S
nanowire nanowire skrev:
Radiefräs låter rätt, bara som avrundning jag tänker på den för just detta jobb. Kantfräs var för mig en rak fräs med kullager? :)
Jag säger kantfräs. Du fräser med kullager mot kanten oavsett rak fräs, radie-, fas- eller profilfräs. ;)

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
[bild]
Stomresning på nya gungställningen
HKC som klarar 60grader :love:
Nice, jag är också i tagen att bygga en gungställning, den befintliga har tydligen blivit för liten och tråkig. Och i något svagt ögonblick gick pappa tydligen med på att det kunde han väl ordna.

• Haha
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Nice, jag är också i tagen att bygga en gungställning, den befintliga har tydligen blivit för liten och tråkig. Och i något svagt ögonblick gick pappa tydligen med på att det kunde han väl ordna.
En hembyggd klättervägg för barn med lekställning och rosa rutschkana i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo tydligen har man "lovat" och går det inte backa

• Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Men är det en dåligt vässade borr som fläker upp träfibrena så här?
Skulle snarare tro att det är fiberriktningen på översta lagret av plyfan. Kör du solidträ (som det är tänkt) kommer riktningen vara på andra ledden vid korrekt användande.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Behöver smida några runda "ringar" och behöver hjälp att få dom rundare än vad jag lyckats med, så jag gjorde ett verktyg som jag hoppas ska hjälpa till med det

L2xFyEMh.jpg

ljnti8Th.jpg

Ska putsas upp lite ännu.

• Gilla
nanowire och 8 till
  • Laddar…
boschkenta
Har börjat få upp verktyg från kartonger på golvet... och eftersom jag har svårt att bestämma mig hur jag vill ha det och fortfarande känner mig fram i mitt workflow fick det bli ett modulärt system. En laddstation på plats, fler hängare och annat på gång. :)

Fyra träribbor monterade på vägg som del av ett modulärt system för verktygsförvaring.
Skapa konto
Modulärt verktygsförvaringssystem med borrskruvdragare och batteriladdare på hyllor.
Skapa konto

• Gilla
Luddis_1 och 17 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Behöver smida några runda "ringar" och behöver hjälp att få dom rundare än vad jag lyckats med, så jag gjorde ett verktyg som jag hoppas ska hjälpa till med det

[bild]

Ska putsas upp lite ännu.
Grymt

Rickard.
Ena TV dosan har strulat ett tag för att sedan helt sluta funka så det var väl dags för service. Löde, lödde, löda, lödade?!?!, om en lös lödning som inte borde påverka funktionen och rengjorde ordentligt vilket ofta löser dessa problem. Egentligen inget att visa upp här men när jag öppnade fick jag ett litet skratt över hur långt elektronikföretagen går för att "lura" oss kunder ;)

Demonterad TV-fjärrkontroll i delar på ett köksbord, inklusive kretskort, knappsats och yttre skal.
Skapa konto

Hand som håller en öppnad elektronikkomponent med synlig lödning och vittringstecken.
Skapa konto

Rickard. Rickard.ag skrev:
Ena TV dosan har strulat ett tag för att sedan helt sluta funka så det var väl dags för service. Löde, lödde, löda, lödade?!?!, om en lös lödning som inte borde påverka funktionen och rengjorde ordentligt vilket ofta löser dessa problem. Egentligen inget att visa upp här men när jag öppnade fick jag ett litet skratt över hur långt elektronikföretagen går för att "lura" oss kunder ;)

[bild]
[bild]
Jag tror nog inte att det handlar om att lura någon genom att lägga in vikter i fjärrkontrollen. Det handlar sannolikt om att få en bra känsla, utan vikter är den antagligen inte lika trevlig att hålla i. När jag i min ungdom skruvade isär luren på en respons-telefon satt det vikter i även den.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Dheri Dheri skrev:
Jag tror nog inte att det handlar om att lura någon genom att lägga in vikter i fjärrkontrollen. Det handlar sannolikt om att få en bra känsla, utan vikter är den antagligen inte lika trevlig att hålla i. När jag i min ungdom skruvade isär luren på en respons-telefon satt det vikter i även den.
Nä du har såklart rätt, det handlar om att det ska kännas rätt i handen. Tänker att dom inte gillade känslan när dom valde bort traditionella batterier och stoppade in vikter istället. Med tanke på hur det var gjort måste det varit en eftertanke och inget jag bryr mig om så dom fick åka i skrotlådan istället.

