3 395 598 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jo det kanske hade varit något! Är de uppnåbart prisvärda något att ha?nino skrev:
Efter första kvällen satte jag på ett vanligt munskydd, typ motsvarande detta:Rickard.ag skrev:En Sundströmsmask kanske du skulle satt på önskelistan om detta är något du gör rätt ofta. Ett dammfilter och ett packet med förfilter så klarar man sig väldigt länge. Förfilterna byter man och riktiga filtret kan man i princip blåsa rent oändligt med gånger. (tills det går sönder eller fortsätter vara tungandat efter rengöring)
Jag tycker helt ärligt att alla borde ha en riktig mask hemma då det är många tillfällen man borde använda men kanske skiter i det om man inte har en bra hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det hjälpte åtminstone rätt väl mot synliga partiklar, man slapp det värsta svarta snoret. Nackdelen är att skyddsglasögonen immar igen för att utandningsluften gärna smiter ut under ögonen.
Vår ekonomi är inte på topp just nu så nån plasmaskärare blir det nog inte just nu. Ett bättre andningsfilter kan jag nog unna mig. Tänkte också kanske köpa en metallkapskiva med diamanter. På det här blom-eldfatet har jag förbrukat sex vanliga 125mm-kapskivor (Dronco Inox 1mm). Med en diamantskiva borde man ju kunna undvika en hel del damm då. Tänker att det är en fördel att diametern på skivan är konstant också. Tänkte typ den här:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...kivor/kapskiva-metall-125x22-23x1-3-900224200
Nån som testat en sån eller motsvarande?
Ja en electrolux har vi haft.. men växellådan exploderade för en 10 år sedan... det var då det panikköptes en Bosch under julhandeln på Coop... (Vill minnas att jag köpte denna för Cooppoäng)Dan_Johansson skrev:Såna där har jag slitit ut 2 stycken av, innan jag bet ihop och köpte en electrolux assistent... Den andra gick av i leden...
Edit: den första fick jag med mig när jag flyttade hemifrån, och dog av att någon släppte ut den magiska röken... Den var nog från tidigt 80-tal.. Köpte en till med hoppet att de var lika bra, men den gick bokstavligen av...
Jag använder bara diamant för kapning, aning långsammare kaphastighet jämfört med en helt ny vanlig skiva. Men fördelarna överväger många gånger om.Klaugust skrev:Jo det kanske hade varit något! Är de uppnåbart prisvärda något att ha?
Efter första kvällen satte jag på ett vanligt munskydd, typ motsvarande detta:
[bild]
Och det hjälpte åtminstone rätt väl mot synliga partiklar, man slapp det värsta svarta snoret. Nackdelen är att skyddsglasögonen immar igen för att utandningsluften gärna smiter ut under ögonen.
Vår ekonomi är inte på topp just nu så nån plasmaskärare blir det nog inte just nu. Ett bättre andningsfilter kan jag nog unna mig. Tänkte också kanske köpa en metallkapskiva med diamanter. På det här blom-eldfatet har jag förbrukat sex vanliga 125mm-kapskivor (Dronco Inox 1mm). Med en diamantskiva borde man ju kunna undvika en hel del damm då. Tänker att det är en fördel att diametern på skivan är konstant också. Tänkte typ den här:
[länk]
Nån som testat en sån eller motsvarande?
Och fundera på en riktig mask och bättre ventilation om det här är ett intresse du vill fortsätta med. Jag har inte provat Sundström som tipsades om ovan men de är säkert bra för slipning och liknande.
Jag har 3Ms masker, de är riktigt bra. Och dyra men dyker ofta upp begagnade. En kombinerad slip-och svetsmak gillar jag bäst just för att slippa byta och krångla när en håller på då svetsning för mig även innebär slipning
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 385 inlägg
Jag rekommenderar inte superstark just Sundströms då jag helt ärligt aldrig testat någon annan "riktig" halvmask men det måste väl vara märket som används mest i bygg och industri i Sverige (bara min känsla) . Använder dom själv i jobbet ibland så för mig var det ett självklart val.Klaugust skrev:
Den dryga femhundringen är en värd investering tycker jag då den är alltid där redo till skillnad mot engångsmasker som har en tendens att vara slut när man behöver dom. Sen är den både bekvämare och faktiskt gör sitt jobb att filtrera luften, kan det läcka luft ut kan det läcka luft in
Glöm inte bort att resten av familjen kan låna den så inga skuldkänslor när nån annan får slipa spackel eller något annat dammigt och tråkigt jobb
Redigerat:
Nu när barnen tog en eftermiddagslur passade jag på att svetsa ihop eldfatet. Mätte i sketchup hur höga stöd som skulle behövas under vissa punkter för att få till vinklarna hyfsat rätt.Klaugust skrev:Idag har jag fortsatt med mina eldfat. Sambon önskade sig en mer ”romantisk” stil än mitt stealth-eldfat.
Jag skissade fram en design med roterande blomblad i Sketchup. Tre av de sex blombladen är förlängda på undersidan för att bli fatets ben. Sökte på ”flower table” på Google och plank*host*... ...inspirerades av det bästa jag kunde hitta
[bild] [bild]
Jag kopierade upp måtten för de två delarna på en bit renoveringstapet. Delade in formen i trianglar och gjorde radierna för hand. Klippte ut mallarna för hand. Gick rätt bra och blev tillräckligt exakt.
