3 407 928 läst · 18 299 svar
3408k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Den finns redan...googla på lixada camping stoveKlaugust skrev:Hehe, det är klart att man lätt hade kunnat göra det men jag ville samtidigt hålla formen så ren som möjligt. ”Back to basics” fast med en mer eller mindre komplicerad form. Jag kommer dock förmodligen göra många fler och då kommer det säkert bli nån mer konstruerad modell.
Det jag skissar på nu är att göra en isärplockbar och släpbar vedeldad grill som bara består av plåtar med spår i som man skjuter in i varandra för att låsa formen. När man tagit isär den ska man kunna lägga ihop skivorna och skruva ihop dem med stjärnvred och bära dem i ett handtag.
[bild]
[bild]
[bild]
Jag vet inte, kanske är en superdålig idé, men "grilla korv" har kommit upp flera gånger när jag visat eldfaten, så tänkte att man kunde göra ett som var dedikerat till korvgrillning. Man skulle kunna göra så att den övre halvan av sidorna (grillgallerhållarna) består av skenor av armeringsjärn istället och att man då kan montera bort dessa om man vill ha ett lågt, vanligt eldfat. Eller att man skickar med låga sidor utöver de höga. Paketet blir lite tyngre men det blir mer troget formspråket.
Exempel:
[bild] [bild]
"Skeden" och armen är monterade. Jag gjorde skålen i fräsen, jag använde en billig fräsbit för trä i rätt profil som hade tappat lagret för ett tag sen, skar bort det med vinkelslip (igen ett tips från Wandel) så jag kunde göra en urgröpning istället för att bara följa kanter. Jag gjorde ett pilothål först dock med en vanlig fräsbit för metall.
Lite dålig kvalité på bilderna, mobilen börjar bli gamma och det var dålgt med ljus, hade lite bråttom i morse.
Lite dålig kvalité på bilderna, mobilen börjar bli gamma och det var dålgt med ljus, hade lite bråttom i morse.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Häftig ide, men jag instämmer om vikten. Sen finns en risk för dålig passform om plåten slår sig/rostar (och det gör den!). Det verkar vara många hål och öppningar som ska passa och då får man kanske gå upp i plåttjocklek och vilket ökar vikten än mer.Immobil skrev:
Idag har jag tillverkat hyvelspån, men det var ganska slitsamt så jag slutade medans det fortfarande fanns några skärbrädor kvar. Det får bli årets julklappar så slipper man ränna runt i köpcentrum och trängas.
Verktygstokig
· Halland
· 7 579 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 428 inlägg
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Otroligt häftig katapult.
Spontant när jag ser den undrar jag dock varför inte fjädrarna är monterade horisontellt istället, inåt ramen för katapulten? Man borde kunna få samma spännkraft där och det blir en nättare design.
Jag undrar också om den skjuter bra eller om det blir problem med att skottet följer med ner när armen sveper runt?
Spontant när jag ser den undrar jag dock varför inte fjädrarna är monterade horisontellt istället, inåt ramen för katapulten? Man borde kunna få samma spännkraft där och det blir en nättare design.
Jag undrar också om den skjuter bra eller om det blir problem med att skottet följer med ner när armen sveper runt?