3 475 606 läst · 18 533 svar
3476k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Projekt "bygga ett bord med bara handverktyg" fortskrider i maklig takt. Igår så högg jag ut det sista hålet i sargen där mina "knappar" ska in (svensk översättning på "table top buttons" sökes?).
I helgen så hoppas jag att jag ska komma en go bit på vägen med att rikta upp bitarna som ska limmas ihop till en bordskiva.
fyi, jag har börjat med att sätta en bit blå papperstejp i hörnet på de två riktade sidorna, funkar sjukt bra jämfört med att bara ha några små blyertskråkor som man alltid glömmer bort att titta efter.
I helgen så hoppas jag att jag ska komma en go bit på vägen med att rikta upp bitarna som ska limmas ihop till en bordskiva.
fyi, jag har börjat med att sätta en bit blå papperstejp i hörnet på de två riktade sidorna, funkar sjukt bra jämfört med att bara ha några små blyertskråkor som man alltid glömmer bort att titta efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Inte mycket att säga än. Testade att mata igenom en bit MDF och en råsågad planka igår, utan att såga. Verkade göra som tänkt, höll ner och matade in mot anhållet. Båda bitarna var rätt smala så det jag reagerade över var att det var lite svårt att komma åt att trycka igenom stycket som skulle kapas.S Svante Svenson skrev:
Får se om jag hinner testa något mer ikväll eller i helgen. Har en dörrkarm för skjutdörr som ska byggas så kanske kan hitta lite tid för det och någon planka som behöver klyvas.
Spontant känns det som en produkt i hög kvalité med fina ytor och material med hög precision.
En skön sommardag så frugan och sonen hängde i trädgården. Då passade jag på att smyga in i den svala snickarboden och återuppta jobbet med bänkbenen till en personvagn, vagnen byggs i ett rasande tempo så jag börjar bli lite stressad över att benen borde levereras snart.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nice! Jag är lite sugen på detta tillbehör och har samma såg som du! Du får hojta om du hittar på en mer permanent lösning, den du har nu är också fin, men överstiger nog mitt tålamod att få rätt!J JFrisk skrev:Lyckades göra en profil till anhållet igår och idag. Kapade den prefekt i anhållets längd för att precis efter inse att det vore bättre om den var lite längre för att få plats med båda skenorna...
I Alla fall hafsigt gjort så får bli en bättre lösning framöver. Nu kan jag i alla fall montera hållarna och kanske både öka kvalité och säkerhet. [bild] [bild] [bild] [bild]
Själv har jag börjat såga upp delar till en bänk som hyveln ska få stå på.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 628 inlägg
Behöver den läggas ner?D Danieln84 skrev:
Har ingen robot själv men hjälpt kompisen att flytta hans slinga några gånger och då tycker jag alltid även den delen som 'bara' blivit lagd på gräset temporärt ett par månader tidigare befinner sig rätt djupt ner.
Men är för övrigt ut att vara ett bra verktyg för att lägga ner kabel..ett sånt villhöver jag
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 937 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 937 inlägg
Det går förhoppningsvis fint att spika den ovanpå gräset, men då har man ju ingen ursäkt att köra grävarenFrustrator skrev:Behöver den läggas ner?
Har ingen robot själv men hjälpt kompisen att flytta hans slinga några gånger och då tycker jag alltid även den delen som 'bara' blivit lagd på gräset temporärt ett par månader tidigare befinner sig rätt djupt ner.
Men är för övrigt ut att vara ett bra verktyg för att lägga ner kabel..ett sånt villhöver jag
Skämt åsido, vi har mest spikat ovanpå men på vissa ställen där jag vill kunna köra röjsåg eller köra över med bil/maskiner har vi grävt ner den några centimeter. På ca 20m la vi den i vp-rör då det är risk att det blir lite mer trafik intill gårdsplanen. 1000st kabelspik har gått åt, och jag hade behövt 50 till