3 392 402 läst · 18 252 svar
3392k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Det är modellen med lösa drev man byter ut på toppen. Har inte fördjupat mig men jag tror man kan sätta på en växellåda. Jag tenderar att vara en sådan som spekulativt köper grejer, för man vet aldrig vad man behöver. Får känslan av att du kan relatera...Frustrator skrev:
Trodde jag hade vettiga bilder, men den står undanstuvad på landet just nu. Här är den bästa jag har:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Öh, nej, faktiskt inte alls.jonmo skrev:
Men som av en slump så köpte jag spekulativt en just sån där växellåda som kanske inte riktigt passar till just min pelarborr..
Får jag ordning på min så ska jag testa och återkomma. Min har ett fyrkantigt huvud och växellådan är rundad och kan vara så att de inte riktigt matchar..
Vore sjukt nice. Name your price!Frustrator skrev:Öh, nej, faktiskt inte alls.
Men som av en slump så köpte jag spekulativt en just sån där växellåda som kanske inte riktigt passar till just min pelarborr..
Får jag ordning på min så ska jag testa och återkomma. Min har ett fyrkantigt huvud och växellådan är rundad och kan vara så att de inte riktigt matchar..
Vet inte om det hör hemma här eller hustråden men jag kände att det var mer åt det här hållet.
Håller på att renovera en altandörr i vår gäststuga, dörren är allmänt tråkig och behöver förskönas mer för att passa in.
Idag har jag plockat ut glas och masonite ur innerbladet och fräst en profil runt kanterna på hålen. En bit profilerad list som ska dela av nederdelen blev också tillverkad innan sonen vaknade ur sin förmiddagslur.
Innersidan
Utsidan kompletterad med försöksspröjs av eltejp.
Innebladet utan nedre skivan
Och så var fönstret ur.
Provfräsning av profilen på en snedtakslist
Kanterna profilfrästa
Listbit för att dela av nedre delen av dörren.
Håller på att renovera en altandörr i vår gäststuga, dörren är allmänt tråkig och behöver förskönas mer för att passa in.
Idag har jag plockat ut glas och masonite ur innerbladet och fräst en profil runt kanterna på hålen. En bit profilerad list som ska dela av nederdelen blev också tillverkad innan sonen vaknade ur sin förmiddagslur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innersidan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsidan kompletterad med försöksspröjs av eltejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innebladet utan nedre skivan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så var fönstret ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provfräsning av profilen på en snedtakslist
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanterna profilfrästa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Listbit för att dela av nedre delen av dörren.
Man ska ha lite tur ibland. Mätning av lindningarna i Arbogan gav att det var samma resistans i alla lindningar, 25,5Ohm. Alltså fanns det hopp. Plockade isär maskinen i morse. De är ju otroligt lättskruvde dessa maskiner.
Det gav sig ganska fort att en trolig skadeplats var ledningarna från strömbrytaren till lindningarna. Inte minst för att de 1,7kOhm mot jord jag hade i går försvann när jag petade på ledningarna.
Efter lite lirkande fick jag upp lindningshärvan. Den sitter fast med två stoppskruvar som inte var helt enkla att hitta. Inringad i rött i bilden.
Kommen så långt så lossade jag ledningarna mellan lindningarna och brytaren en och en och böt mot modern kabel. Skarv med klämhylsa och krympslang. Det fanns plats nog att fästa ledningarna med buntband istället för isolerband.
De stiliga kabelmärkningarna av koppar fick leva vidare. Jag ides inte leta upp någon lämplig partex.
Att få lindningshärvan rätt i vridning och höjd visade sig vara en utmaning. Jag fick spana in genom de tidigare nämnda hålen för stoppskruvarna tills jag såg de gamla skruvmärkena. Tur även här - jag såg hålkanten på första försöket.
Sådär. Allt kopplat och klart. Wagon tjänstgör som nollpunkt i Y-kopplingen. Förut satt det en rätt sunkig sockerbit för samma funktion.
Lite nytt fett i lagren och sedan går den som den ska igen. Den gick till och med åt rätt håll på första försöket.