[bild] [bild]
Så det jag gjort just idag är att kapa ut bitarna ur plåten och göra dem färdiga för svetsning. Processen består av tre steg, kapa ut den grova formen med raka snitt som tillsammans blir en hyfsat rundad form, sen tog jag slipskivan och rundade av det sista på formen och sen avslutade jag med att fasa kanterna och ta bort grader med en lamellslipskiva.
[bild] [bild]
Jag hade möjlighet att jobba lite med det här mitt på dagen idag så då var jag utomhus och kapade. Gjorde det sista inomhus nu när barnen somnat. Annars är det ju klart bättre att vara utomhus om man kan:
- lägre brandrisk
- man får inte in en massa svart damm i luftvägarna
- mindre att städa
- bättre belysning
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag punktat ihop den runt om gick den ändå inte ihop helt och fullt. Då fick jag förbättra en av mina fyra (sic!) tvingar med vinkelslipen så att jag kunde dela på den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med lite tvingvåld gick den ihop hyfsat och det var bara till svetsa ihop den. Eftersom benen går om lott så var det svårt att komma åt underifrån, så jag bara körde alla fogar ovanifrån. Förhoppningsvis döljer tidens tand (rosten) de kanske inte alltid så snygga fogarna.
Så här blev den när den var färdig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den fungerar också!
Logga in
Skapa konto
Eftersom plåten i benen ligger horisontellt är det lite skönt gung i den. Förhoppningsvis håller den sig uppe så länge ingen ställer sig på den. Annars får jag förstärka den med vinkelräta plåtar.
Redigerat:
Idag har jag gjort en kapmojäng, eller vinkelanslag för cirkelsåg om man nu vill använda ett längre namn. Den funkade utmärkt de två snitt jag använt den till hittills så det känns som ett väldigt bra tillskott i verkstan.
Logga in
Skapa konto
Har du svetsat igen dräneringshålet i mitten... tyckte det var genialiskt med ett hål där.Klaugust skrev:Nu när barnen tog en eftermiddagslur passade jag på att svetsa ihop eldfatet. Mätte i sketchup hur höga stöd som skulle behövas under vissa punkter för att få till vinklarna hyfsat rätt.
[bild]
[bild]
När jag punktat ihop den runt om gick den ändå inte ihop helt och fullt. Då fick jag förbättra en av mina fyra (sic!) tvingar med vinkelslipen så att jag kunde dela på den.
[bild] [bild]
Med lite tvingvåld gick den ihop hyfsat och det var bara till svetsa ihop den. Eftersom benen går om lott så var det svårt att komma åt underifrån, så jag bara körde alla fogar ovanifrån. Förhoppningsvis döljer tidens tand (rosten) de kanske inte alltid så snygga fogarna.
Så här blev den när den var färdig.
[bild] [bild]
Den fungerar också!
[bild]
Eftersom plåten i benen ligger horisontellt är det lite skönt gung i den. Förhoppningsvis håller den sig uppe så länge ingen ställer sig på den. Annars får jag förstärka den med vinkelräta plåtar.
Tillverkade rundstång idag till katapultprojektet, till själva armen:
Funkar riktigt bra, jag klyver en bit till 15x15mm och sen hyvlar jag hörnen, sen monteras det i borrchucken och man kör genom den. Baserat på Mattias Wandels design. Enkel att slänga ihop då den behövs, jag tycker designen kunde förbättras så den inte är så känslig för hur man håller den, blir variationer i diametern, behövs mera stöd före och efter.
Senaste bilden, de är mera kompletta än i bilen nu.
Funkar riktigt bra, jag klyver en bit till 15x15mm och sen hyvlar jag hörnen, sen monteras det i borrchucken och man kör genom den. Baserat på Mattias Wandels design. Enkel att slänga ihop då den behövs, jag tycker designen kunde förbättras så den inte är så känslig för hur man håller den, blir variationer i diametern, behövs mera stöd före och efter.
Senaste bilden, de är mera kompletta än i bilen nu.
Hehe, det är klart att man lätt hade kunnat göra det men jag ville samtidigt hålla formen så ren som möjligt. ”Back to basics” fast med en mer eller mindre komplicerad form. Jag kommer dock förmodligen göra många fler och då kommer det säkert bli nån mer konstruerad modell.Cheesen skrev:
Det jag skissar på nu är att göra en isärplockbar och släpbar vedeldad grill som bara består av plåtar med spår i som man skjuter in i varandra för att låsa formen. När man tagit isär den ska man kunna lägga ihop skivorna och skruva ihop dem med stjärnvred och bära dem i ett handtag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte, kanske är en superdålig idé, men "grilla korv" har kommit upp flera gånger när jag visat eldfaten, så tänkte att man kunde göra ett som var dedikerat till korvgrillning. Man skulle kunna göra så att den övre halvan av sidorna (grillgallerhållarna) består av skenor av armeringsjärn istället och att man då kan montera bort dessa om man vill ha ett lågt, vanligt eldfat. Eller att man skickar med låga sidor utöver de höga. Paketet blir lite tyngre men det blir mer troget formspråket.
Exempel:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto