3 395 598 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
En fredk. Pollard High Speed drill?norrbottenssnickaren skrev:
Modell 12ax fast nyare snitt typ?
Du kan läsa lite mer här http://www.lathes.co.uk/pollard/ och här https://www.gracesguide.co.uk/Frederick_Pollard_and_Co
Redigerat:
Bygger ny balkong. Den gamla var dels hiskeligt ful, såg mest ut som en förväxt fågelholk, men värre, kraftigt rostangripen.
Nu blir det en helt ny i en annan, mer luftig design.
Borrar så mycket som möjligt innan svets.
Stommen till golvet börjar ta form. Själva golvet blir tryckt 28x120 fäst med vagnsbult.
Jiggar är bra när man svetsar också. I detta fallet distansjiggar som håller fast upplaget för golvplankorna 28mm under balkens överkant.
Provmontering med väggfästen och diagonalstag.
Nu blir det en helt ny i en annan, mer luftig design.
Borrar så mycket som möjligt innan svets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen till golvet börjar ta form. Själva golvet blir tryckt 28x120 fäst med vagnsbult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jiggar är bra när man svetsar också. I detta fallet distansjiggar som håller fast upplaget för golvplankorna 28mm under balkens överkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provmontering med väggfästen och diagonalstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så kan det gå då man slarvar med underredsbehandlingen i några år... Bilen är från 2007, har gått 385,000km snart. Men det är en bra bil annars så jag vill hålla liv i den.
Båda sidorna svestade. Hela bottenplåten är ny.
Faaast, jag måste erkänna jag gjorde inte det själv. Hade en verkstad att göra det. Helt omöjligt för mig att göra det där själv utan en billyft eller smörjgrop. Provade men det kändes inte tryggt, fick inte verktygen dit, nä jag tog det till verkstan. Jag hade problem nog då jag bytte ut lite plåt vid tröskeln tidigare.
Nu har jag skaffat 5 liter dinitrol ML och ska underredsbehandla bilen, sen efter det torkat lägger jag underredsmassa. Sen blir det nog att förbättra var år och spruta ML varje år i hålrummen.
Båda sidorna svestade. Hela bottenplåten är ny.
Faaast, jag måste erkänna jag gjorde inte det själv. Hade en verkstad att göra det. Helt omöjligt för mig att göra det där själv utan en billyft eller smörjgrop. Provade men det kändes inte tryggt, fick inte verktygen dit, nä jag tog det till verkstan. Jag hade problem nog då jag bytte ut lite plåt vid tröskeln tidigare.
Nu har jag skaffat 5 liter dinitrol ML och ska underredsbehandla bilen, sen efter det torkat lägger jag underredsmassa. Sen blir det nog att förbättra var år och spruta ML varje år i hålrummen.
Har hittat lite instansade bokstäver o siffror på plankorna jag snickrat med för nån dag sen.
Hmm. Börja kolla att gänginsatser på både hyvelbänk o monteringsbord. Dom va väl försänkta o hade inga siffror på sig heller. Fan måste haft nån bult liggande, men hur skulle det kunnat ligga med huvudet uppåt?. Hitta en skruvpåse på hyvelbänken, kanske boven i dramat...nope, fel beteckning.
Släppte det då jag inte fick nya instansningar men idag dök dom upp igen. Började med att lista ut att det va en m8 som va boven I dramat.
Voila! En skruv som håller fast käften (alltså lösa träbiten) i framtången hade lossnat o stack ut en bit. Kände mig bra trög att jag inte kommit på det...
Hmm. Börja kolla att gänginsatser på både hyvelbänk o monteringsbord. Dom va väl försänkta o hade inga siffror på sig heller. Fan måste haft nån bult liggande, men hur skulle det kunnat ligga med huvudet uppåt?. Hitta en skruvpåse på hyvelbänken, kanske boven i dramat...nope, fel beteckning.
Släppte det då jag inte fick nya instansningar men idag dök dom upp igen. Började med att lista ut att det va en m8 som va boven I dramat.
Voila! En skruv som håller fast käften (alltså lösa träbiten) i framtången hade lossnat o stack ut en bit. Kände mig bra trög att jag inte kommit på det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjort klart ett litet sideboard till växthuset. Utgick från en halv stock björk som jag sågade upp, hyvlade och stavlimmade. Benen är från samma björk. Bordet är tänkt som serveringsbord när vi sitter och äter i växthuset då det ofta blir proppfullt på matbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Stockholm
· 130 inlägg
Ett sätt att limma tunna fogar.
Det normala sättet att limma är att lägga lister under och över och klämma ihop med tvingar innan man drar åt knektarna. Detta för att hålla lamellerna raka och jämna med varandra. Går det bra så behövs minimal hyvling efteråt. Det sparar material.
När fogen är så tunn att den utan svårighet kan böjas i längsled. Då öppnas en annan möjlighet.
Förutsättningen är förstås att alla lameller är raka och riktade.
