Provkört nya sågen, vilken skillnad!
Nu kan man såga till en pinne på 19,2 x 9,5 mm redan på andra försöket!
Jag gjorde några enkla jiggar för att bygga ett par grindar imorgon
Ny såg och hemmagjorda jiggar på arbetsbänk i verkstad, förberedelse för att bygga grindar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 11 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Provkört nya sågen, vilken skillnad!
Nu kan man såga till en pinne på 19,2 x 9,5 mm redan på andra försöket!
Jag gjorde några enkla jiggar för att bygga ett par grindar imorgon
[bild]
Den sågen övervägde jag innan jag hittade min L18! Är den lika kompetent som den verkar?
 
nivv nivv skrev:
Den sågen övervägde jag innan jag hittade min L18! Är den lika kompetent som den verkar?
Helnöjd än så länge, men jag har inte så mycket att jämföra med.
Klyvanhållet är hyggligt stabilt, men skalan är väl i princip oanvändbar. Ganska självklart eftersom det finns tre olika sätt att använda det
Man kan ha synpunkter på spånsugningen. Tillverkaren tycker att man ska ha överarmskyddet monterat, men då kan man inte göra ursparingar och sånt. Jag plockade bort det och sågade ner min "riving knife" så att det går att veva ner alltihopa och få ett plant bord. Spånsugningen funkar rätt bra ändå.
Bullernivån år underbar, när spånsugen är igång hörs knappt sågen
216-klinga ger max 60 mm, men det ser jag inga problem med, det är väl ändå ungefär max för en enfasmotor. Vill jag såga djupare än 45 kör jag ändå alltid från båda sidor.
En liten men trevlig detalj är att man ser strömbrytaren utan att böja på knäna!
Framför allt känns den stabil. Bra det att kunna såga bort tre tiondelar till är underbart!
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en maskin med hjälp av en annan maskin. En takpannetransportör!

Köpte en vinsch för 1000kr på Jula och tog lite virke och skruvade ihop.
Funkade klart bra.

 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
arasmus och 30 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Gjorde en skärbräda i ek

[bild]
Snyggt
 
Har inte gjort Så mycket än. Men snart flyttar jag ut i roslagen skärgård igen. Då blir det lite projektbilder igen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bil upplyft på domkraft utan hjul, bromsskiva synlig, med skruvdragare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit bil parkerad i ett garage med smutsiga vinterdäck och en golvbrunn synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu är jag uppvärmd för frukost.. :rolleyes:
 
  • Gilla
trojlee och 4 till
  • Laddar…
Haft isär min fräsmaskin, har under en tid märkt att ledskruvsmuttern verkar ätas bort, det kommer fina partiklar med brons på ledskruven efter ett tag. Demontering av ledskruven och rengöring för tt få bort alla partiklar blev det.

Det verkar som ledskruven har små grader här som där så jag monterade den i svarven och använde mina arkansasstenar för att bli av med graderna. Sen mera rengöring av både skruv och mutter, som jag även tog bort grader på. Nu verkar det fungera bättre än innan, men måste hålla koll på det. Kan hända ledskruven behöver poleras mera ännu.

Köpte också en TR24x4 tapp ifall det blir att göra ny mutter nån gång.

Såhär såg skruven ut innan, vet inte vad gorillorna som ägde fräsen innan har gjort med den...
Xs5RIXo.png

Blir nog snart att ta isär hela bordet igen och skava om den för oljeretention också.
 
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Delat ett dussin sten inför kommande plattsättning.
[bild]
Fortsatt dela sten, Spårade med diamantskiva först, delade med huggmejsel. Bra mycket mer lättarbetat än att bara hugga. Kapmaskin med diamantskiva bredvid delade stenblock och huggmejsel på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Fått klart en lite högre nakiri, eller något. Grönsakshacka i varje fall. Konvex geometri.
Hand håller en nyligen färdigställd högre nakiri-kniv med konvex geometri mot en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller nyskapad högre nakiri kniv med konvex geometri i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 17 till
  • Laddar…
Stått i snöglopp och monterat ny bakrutetorkarmotor i en Volvo V70, och nej: jag tog inte fram mobilen för att ta några actionbilder.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
A
räddat 2 cylindrar som annan mekaniker sagt var skrot..
sågarna går nu..

plockat ur en motor ur volvon.
Blir nog byte av kopplingen mm. kamrem, vattenpump..
Sedan svetsa lite och lacka..
innan nya lådan kommer för inspektion och förhoppningsvis montering...
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Plockade isär tvättmaskinen som är påväg till skroten. Tog bort betongvikterna och slängde dom innanför stenfoten till förrådet jag bygger, gratis fyllnadsmaterial... Blir bara grusgolv där. Fick också en flatrem, en elmotor, fjädrar och skruvat och brickor ut det. Gissar elmotorn kanske inte är så användbar, vill väl köra på riktigt höga varv utan elektroniken.

Nu maskinen den så lätt att jag kunde slänga upp den på släpet själv och lura barnen att jag är släkt med Bamse.
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Har friskift idag... Så då får man jobba lite mer än vanligt.
. Husqvarna motorsåg på nedsågade trädstammar omgivna av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har friskift idag... Så då får man jobba lite mer än vanligt.
Ska man tolka det, att du inte gör så mycket på jobbet? :thinking::D
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.