Alfredo Alfredo skrev:
Och för mig betyder apron "the area of an airport where aircraft are parked, unloaded or loaded, refueled, boarded, or maintained", men det är nog ingen relevant betydelse här... :oops:
"Position apron..." näe det är nog bara att glömma tyvärr i det här sammanhanget. Fan, nu saknar jag segelflyget och flygandet öht. Aj! Kanske är dags att ta upp det igen...

//Ronnie

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
Fulknopp blir finknopp. Som bekant behövs det en svarv för att kunna renovera en annan svarv. Idag kom turen till knopparna som alla var repiga o fula.

Så, ladda upp med sandpapper i ordningen 180, 240, 320, 400, 600, 800 och 1200...knopparna sattes i gamla svarven o sen puts i stigande kornordning. Efter 180 va jag lite skeptisk (bild 3) men det blev bra efter finare papper. Avslutade med lite vaxpolering. Färdigt:)

Fulknopp
Repig och sliten svart knopp mot metallbakgrund, illustrerar utseendet efter slipning med 180-kornigt sandpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarv med knopp och olika ark sandpapper sorterade efter kornstorlek för renovering.
Skapa konto

Efter 180 papper. Repigt o fult.
En svarvknopp med repor efter slipning med 180-kornigt sandpapper, på gul bakgrund.
Skapa konto

Burk med vaxpolish och slipduk på en verkstadsbänk, används för att renovera knoppar.
Skapa konto

Finknopp
Repig och använd svart knopp på metall bakgrund, som ska renoveras med slipning och polering.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Fadai och 21 till
  • Laddar…
Fettsaniering av oljekanaler medelst piprensare. Lite lustigt man rengör fd pipmakarens svarv med piprensare. Otroligt tillfredsställande att se långa fettkorvar komma ut:)

Användning av piprensare för att rengöra fettkanaler i en metallkomponent på en verkstadsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Otroligt tillfredsställande att se långa fettkorvar komma ut:)
Vi har alla våra små svagheter.:giggle:

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fettsaniering av oljekanaler medelst piprensare. Lite lustigt man rengör fd pipmakarens svarv med piprensare. Otroligt tillfredsställande att se långa fettkorvar komma ut:)

[bild]
Kanske samma känsla som när man klämde en pormask i unga år? :thinking:

Närbild på en person näsa med synliga pormaskar.
Skapa konto

• Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Efter några timmar av slit med fogsvans och kofot kommer jag drömma om tigersågar och cirkelsågar inatt. Altanen (nordläge) ska halveras i storlek i förmån för cykel-carport/garage, panel- och dörrbyte på förråd samt nytt staket mot grannen.

Imorgon blir det förberedande markarbeten och rikta upp alla sneda reglar från förra ägarens bygge.

Före- och efterbild.

• Stor träaltan med leksaker och husrum i bakgrunden, markerad för förminskning och renovering.
    Skapa konto
  • Före-bild av en halvt nedmonterad altan med utsikt över ett hus och förråd, byggavfall syns på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
En "litet" hobbyprojekt startades igår när barnen somnat...
Gaveln på en röd lada skyddad med byggplast och en gaffeltruck i förgrunden, kvällshimmel i bakgrunden.
Skapa konto
Ett isoleringsprojekt med vita skivor på en byggnads sida, taget i skymningen med datumet synligt.
Skapa konto

• Gilla
JohnnyKeba och 2 till
  • Laddar…
I dagens avsnitt av Ola o svarven har vi varit på biltvätten.:)

(Nä jag körde inte skumborsten på fettgeggamojjan).

Bild på en svarvdel som ligger på en gul platta vid sidan om en röd bil i en biltvättanläggning.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:

[bild]
Rädda svarven, död eller levande!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:

[bild]
Helt friskt och normalt att fästa sig vid sina maskiner och vilja visa dem världen och tvärt om (y):D

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
En liten allround till trädgården kanske?
Hand håller ett hopfällbart fällkniv mot bakgrund av grönt gräs.
Skapa konto

• Gilla
Taren43 och 7 till
  • Laddar…
Hus tomte
Inte mycket

• En spikpistol och en ölburk på ett vitt bord med en kartong och skenor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag blivit funktionellt klar med bordet till min Kity 636. Återstår lite skydd för remmen och sen någon typ av lack så bordet kan hålla sig rent längre.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Lite fix med cyklarna, nya bromsbelägg, kedja kassett och tvätt. Tyvärr så fick jag även en däckexplosion som drog hjulet lite snett så jag fick plocka fram riktstället. Maken till tråkig syssla får man leta efter, så jag piggade upp mig med en cider och lite nötter.
Cykel i riktställ på en träterrass, ciderflaska, glas och skål med nötter bredvid verktyg och cykeldelar i solljus.
Skapa konto

En gammal rostig cykelkedja bredvid en ny cykelkedja och en blå förpackning på ett träbord.
Skapa konto

Ingen risk att man råkar sätta på gamla kedjan av misstag när man byter efter vintersäsongen..

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Integrerat växthuset till vårt smart hem. Fläktar, pumpar, sensorer m.m (Inga märkes produkter som Gardena)
Schysst, ska göra samma sak väntar på leverans bara. Vad kör du för prylar för att styra ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.