börja. Uppifrån förstås. En märlspik är en plåtbit med träskaft som är böjd i en ränna. Rännan gör det enkelt att få kardeln igenom till andra sidan. Nu skulle man kunna tro att repet får hål när man tvingar isär det på detta sättet. Det behöver man inte oroa sig för alls. Såvida man inte låter repet falla i bitar så gör tvinningen av kardelarna att repet sluter sig igen så fort märlspiken är ute.
Logga in
Skapa konto
Alla tre kardelar skall in på samma höjd. Efte något varv kan buntbandet klippas bort. Repet är redan låst. Sedan flätas kardelarna in uppåt repet. Viktigt att hela tiden tvinna om kardelarn i splitsen. Samtidigt sträcka upp allt.
Logga in
Skapa konto
När de är slut är splitsen klar.
Logga in
Skapa konto
Bara att börja öva. I vilken ordning kardelarna skall flätas in eller hur långa de skall vara är lite beroende på omständigheter. Det kommer med lite övning. Jag vet så att säga inte hur långt som är ”rätt”. Det brukar bli bra ändå.
Mvh Findus
Redigerat:
Prova att trycka ner spetsen i ett stearinljus och veva runt lite innan du drar i så stora skruvar.Hep skrev:[bild]
Dragit i tolv såna här genom trästolpe, panel och annat och till sist in en dryg decimeter i timmerstommen. Först med slagdragaren tills den lät för illa och sedan med den ”vanliga” skruvdragaren tills den brann och till sist med spärrhandtaget. Handtaget höll och nyss har Klarna fått pengar till nya maskiner.
Locket på den gamla ladugårdsbrunnen började bli murket, och då den ändå är torr varje sommar och ligger lite väl nära avloppet så bestämde vi oss för att fylla igen den. Därmed fick man spaka grävmaskin en stund igår
Blev av med lite av stenarna från när vi grävde till brunnen som borrades i höstas också.
Blev av med lite av stenarna från när vi grävde till brunnen som borrades i höstas också.