Ett underslag i var ände.
Stryk lim på ytorna. Lägg inte ihop helt ännu.
Lägg en list ovanpå på mitten och spänn ner fogen mot bänken med knektar.
När sedan knektarna dras åt riktar allt in sig bättre än vad det går att ordna med den tidigare beskrivna metoden.
Efter två knektar tränger lim upp hela vägen. Att jag sätter flera är bara för att jag lagt fram dem.
Lärt mig metoden av instrumentbyggare som vill ha väldigt tunna skivor till gitarrlock t ex.
Mvh Findus
Det normala sättet att limma är att lägga lister under och över och klämma ihop med tvingar innan man drar åt knektarna. Detta för att hålla lamellerna raka och jämna med varandra. Går det bra så behövs minimal hyvling efteråt. Det sparar material.
När fogen är så tunn att den utan svårighet kan böjas i längsled. Då öppnas en annan möjlighet.
Förutsättningen är förstås att alla lameller är raka och riktade.
Ett underslag i var ände.
Stryk lim på ytorna. Lägg inte ihop helt ännu.
Lägg en list ovanpå på mitten och spänn ner fogen mot bänken med knektar.
När sedan knektarna dras åt riktar allt in sig bättre än vad det går att ordna med den tidigare beskrivna metoden.
Efter två knektar tränger lim upp hela vägen. Att jag sätter flera är bara för att jag lagt fram dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lärt mig metoden av instrumentbyggare som vill ha väldigt tunna skivor till gitarrlock t ex.
Mvh Findus
Enligt min erfarenhet så är det försent att underredsbehandla bilen när den börjat rosta. Om man stänger in påbörjad rost under underredsmassa så brukar det rosta snabbare. Det är den erfarenhet jag har. Däremot så har jag hört att oljebehandla en bil som börjat rosta fördröjer rostandet men har ingen egen erfarenhet av detta.DennisCA skrev:Så kan det gå då man slarvar med underredsbehandlingen i några år... Bilen är från 2007, har gått 385,000km snart. Men det är en bra bil annars så jag vill hålla liv i den.
[bild]
[bild]
Båda sidorna svestade. Hela bottenplåten är ny.
Faaast, jag måste erkänna jag gjorde inte det själv. Hade en verkstad att göra det. Helt omöjligt för mig att göra det där själv utan en billyft eller smörjgrop. Provade men det kändes inte tryggt, fick inte verktygen dit, nä jag tog det till verkstan. Jag hade problem nog då jag bytte ut lite plåt vid tröskeln tidigare.
Nu har jag skaffat 5 liter dinitrol ML och ska underredsbehandla bilen, sen efter det torkat lägger jag underredsmassa. Sen blir det nog att förbättra var år och spruta ML varje år i hålrummen.
Nä man gör inte så med en bil som redan har rost. Då går det inte bra.
Först tvättar man rent / skrapar bort allt löst. Efter det har torkat lägger man ett specialmedel som t.ex. Dinitrol ML som är både krypande och stoppar existerande rost, det lägger man också i hålrummen, överallt man kommer åt egentligen. Efter det har torkat, då först kan man applicera underredsmassa. Sen fortsätter man applicera dinitrol ml hädanefter dit det går.
Det finns också dom som aldrig lägger massa utan bara nytt dinitrol ml varje år.
Först tvättar man rent / skrapar bort allt löst. Efter det har torkat lägger man ett specialmedel som t.ex. Dinitrol ML som är både krypande och stoppar existerande rost, det lägger man också i hålrummen, överallt man kommer åt egentligen. Efter det har torkat, då först kan man applicera underredsmassa. Sen fortsätter man applicera dinitrol ml hädanefter dit det går.
Det finns också dom som aldrig lägger massa utan bara nytt dinitrol ml varje år.
Min erfarenhet är att Dennis har rätt gällande ytrost men om rosten har gått riktigt långt har Niq rätt.
Jag brukar sandblästra och måla med tvåkomponentsfärg och sedan pensla på först Dinitrol ML och sedan underredsmassa då jag behandlar rostiga partier under bilen. Sedan skal ju den gamla underredsmassan färskas upp med olja en gång varje sommar.
Jag brukar sandblästra och måla med tvåkomponentsfärg och sedan pensla på först Dinitrol ML och sedan underredsmassa då jag behandlar rostiga partier under bilen. Sedan skal ju den gamla underredsmassan färskas upp med olja en gång varje sommar.
Lyckades göra en profil till anhållet igår och idag. Kapade den prefekt i anhållets längd för att precis efter inse att det vore bättre om den var lite längre för att få plats med båda skenorna...
I Alla fall hafsigt gjort så får bli en bättre lösning framöver. Nu kan jag i alla fall montera hållarna och kanske både öka kvalité och säkerhet.
I Alla fall hafsigt gjort så får bli en bättre lösning framöver. Nu kan jag i alla fall montera hållarna och kanske både öka kvalité och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder