Frustrator Frustrator skrev:
Pmade dig om min tanke att man kanske kan toppmontera en motor också. Skulle du hitta en motoraxel över så är min sne..
Och jag saknar en växellåda till min E108. Om du hittar en på jobbet alltså @PNO ...
 
jonmo jonmo skrev:
Och jag saknar en växellåda till min E108. Om du hittar en på jobbet alltså @PNO ...
Växellåda är det den runda du behöver?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Växellåda är det den runda du behöver?
Det är modellen med lösa drev man byter ut på toppen. Har inte fördjupat mig men jag tror man kan sätta på en växellåda. Jag tenderar att vara en sådan som spekulativt köper grejer, för man vet aldrig vad man behöver. Får känslan av att du kan relatera... ;)

Trodde jag hade vettiga bilder, men den står undanstuvad på landet just nu. Här är den bästa jag har:
Grön pelarborr står på arbetsbänk i verkstad, omringad av verktyg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
En sån där Arboga motor torde vara betydligt enklare att linda om än min fräsmotor. Jag tror PNO har goda chanser att lyckas.
 
jonmo jonmo skrev:
Får känslan av att du kan relatera... ;)
Öh, nej, faktiskt inte alls.


Men som av en slump så köpte jag spekulativt en just sån där växellåda som kanske inte riktigt passar till just min pelarborr.. :D

Får jag ordning på min så ska jag testa och återkomma. Min har ett fyrkantigt huvud och växellådan är rundad och kan vara så att de inte riktigt matchar..
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Öh, nej, faktiskt inte alls.


Men som av en slump så köpte jag spekulativt en just sån där växellåda som kanske inte riktigt passar till just min pelarborr.. :D

Får jag ordning på min så ska jag testa och återkomma. Min har ett fyrkantigt huvud och växellådan är rundad och kan vara så att de inte riktigt matchar..
Vore sjukt nice. Name your price!
 
Vet inte om det hör hemma här eller hustråden men jag kände att det var mer åt det här hållet.

Håller på att renovera en altandörr i vår gäststuga, dörren är allmänt tråkig och behöver förskönas mer för att passa in.

Idag har jag plockat ut glas och masonite ur innerbladet och fräst en profil runt kanterna på hålen. En bit profilerad list som ska dela av nederdelen blev också tillverkad innan sonen vaknade ur sin förmiddagslur.

Altandörr under renovering med borttagna glas och masonit, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innersidan
En altandörr under renovering står i en verkstad med avtaget glas och masonite, profilfrästa kanter och temporär tejp som spröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsidan kompletterad med försöksspröjs av eltejp.
Altandörr under renovering på verkstadsbord med borttagna glas och profilerad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innebladet utan nedre skivan
Demonterad altandörr på arbetsbänkar i en verkstad, med profilfrästa kanter och en kamin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så var fönstret ur.
Profilerad trälist fastspänd till en arbetsbänk visande fräst profilering längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provfräsning av profilen på en snedtakslist
Verkstadsinteriör med en fräs monterad på ett bordsben som bearbetar en list, verktyg och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanterna profilfrästa
Renoverad altandörr med borttaget glas och profilerat kantarbete i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörr under renovering med borttaget glas och frästa profiler på kanterna, stödd på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Listbit för att dela av nedre delen av dörren.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Alltid skönt när det blir tydliga resultat av allt arbete man lägger ner
En vedspis fylld med ved och aska som visar ett steg i förberedelse för eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
Man ska ha lite tur ibland. Mätning av lindningarna i Arbogan gav att det var samma resistans i alla lindningar, 25,5Ohm. Alltså fanns det hopp. Plockade isär maskinen i morse. De är ju otroligt lättskruvde dessa maskiner.

Det gav sig ganska fort att en trolig skadeplats var ledningarna från strömbrytaren till lindningarna. Inte minst för att de 1,7kOhm mot jord jag hade i går försvann när jag petade på ledningarna.
Närbild av en elektrisk motor med skadade, utbytta ledningar och stoppskruvar inringade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite lirkande fick jag upp lindningshärvan. Den sitter fast med två stoppskruvar som inte var helt enkla att hitta. Inringad i rött i bilden.
Motorlindningar och ledningar inuti en maskin, inringat område markerar stoppskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommen så långt så lossade jag ledningarna mellan lindningarna och brytaren en och en och böt mot modern kabel. Skarv med klämhylsa och krympslang. Det fanns plats nog att fästa ledningarna med buntband istället för isolerband.
Maskinens inre med lindningar, ny kabel med klämhylsa och krympslang, och inringad stoppskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De stiliga kabelmärkningarna av koppar fick leva vidare. Jag ides inte leta upp någon lämplig partex.
Inre delen av en maskin med ny kabeldragning markerad med klämhylsor och en cirkel runt en stoppskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att få lindningshärvan rätt i vridning och höjd visade sig vara en utmaning. Jag fick spana in genom de tidigare nämnda hålen för stoppskruvarna tills jag såg de gamla skruvmärkena. Tur även här - jag såg hålkanten på första försöket.

Sådär. Allt kopplat och klart. Wagon tjänstgör som nollpunkt i Y-kopplingen. Förut satt det en rätt sunkig sockerbit för samma funktion.

Lite nytt fett i lagren och sedan går den som den ska igen. Den gick till och med åt rätt håll på första försöket.
Reparation av en maskin med nya blå kablar anslutna till en äldre kopplingsterminal, med inringad detalj i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Robert-san01 och 40 till
  • Laddar…
Bra gjort PNO!
Inget gyckel utan en riktig fullgod reparation som anstår en riktig fullgod borrmaskin.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
...efter att nästan dagligen i 6-7 år stört mig på en sak bestämde jag mig igår för att göra något åt det.

Jo, såhär. Glidstängerna på min framtång (som är eftermonterad på bänken) gör att bänkharkarna inte gick hela vägen ner i två av hålen. Inte ens nära, dom stack upp typ 4-5cm. Skitstörigt o när jag behövt spänna något kort har jag lagt mellanlägg emellan o använt hålen längre bort o det har aldrig fungerat nåt vidare med mellanläggen.

Så, sågade av en hake + dess "fjäderstål", borrade försänkt hål genom fjädern o gängade två hål i haken. Själva fjäderfunktionen (lutningen på stålet) fintrimmades in mha 0.1 tjocka shimsbrickor vid övre skruven.

Ja sen gick ju inte hakarna att få upp heller ur dom där två hålen då stängerna blockar underifrån...kollade i bra att ha lådan för svarvämnen o hittade en bokcylinder med borrat hål som passade en neodymmagnet från en annan bra att ha låda. Lite puts på bokcylindern, i med epoxi o sen va bänkhakeuppdragaren©™ färdigutvecklad. Funkar dessutom utmärkt för att få upp hakarna ur inre hålraden som kan va svår att nå underifrån. Uppdragaren sitter som gjuten på verktygstavlan tack vara magneten:)


Verktygsbänk med modifierad framtång och bänkhakar, glidstänger synliga, och uppfinningen av en bänkhakeuppdragare©™ på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träarbetsbänk med utstickande bänkharkar och glidstänger som visas i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk i trä med anpassad bänkhake och hål, samt en skruvstycke i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sex stycken metalliska bänkhakar med olika längder och modifikationer på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallhake modifierad för att passa bänkens glidstänger, ligger på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifikation av bänkhake med nytt försänkt hål och skruvar på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en modifierad bänkhake med inskruvad skruv av metall och synlig gängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en modifierad bänkhake med borrade och gängade hål på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbänkhakar och verktyg ligger i en välorganiserad verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmabyggd bänkhakeuppdragare med träcylinder och neodymmagnet vid en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantillverkad bänkhakeuppdragare med epoxi och magnet på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller i en hemmagjord bänkhakeuppdragare med magnet på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygstavla med bänkhakeuppdragare monterad på en magnet, bredvid skruvmejslar och borstar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Suck. Försökt borra i rostfritt.
Pajat 2st 3mm borr och 1st 4mm borr. Nu måste jag köpa nya innan jag kommer vidare..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Suck. Försökt borra i rostfritt.
Pajat 2st 3mm borr och 1st 4mm borr. Nu måste jag köpa nya innan jag kommer vidare..
Köp borrar gjorda för rostfritt, det lönar sig...
Tools har Dormers sortiment som de säljer styckvis...
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Köp borrar gjorda för rostfritt, det lönar sig...
Tools har Dormers sortiment som de säljer styckvis...
Jo.. Insåg inte förräns tredje borret att skiten var rostfri..
 
Rostfritt kan vara väldigt svårt att dras med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.