Cheesen
Klaugust Klaugust skrev:
Hehe, det är klart att man lätt hade kunnat göra det men jag ville samtidigt hålla formen så ren som möjligt. ”Back to basics” fast med en mer eller mindre komplicerad form. Jag kommer dock förmodligen göra många fler och då kommer det säkert bli nån mer konstruerad modell.

Det jag skissar på nu är att göra en isärplockbar och släpbar vedeldad grill som bara består av plåtar med spår i som man skjuter in i varandra för att låsa formen. När man tagit isär den ska man kunna lägga ihop skivorna och skruva ihop dem med stjärnvred och bära dem i ett handtag.

[bild]
[bild]
[bild]

Jag vet inte, kanske är en superdålig idé, men "grilla korv" har kommit upp flera gånger när jag visat eldfaten, så tänkte att man kunde göra ett som var dedikerat till korvgrillning. Man skulle kunna göra så att den övre halvan av sidorna (grillgallerhållarna) består av skenor av armeringsjärn istället och att man då kan montera bort dessa om man vill ha ett lågt, vanligt eldfat. Eller att man skickar med låga sidor utöver de höga. Paketet blir lite tyngre men det blir mer troget formspråket.

Exempel:
[bild] [bild]
Den finns redan...googla på lixada camping stove

"Skeden" och armen är monterade. Jag gjorde skålen i fräsen, jag använde en billig fräsbit för trä i rätt profil som hade tappat lagret för ett tag sen, skar bort det med vinkelslip (igen ett tips från Wandel) så jag kunde göra en urgröpning istället för att bara följa kanter. Jag gjorde ett pilothål först dock med en vanlig fräsbit för metall.

LaZktbT.jpg

x6gRwZm.jpg

Lite dålig kvalité på bilderna, mobilen börjar bli gamma och det var dålgt med ljus, hade lite bråttom i morse.

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Gillar ditt tänk, men jag är rädd för att din idé, blir för tung att bära på.
Häftig ide, men jag instämmer om vikten. Sen finns en risk för dålig passform om plåten slår sig/rostar (och det gör den!). Det verkar vara många hål och öppningar som ska passa och då får man kanske gå upp i plåttjocklek och vilket ökar vikten än mer.

Idag har jag tillverkat hyvelspån, men det var ganska slitsamt så jag slutade medans det fortfarande fanns några skärbrädor kvar. Det får bli årets julklappar så slipper man ränna runt i köpcentrum och trängas.

• Arbetsbänk med handverktyg och pågående tillverkning av skärbrädor omgiven av hyvelspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handtillverkade skärbrädor i trä limmas i skruvstycken i en verkstad.
    Skapa konto
  • En verktygsbänk med handhyvel och skapade skärbrädor omgivna av spån och träflisor.
    Skapa konto
  • Gilla
possum77 och 11 till
  • Laddar…
Inte idag men blev klar med fönster för några veckor sen. Inspirerat av vårt 1920-tals hus

En nyrenoverad lekstuga med röda väggar och vit inramning inspirerad av 1920-tal, framför en sandlåda.
Skapa konto

Sandlådan ska fixas till i vår ;)

• Gilla
  • Wow
Ursviken och 25 till
  • Laddar…
Gjort en Dado jig (vet inte vad det heter på svenska?) till min OF1010. Fungerar kanon. Ska göra en större (och snyggare) också.

• Hemmagjord Dado jig för OF1010 fräs, placerad på verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Lillgubben, 4 år, testade min slip kloss och tyckte den passade bättre i hans verktygsvagn så vi(jag) gjorde en mindre som passade han händer bättre.
Två hemgjorda träslipklossar i olika storlekar på en verktygsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 18 till
  • Laddar…
Stämjärn, rakt, 12 mm

• Träsnideri av en tomtelik figur skuren med stämjärn på 12 mm, framför en mörk bakgrund.
    Skapa konto
  • Träfigur snidad med 12 mm stämjärn föreställande en karaktär med skägg och mössa.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
trojlee och 32 till
  • Laddar…
El Filipo El Filipo skrev:
Stämjärn, rakt, 12 mm
Någon har lurat dig. Det där är en snygg tomte.
Stämjärn har en bit metall längst ut.

• Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Ett till av dagens verk. Denna gång ser ni en motorsåg på bilden :p

• Träskulptur formad som en motorsåg, stående på en blank yta.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
OK då var den första färdig, lite slutgiltigt putsande än tror jag så blir det att fundera hur den bäst packas.

p3ide0w.jpg

• Gilla
  • Älska
VidarH och 18 till
  • Laddar…
Rickard.
DennisCA DennisCA skrev:
fundera hur den bäst packas.
Givetvis laddad med exempelvis marshmallows och någon sorts utlösningsmekanism. Lovar barnen kommer älska underklädespaketet för första gången någonsin ;)

DennisCA DennisCA skrev:
fundera hur den bäst packas
Med skyddsglasögon ...

B
DennisCA DennisCA skrev:
OK då var den första färdig, lite slutgiltigt putsande än tror jag så blir det att fundera hur den bäst packas.

[bild]
Vi vill ju se en film nör du provskjuter...

• Gilla
dilemma
  • Laddar…
tommib
Otroligt häftig katapult.

Spontant när jag ser den undrar jag dock varför inte fjädrarna är monterade horisontellt istället, inåt ramen för katapulten? Man borde kunna få samma spännkraft där och det blir en nättare design.

Jag undrar också om den skjuter bra eller om det blir problem med att skottet följer med ner när armen sveper runt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.