J JFrisk skrev:
Nu kan jag i alla fall montera hållarna och kanske både öka kvalité och säkerhet. [bild]
Har du hunnit prova och har något utlåtande?
 
Projekt "bygga ett bord med bara handverktyg" fortskrider i maklig takt. Igår så högg jag ut det sista hålet i sargen där mina "knappar" ska in (svensk översättning på "table top buttons" sökes?).
I helgen så hoppas jag att jag ska komma en go bit på vägen med att rikta upp bitarna som ska limmas ihop till en bordskiva.

fyi, jag har börjat med att sätta en bit blå papperstejp i hörnet på de två riktade sidorna, funkar sjukt bra jämfört med att bara ha några små blyertskråkor som man alltid glömmer bort att titta efter.

Handverktyg och träknapp nära utskuret hål i sarg på pågående bordbygge, blå papperstejp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av ett bord i trä under konstruktion med utskurna hål och blå tejp på hörnen, placerade på en arbetsbänk med en hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 14 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Har du hunnit prova och har något utlåtande?
Inte mycket att säga än. Testade att mata igenom en bit MDF och en råsågad planka igår, utan att såga. Verkade göra som tänkt, höll ner och matade in mot anhållet. Båda bitarna var rätt smala så det jag reagerade över var att det var lite svårt att komma åt att trycka igenom stycket som skulle kapas.

Får se om jag hinner testa något mer ikväll eller i helgen. Har en dörrkarm för skjutdörr som ska byggas så kanske kan hitta lite tid för det och någon planka som behöver klyvas.

Spontant känns det som en produkt i hög kvalité med fina ytor och material med hög precision.
 
  • Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Projekt "bygga ett bord med bara handverktyg" fortskrider i maklig takt. Igår så högg jag ut det sista hålet i sargen där mina "knappar" ska in (svensk översättning på "table top buttons" sökes?).
I ”Hantverkets bok Snickeri” från 1934 benämnes dylika tingestar helt enkelt för klotsar.

/Höghus

Bild ur en snickeribok från 1934 som visar en träskiva fastsatt med klotsar till bordets sar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
En skön sommardag så frugan och sonen hängde i trädgården. Då passade jag på att smyga in i den svala snickarboden och återuppta jobbet med bänkbenen till en personvagn, vagnen byggs i ett rasande tempo så jag börjar bli lite stressad över att benen borde levereras snart.

Snickarbod inredning med verktyg, halvfärdiga bänkben och en svarv i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbänkben bearbetas på en svarv i snickarboden, med träspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade träbänkben med detaljerad täljning på en arbetsbänk i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickeriarbete med bänkben på en svarv i ett dammigt snickarbodsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 16 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Lyckades göra en profil till anhållet igår och idag. Kapade den prefekt i anhållets längd för att precis efter inse att det vore bättre om den var lite längre för att få plats med båda skenorna...

I Alla fall hafsigt gjort så får bli en bättre lösning framöver. Nu kan jag i alla fall montera hållarna och kanske både öka kvalité och säkerhet. [bild] [bild] [bild] [bild]
Nice! Jag är lite sugen på detta tillbehör och har samma såg som du! Du får hojta om du hittar på en mer permanent lösning, den du har nu är också fin, men överstiger nog mitt tålamod att få rätt!

Själv har jag börjat såga upp delar till en bänk som hyveln ska få stå på. Uppskurna trädelar på en arbetsbänk i en verkstad med kapsåg och hyvel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Lagt ner begränsningskabel till robotklipparen :D
En person installerar begränsningskabel för robotgräsklippare i en trädgård medan en grävmaskin är i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Bylow och 10 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Lagt ner begränsningskabel till robotklipparen :D
[bild]
Behöver den läggas ner?
Har ingen robot själv men hjälpt kompisen att flytta hans slinga några gånger och då tycker jag alltid även den delen som 'bara' blivit lagd på gräset temporärt ett par månader tidigare befinner sig rätt djupt ner.

Men är för övrigt ut att vara ett bra verktyg för att lägga ner kabel..ett sånt villhöver jag :)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Lagt ner begränsningskabel till robotklipparen :D
[bild]
Praktiskt om man behöver dra kabeln bitvis över asfalt.
 
Fortsätter poolbygget...

Delvis konstruerad pool med byggblock och verktyg på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 9 till
  • Laddar…
Hackar lite...
7SmmBZR.jpg

08Bme8H.jpg
 
  • Gilla
Fadai och 13 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Fortsätter poolbygget
Vad är det för block du kör med?

//AA
 
S saiter skrev:
Vad är det för block du kör med?

//AA
Jackson 250mm
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Behöver den läggas ner?
Har ingen robot själv men hjälpt kompisen att flytta hans slinga några gånger och då tycker jag alltid även den delen som 'bara' blivit lagd på gräset temporärt ett par månader tidigare befinner sig rätt djupt ner.

Men är för övrigt ut att vara ett bra verktyg för att lägga ner kabel..ett sånt villhöver jag :)
Det går förhoppningsvis fint att spika den ovanpå gräset, men då har man ju ingen ursäkt att köra grävaren :cool:

Skämt åsido, vi har mest spikat ovanpå men på vissa ställen där jag vill kunna köra röjsåg eller köra över med bil/maskiner har vi grävt ner den några centimeter. På ca 20m la vi den i vp-rör då det är risk att det blir lite mer trafik intill gårdsplanen. 1000st kabelspik har gått åt, och jag hade behövt 50 till :p
 
Björntråd och sax...
Närbild av masknät, troligen björntråd, mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manhunter och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.