FreQa FreQa skrev:
Stått på knä och grävt, då passar sk "dam-spade". Mycket bra köp och passar just damer annars (sambon). Har en ännu mindre för barnen, även de ska ha riktiga verktyg!
[bild]
Vad är det för projekt du har på G?
 
Alltgår Alltgår skrev:
Vad är det för projekt du har på G?
Jag stod ute i hällregnet en dag och såg vattnet bilda pölar hela backen ner mot garaget så jag grävde ner en dräneringsslang utanför porten och bytte ut till rent grus istället för ler/jordblandat så jag klarar en regnig höst. Har ofta problem om vårarna också. Ska be en granne skrapa av mer på ytan längre ut.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
I nån tråd på forumet skrev nån att man aldrig kan ha för många tvingar, och det är ju sant, men man kan använda de till nått helt annat än att tvinga.
Hade bakhjulen borta på bilen, och tänkte passa på att mäta bromskivorna, då det finns 2 olika storlekar till min bil, 330 och 336 mm.
De är knepiga att mäta på plats då navet är ivägen. Jag äger en gammal mätsticka i trä, men de har passat på att försvinna, så jag behövde hitta på nått annat.
En tving har samma form, så jag tog fram en gammal Bessy, drog isär den max (den saknar anslaget på skruven) för att mäta, och på nått sätt justera/ fixera den på ett av måtten.
Det behövdes dock inte, helt isärdragen var den 336 mm !!!!
Behövde ju inget 100%igt mått, men nu vet jag att bilen har 336 mm skivor :) ....som en tving alltså.
En fullt utdragen Bessy-tving ligger på betonggolv med mätlängden synlig, mätstickan på tvingen visar 336 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätsticka som visar 336 mm bredvid en bessyklämma, används för att mäta bromsskivstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 11 till
  • Laddar…
Monterade luftsolfångaren. Men inte färdig ännu, glaset ska tätas lite ännu, listor på sidorna som håller fast det, luften ska blåsas in istället för att dra den igenom så det är viktigt att minska förlusterna. Bakom plåten har jag gjort kanaler så att luften tvingas gå omvägar.
 
  • En installerad luftsolfångare på en husvägg, ännu inte helt tätad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J Vos och 13 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Monterade luftsolfångaren. Men inte färdig ännu, glaset ska tätas lite ännu, listor på sidorna som håller fast det, luften ska blåsas in istället för att dra den igenom så det är viktigt att minska förlusterna. Bakom plåten har jag gjort kanaler så att luften tvingas gå omvägar.
Vore kul att se hur du gjort den :D
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Det är en ganska enkel konstruktion, hyvlad 2x4 till sidorna och 2x6 till toppen och botten. Sen en distans och kanaler för luften, plåt ovanpå och plast ovanpå det. In och ut hålen är där dom är pga den tidigare solfångaren.
 
  • Enkelt byggd solfångare av trä och plåt på husvägg, med synliga in- och utluftshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
Har färdigställt ett dockhus till barnen. Det tog sin lilla tid då jag ju först "behövde" skaffa fräs, bygga fräsbord och en box joint jigg för att bygga lådan under.

Resultatet blev glada barn och en glad pappa som nu har lärt sig lite om hur en fräs funkar

Handbyggt dockhus med öppna sektioner, möbler och docka, samt detaljer som fräst låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort dockhus med rött tak, inredda rum och möbler, visar en färdigställd hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eget byggt fräsbord med en synlig fräsmontering och damm, del av verkstadsinredningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trä låda med fingerskarvar på ett arbetsbord i en verkstad, färdigt verktygsarbete i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
gdsaren och 17 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Har färdigställt ett dockhus till barnen. Det tog sin lilla tid då jag ju först "behövde" skaffa fräs, bygga fräsbord och en box joint jigg för att bygga lådan under.

Resultatet blev glada barn och en glad pappa som nu har lärt sig lite om hur en fräs funkar

[bild] [bild]
[bild]
[bild]
Snyggt, men vi vill ju gärna se en bild på jiggen också!