Det är inte första gången jag hittar vikter i elektronik och ibland är det bara för att det ska "kännas kvalité".

Sjömansslöjd.
Brulebrännare, sidavbitare, märlspik, kniv. Hjälpmaterial buntband och ett rep.
Verktyg för sjömansslöjd ordnade på trätrall: brännare, avbitartång, märlspik, kniv, skärbräda och rep.
Skapa konto

Nu är inte det här fancy stuff utan realpraktik med moderna polyesterrep. Därför brända ändar istället för taglingar.
Har avgränsat det rep som fransar upp sig till oigenkänlighet med buntband innan jag kapat repet. Syns ovan. Sätter ett nytt buntband dit jag skall dela upp kardelarna. Klipper av det första bandet och klipper isär kardelarna med sidavbitaren. Det är svårt att undvika lösa fibrer. Med brännaren har jag försiktigt smält ihop kardelarna.
Sjömansslöjdsverktyg och material på träyta, inkl. bränt repet, sidavbitare och märlspik.
Skapa konto

Nu är det dags att börja splitsa.
Polyesterrep med buntband och kardeler, sidavbitare och märlspik på skärbräda redo för sjömansslöjd.
Skapa konto

Efter att ha valt en lagom slinga på känn petar jag märlspiken mellan kardelarna där jag tänker börja. Uppifrån förstås. En märlspik är en plåtbit med träskaft som är böjd i en ränna. Rännan gör det enkelt att få kardeln igenom till andra sidan. Nu skulle man kunna tro att repet får hål när man tvingar isär det på detta sättet. Det behöver man inte oroa sig för alls. Såvida man inte låter repet falla i bitar så gör tvinningen av kardelarna att repet sluter sig igen så fort märlspiken är ute.
Polyesterrep med buntband och verktyg för att visa förberedelser inför splitsning.
Skapa konto

Alla tre kardelar skall in på samma höjd. Efte något varv kan buntbandet klippas bort. Repet är redan låst. Sedan flätas kardelarna in uppåt repet. Viktigt att hela tiden tvinna om kardelarn i splitsen. Samtidigt sträcka upp allt.
En person som håller en märlspik och börjar splitsa ett vitt, bränt polyesterrep.
Skapa konto

När de är slut är splitsen klar.
Verktyg för sjömansarbete med rep och brännare på skärbräda och kniv på träbakgrunden.
Skapa konto

Bara att börja öva. I vilken ordning kardelarna skall flätas in eller hur långa de skall vara är lite beroende på omständigheter. Det kommer med lite övning. Jag vet så att säga inte hur långt som är ”rätt”. Det brukar bli bra ändå.
Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
a.o.f och 21 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Sjömansslöjd.
Brulebrännare, sidavbitare, märlspik, kniv. Hjälpmaterial buntband och ett rep.
Splitsa är kul och rogivande sysselsättning och det ser "proffsigt" ut när repen sitter på båten utan knutar. :D
Snyggt jobbat!!

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
[bild]
Dragit i tolv såna här genom trästolpe, panel och annat och till sist in en dryg decimeter i timmerstommen. Först med slagdragaren tills den lät för illa och sedan med den ”vanliga” skruvdragaren tills den brann och till sist med spärrhandtaget. Handtaget höll och nyss har Klarna fått pengar till nya maskiner.
Prova att trycka ner spetsen i ett stearinljus och veva runt lite innan du drar i så stora skruvar.

Myggfönster!
Utsikt genom ett öppet myggfönster i träram som skyddar mot insekter i ett bostadshus.
Skapa konto

Varför vi inte gjort klart dem innan förstår jag knappt, men nu går det att få lite bättre luft i sovrummet utan att bli väckt av vinande monster.

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Locket på den gamla ladugårdsbrunnen började bli murket, och då den ändå är torr varje sommar och ligger lite väl nära avloppet så bestämde vi oss för att fylla igen den. Därmed fick man spaka grävmaskin en stund igår :love:

Blev av med lite av stenarna från när vi grävde till brunnen som borrades i höstas också.

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.