Det gav sig ganska fort att en trolig skadeplats var ledningarna från strömbrytaren till lindningarna. Inte minst för att de 1,7kOhm mot jord jag hade i går försvann när jag petade på ledningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite lirkande fick jag upp lindningshärvan. Den sitter fast med två stoppskruvar som inte var helt enkla att hitta. Inringad i rött i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommen så långt så lossade jag ledningarna mellan lindningarna och brytaren en och en och böt mot modern kabel. Skarv med klämhylsa och krympslang. Det fanns plats nog att fästa ledningarna med buntband istället för isolerband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De stiliga kabelmärkningarna av koppar fick leva vidare. Jag ides inte leta upp någon lämplig partex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att få lindningshärvan rätt i vridning och höjd visade sig vara en utmaning. Jag fick spana in genom de tidigare nämnda hålen för stoppskruvarna tills jag såg de gamla skruvmärkena. Tur även här - jag såg hålkanten på första försöket.
Sådär. Allt kopplat och klart. Wagon tjänstgör som nollpunkt i Y-kopplingen. Förut satt det en rätt sunkig sockerbit för samma funktion.
Lite nytt fett i lagren och sedan går den som den ska igen. Den gick till och med åt rätt håll på första försöket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...efter att nästan dagligen i 6-7 år stört mig på en sak bestämde jag mig igår för att göra något åt det.
Jo, såhär. Glidstängerna på min framtång (som är eftermonterad på bänken) gör att bänkharkarna inte gick hela vägen ner i två av hålen. Inte ens nära, dom stack upp typ 4-5cm. Skitstörigt o när jag behövt spänna något kort har jag lagt mellanlägg emellan o använt hålen längre bort o det har aldrig fungerat nåt vidare med mellanläggen.
Så, sågade av en hake + dess "fjäderstål", borrade försänkt hål genom fjädern o gängade två hål i haken. Själva fjäderfunktionen (lutningen på stålet) fintrimmades in mha 0.1 tjocka shimsbrickor vid övre skruven.
Ja sen gick ju inte hakarna att få upp heller ur dom där två hålen då stängerna blockar underifrån...kollade i bra att ha lådan för svarvämnen o hittade en bokcylinder med borrat hål som passade en neodymmagnet från en annan bra att ha låda. Lite puts på bokcylindern, i med epoxi o sen va bänkhakeuppdragaren©™ färdigutvecklad. Funkar dessutom utmärkt för att få upp hakarna ur inre hålraden som kan va svår att nå underifrån. Uppdragaren sitter som gjuten på verktygstavlan tack vara magneten
Jo, såhär. Glidstängerna på min framtång (som är eftermonterad på bänken) gör att bänkharkarna inte gick hela vägen ner i två av hålen. Inte ens nära, dom stack upp typ 4-5cm. Skitstörigt o när jag behövt spänna något kort har jag lagt mellanlägg emellan o använt hålen längre bort o det har aldrig fungerat nåt vidare med mellanläggen.
Så, sågade av en hake + dess "fjäderstål", borrade försänkt hål genom fjädern o gängade två hål i haken. Själva fjäderfunktionen (lutningen på stålet) fintrimmades in mha 0.1 tjocka shimsbrickor vid övre skruven.
Ja sen gick ju inte hakarna att få upp heller ur dom där två hålen då stängerna blockar underifrån...kollade i bra att ha lådan för svarvämnen o hittade en bokcylinder med borrat hål som passade en neodymmagnet från en annan bra att ha låda. Lite puts på bokcylindern, i med epoxi o sen va bänkhakeuppdragaren©™ färdigutvecklad. Funkar dessutom utmärkt för att få upp hakarna ur inre hålraden som kan va svår att nå underifrån. Uppdragaren sitter som gjuten på verktygstavlan tack vara magneten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Suck. Försökt borra i rostfritt.
Pajat 2st 3mm borr och 1st 4mm borr. Nu måste jag köpa nya innan jag kommer vidare..
Pajat 2st 3mm borr och 1st 4mm borr. Nu måste jag köpa nya innan jag kommer vidare..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg