3 410 204 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Städat nedervåningen, tvättat och tumlat två maskiner, klätt på barn och gett dom frukost, vikt två tumlade maskiner, handdiskat en diskbänk med gårdagens slabb och nu ska jag lämna barnen på förskolan.
Gammal kompressor jag släpade hem förr i veckan för 30 euro. Funkade inte sade säljaren. Men motorn gick och den är en 920 RPM 2.2kw motor så det lät riktigt intressant, jag har ju för snabb motor till bandsågen och en sådan kunde kanske passa... Jag har nu börjat plocka isär denna för att se om jag kan göra något av den.
Motorblocket av och isär
Ventilerna, vatten och rost men verkar funka.
Kolvarna och ringarna ser ut att vara i fint skick men baserat på slagdjupet och ytan av kolvarna så är prestandan dålig. Tystgående men dålig, typ 50l/min. Inte säkertp å att det är värt att montera ihop ens för 50l/min. Men allt såg ju bra ut för sin ålder. Nya packningar, rengöring osv så kunde det säkert funka 50 år till.
Motorblocket av och isär
Ventilerna, vatten och rost men verkar funka.
Kolvarna och ringarna ser ut att vara i fint skick men baserat på slagdjupet och ytan av kolvarna så är prestandan dålig. Tystgående men dålig, typ 50l/min. Inte säkertp å att det är värt att montera ihop ens för 50l/min. Men allt såg ju bra ut för sin ålder. Nya packningar, rengöring osv så kunde det säkert funka 50 år till.
Har äntligen fått fiber installerat jag har beställt 250/100Mbit. Skönt att slippa Telia 8 som var både dyrare och aldrig levererade förväntad hastighet.
TELIAs totalt värdelösa router Technicolor ska lämnas igen.
TELIAs totalt värdelösa router Technicolor ska lämnas igen.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterat de ommålade handtagen på de ommålade / nymålade dörrarna och lådorna. Får tillverka några lådor till, men har inte riktigt bestämt mig för hur de ska designas än. Tanken är ha två lådor för de maskiner jag använder ofta och sen ha två lådor för material under dem. Får klura på det.
Sen ska bänken plockas ren från all bråte vilken dag som helst, så att jag kan tömma min andra bänk och justera in den så att den står rakt.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Drog elektroniken idag och körde lite enklare tester till nya cncn. Förutom några missöden där z-axeln stack iväg okontrollerat så har allt gått bra. Provade några enkla operationer.