badtastex skrev:
Bra tips, hade tänkt åka och handla lite trissor på biltema men någon rollerhylsa kanske jag har liggande.
Det är en faktiskt en genialisk lösning. Inte jag som hittat på det dock, såg lösningen på nätet någon gång.
Med vax "dammar" det inte speciellt mycket men med polermedel har jag skurit bort en sida av en 5-liters plastdunk och satt dammsugarmunstycket i locket/hålet. Det fångar det mesta av partiklarna, särskilt om man skär ut en ganska snäv öppning i dunken :)
 
Delvis sammansatt CNC-maskin på ett bord med konstruktionsdelar och en manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den mekaniska delen av min nya CNC är snart klar... Kör på ngn timme på kvällen och bygger. Borde vara körfärdig till helgen.
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Igår plockade jag isär min "nya" spånhyvel och knöt ihop delarna

Delar av en isärplockad spånhyvel som hänger ihopbundna efter att ha blivit rengjorda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan åkte dom i badet

Delar av en spånhyvel bundna med tråd som ligger i ett bad med smutsigt vatten och skumbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har dom badat klart

Rengjorda delar av en spånhyvel på tidning efter rengöringsbad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badet var tydligen välbehövligt för så här såg det ut i karet efteråt

Smutsigt vatten med rost och skräp i badkar efter rengöring av spånhyveldelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter avtorkning och lite badolja såg det ut så här, bara resten kvar:)

Rengjorda delar av en spånhyvel med handtag, skär och skruvar på en brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Kanon! Vad hade du i badet?
 
Man har typ salt har jag för mig. Sen sätter man minusen på delarna och plusen på nån offermetall om jag inte minns fel :)
 
Lite målarsoda och vatten.
 
Och vad kopplade du elektroderna (kopparkabeln och polklämman till?

Men om kopparledningen går oavbruten så blir det väl ingen vidare elektrolytisk påverkan på grejorna du hänger på?
Kom igen med hela historien nu, vi är nyfikna!
 
Kommit rätt långt på bröllopspresent till min barndomskompis. Ett "slaktarblock" i ändträ gjort av ask och ek.
Ett halvfärdigt slaktarblock i ändträ av ask och ek ligger på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Otrolig skillnad mot förra gången jag gjorde ändträskärbrädor (före jul), nu har jag en såg som går att lite på till 100%. Kommer nästan inte behövas någon slipning då alla stavar är inom 5 hundradelar efter sågning. Denna gång planhyvlade jag efter första limningen vilket jag inte gjorde sist. Gjorde 2 "kakor" som var precis så breda som min planhyvel klarar (260mm) och sen limmade jag ihop dem.

Halvfärdigt slaktarblock i ändträ av ask och ek i en träbearbetningsverkstad, bredvid verktyg och såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt tillverkat slaktarblock av ändträ i ask och ek på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår sista limningen samt finlir. Tänkte göra 2 skärbrädor av detta.
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Vackert! :)
Och bröllopspresenter som någon lagt ner sin själ i är så mycket roligare att få, din kompis kommer bli helnöjd :)
 
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Den mekaniska delen av min nya CNC är snart klar... Kör på ngn timme på kvällen och bygger. Borde vara körfärdig till helgen.
Jag skulle gärna se en liten film om du orkar :)
 
vectrex skrev:
Kommit rätt långt på bröllopspresent till min barndomskompis. Ett "slaktarblock" i ändträ gjort av ask och ek.

Otrolig skillnad mot förra gången jag gjorde ändträskärbrädor (före jul), nu har jag en såg som går att lite på till 100%. Kommer nästan inte behövas någon slipning då alla stavar är inom 5 hundradelar efter sågning. Denna gång planhyvlade jag efter första limningen vilket jag inte gjorde sist. Gjorde 2 "kakor" som var precis så breda som min planhyvel klarar (260mm) och sen limmade jag ihop dem.

Nu återstår sista limningen samt finlir. Tänkte göra 2 skärbrädor av detta.
Kan för övrigt meddela att det går alldeles utmärkt att planhyvla ändträ. Detta med en helt vanlig kutter i min incahyvel. Flisar ur lite på sista biten men det kan man lösa med att limma en offerbräda där. Dock vågade jag max ta några tiondelar varje gång.
 
vectrex skrev:
Kan för övrigt meddela att det går alldeles utmärkt att planhyvla ändträ. Detta med en helt vanlig kutter i min incahyvel. Flisar ur lite på sista biten men det kan man lösa med att limma en offerbräda där. Dock vågade jag max ta några tiondelar varje gång.
Om du fasar kanten innan hyvling ökar du chansen att slippa urslag. Gissar att du ändå ska fasa den.
 
Har haft en gammal ryggsåg sedan några år som jag filat upp och fixat med men inte blivit riktigt nöjd. Sågbladet har varit rätt rakt men liksom lite slappt och flimsigt och därför sågat lite dåligt och framförallt dålig känsla. Så idag var jac redo att beställa en dyrsåg från staterna men så såg jag denna video där han visar hur man drar upp/spänner sågbladet på en ryggsåg. Egentligen självklart. Mitt sågblad styvades upp rejält och sågen sågar perfekt.

https://m.youtube.com/watch?v=zzC8Mhz3CEw

Gammal ryggsåg med uppstyvat blad ligger på ett träbord omringat av sågspån och träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Jag skulle gärna se en liten film om du orkar :)
Absolut :) ska bli ett sant nöje :))))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.