Frustrator Frustrator skrev:
Suck. Försökt borra i rostfritt.
Pajat 2st 3mm borr och 1st 4mm borr. Nu måste jag köpa nya innan jag kommer vidare..
Vad för rostfritt och vad för borr? Nyfiken
 
Högt tryck och lågt varv så funkar det
 
  • Gilla
daugaard och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Ett biltillbehör.
[bild]
På Nissan250/Renault Kango går inte torkararmarna att ställa upp. Motorhuven är i vägen. Ledsnat på att hacka loss torkarblad.
[bild]
Ett fint exempel på designmissar som frodas där olika grupper inte pratar med varandra.

Mvh Findus
Går de inte upp i ett service läge om du slår på högsta hastighet på torkarna när tändningen är på men motorn av? Läge E enligt manualen, längst ner.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Vad för rostfritt och vad för borr? Nyfiken
Ja du, borren var av märket Alpen och Bosch tycker de funkat bra tidigare i vanligt stål.

Ingen aning om vad för rostfritt, låg i bra att spara högen (också känt som min verkstad).
Hand håller ett använt, långt metallborr framför en träbackgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en bockad metallbit med träbackar och en rosa barn cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använder dem nu som stöd för mina lådor i garaget.. Gamla borr används som stöd för trähyllor i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Usch ja, "riktigt" rostfritt med hög kromhalt och nickel. Mindre kul att borra.
Det är betydligt lättare att borra martensitiskt "rostfritt", "knivstål". Det gör jag lätt som en plätt med vanliga svartoxiderade HSS-R borr.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Usch ja, "riktigt" rostfritt med hög kromhalt och nickel. Mindre kul att borra.
Det är betydligt lättare att borra martensitiskt "rostfritt", "knivstål". Det gör jag lätt som en plätt med vanliga svartoxiderade HSS-R borr.
Lösningen idag blev julas gamla stegborr..jag mer nöter mig igenom än borrar.. Stegborr fast i träbit, spån och borrspår syns, slitaget antyder nötning snarare än borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mätt lite.. Måttband ligger på trämaterial vid mätning nära 70 centimeter-märket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var nära att jag mätte för lite..
 
  • Gilla
  • Haha
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Så vad var det så bråttom att få fart på pelarborren för då?

Jo, skotern har fjädringshaveri och behöver in i värmen. Och det är inte populärt med spår av styrstål i golvet.
Hemmagjord skoterdolly av trä och metall med fyra hjul på snö, för att flytta skoter utan att skada golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns ju skoterdollys att köpa men de är ju för sådana där halva skotrar med blott ett band och ungefär halva vikten av en fullvuxen skoter.
Svetsat hjul på pelarborr för att flytta en tung skoter in i värmen utan att skada golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev rätt ok för att vara svetsat i en snödriva.

Skoter på hemmagjord dolly för att undvika skador på golv under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar!

Det blev lite makabert pallningsvirke vid fjädringsreparationen. Tog vad som fanns till hands. Den är van vid dylika situationer.
Skoter upphöjd på improviserat pallningsvirke, barnkläder under, i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Så vad var det så bråttom att få fart på pelarborren för då?
Då hade jag kanske haft tre hela borr och dessutom fått hålen för jag ville och inte bara med en precision om +-15mm från tänkt ställe ;)
 
Tog bara några år att fixa så rött betyder upptaget..
Skruvmejsel som vrids i låset på en vit dörr, med röd signal för upptaget synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
Gjort lite nya zero clearance inlägg till bordsågen. Ett till vanliga klingorna, ett till breda notklingan, sen ska ett va till vinklade snitt (detta är rätt mekigt så det får bli en annan dag) osså två i reserv när jag ändå va igång.

Inga konstigheter, 12mm björkplywood som fick laminat på båda sidor, två hål för att kunna lyfta ilägget ur sågen, ställskruvar i hörnen, urfräsning på baksidan för att få plats med min klyvknivsmekanism.

Fem zero clearance inlägg av björkplywood med laminat för bordsåg, vissa med spår och hål, ligger på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Zero clearance inlägg för bordsåg i björkplywood med laminat, hål för lyft och urfräsning för klyvknivsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett handgjort zero clearance-inlägg i björkplywood för en bordsåg med laminatyta och lyfthål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rosendals design och 15 till
  • Laddar…
Efter mycket om och men fått utdragsskenorna på rätt ställe, för att upptäcka att klåparen inte spikat bokhyllan vinkelrät...
En bokhylla med utdragsskenor som inte är monterad vinkelrätt mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppen bokhylla med osynkroniserade utdragsskenor och lutande hyllplan, indikation på icke-vinkelrätt montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Nu när barnen tog en eftermiddagslur passade jag på att svetsa ihop eldfatet. Mätte i sketchup hur höga stöd som skulle behövas under vissa punkter för att få till vinklarna hyfsat rätt.

[bild]
[bild]

När jag punktat ihop den runt om gick den ändå inte ihop helt och fullt. Då fick jag förbättra en av mina fyra (sic!) tvingar med vinkelslipen så att jag kunde dela på den.
[bild] [bild]

Med lite tvingvåld gick den ihop hyfsat och det var bara till svetsa ihop den. Eftersom benen går om lott så var det svårt att komma åt underifrån, så jag bara körde alla fogar ovanifrån. Förhoppningsvis döljer tidens tand (rosten) de kanske inte alltid så snygga fogarna.

Så här blev den när den var färdig.
[bild] [bild]
Den fungerar också!
[bild]

Eftersom plåten i benen ligger horisontellt är det lite skönt gung i den. Förhoppningsvis håller den sig uppe så länge ingen ställer sig på den. Annars får jag förstärka den med vinkelräta plåtar.
Väldigt läcker!

Vill du dela med dig av måtten? Är rätt sugen på att göra en själv.
 
Ska sätta in led downlights istället för gamla lysrörsarmaturer i min mammas gamla kök. Så slip + hålsåg blev dagens verktyg
 
  • Kök med vit kakelvägg och förberedda hål för installation av downlights över diskbänk och spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfons3301 och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Gjort lite nya zero clearance inlägg till bordsågen. Ett till vanliga klingorna, ett till breda notklingan, sen ska ett va till vinklade snitt (detta är rätt mekigt så det får bli en annan dag) osså två i reserv när jag ändå va igång.

Inga konstigheter, 12mm björkplywood som fick laminat på båda sidor, två hål för att kunna lyfta ilägget ur sågen, ställskruvar i hörnen, urfräsning på baksidan för att få plats med min klyvknivsmekanism.

[bild]
[bild]
[bild]
Har du beskrivit ngn stans hur dublimmar laminat samt var du köper det någonstans? Om inte, gör gärna det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.