PS. Du vet att det finns andra sätt att sammanfoga en låda va? ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Har ingen jättebra bild men tar de jag har, följde en YouTubevideo för en simpel box joint jigg och byggde min ungefär så som dom gjort.

Ja lite mycket stök för en simpel låda men resan är ju halva nöjet :D har aldrig byggt en jigg förut så var sugen på att prova.

Händer som arbetar med en hemmagjord box joint jigg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand justerar en hemmagjord box joint jigg av trä i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Haha, nä det är snarare tvärtom... Jag hade nog förväntat mig något lite kraftigare lager... Men antalet är två, hoppas jag.. Har nämligen inte tagit bort andra sidan än... :geek:
Jag rättar mig själv, det är med största sannolikhet 3 stycken lager... :seenoevil:

Edit: och lägger till en fråga..

Det är 3 stycken 6205-lager. I ena lagerhuset satt det två stycken kupade brickor, som verkar vara gjorda av fjäderstål och ska fixera lagret antar jag... Problemet är att det också är svarvat en kant i huset, så innerkanten på brickan har inget att "ta spjärn emot"... Innerdiametern på brickorna är också för stor för att ligga an mot innerringen på lagret... Varför gör man så?
 
  • Motorns axel med synligt lager och kupade brickor i verkstadsomgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lagerhus med ett kullager och två kupade brickor på en arbetsbänk, komponenter föremål för diskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan det inte vara för att ta upp det lilla axiella spel som finns i lagren?
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Benen som jag ritade till nattduksbordsprojektet kräver uber-precizon, vilket gjorde mig tvungen att bygga @Ola C domino-jig!
Domino-jigg monterad på träbänk med fräsmaskin över träets fogar, anpassad för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jiggen var relativt snabbt gjord men direkt saknade jag mellanlägg. För att kunna batcha ut benen snabbare (det är 32 fogar i samma vinkel totalt) så ville jag slippa vända varje gerad bit, detta går fint om dominon är exakt centrerad. Eftersom dominon fräser centrum exakt 10mm från bottenplattan och mina ämnen är exakt 1 tum (ja det finns en anledning till den exakta storleken) så behövde dominon upp exakt 2,7mm.

I brist på annat så hyvlade jag till en överbliven ekbit.
Skjutmått som visar 2,7 mm mätning på en hyvlad ekbit använd för att justera en domino-jigg för träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygsjigg för träbearbetning med ett trästycke med exakt placerade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Domino-fräs monterad på en custom byggd jig för exakta träfogar, används på ett träämne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde skarpt direkt och se på fan om det inte blev perfekt direkt!
Snickerijigg monterad på arbetsbänk med en Festool Domino används för precision i träprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Specialbyggd träbearbetnings-jigg med fräsmaskin och finjusterade klämmor för precision i nattduksbordsprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träbearbetningsjigg med en festool domino-anslutningsmaskin och hyvlad ekläggsom distans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träben med precisionsfrästa fogar på en verkstadsbänk med mät- och spännverktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverk med en hemgjord domino-jigg och precisionshyvlad ekbit för fogarbete på ett nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack @Ola C för en fantastisk jigg!
 
  • Gilla
  • Wow
ergonomen och 16 till
  • Laddar…
tommib
RYMDBLÄCKFISK :heart:
 
Jamen kolla!:D. Snyggt jobbat...och ja den jiggen ger riktigt bra o konsekventa resultat.

P.s. med inbyggda fence flippern tar det max 10s att vända anhållet till andra sidan. Denna metod uppfanns för att eliminera alla centreringsproblem både i höjd o sidled, men det har du säkert koll på.(?).
 
Ola C Ola C skrev:
Jamen kolla!:D. Snyggt jobbat...och ja den jiggen ger riktigt bra o konsekventa resultat.

P.s. med inbyggda fence flippern tar det max 10s att vända anhållet till andra sidan. Denna metod uppfanns för att eliminera alla centreringsproblem både i höjd o sidled, men det har du säkert koll på.(?).
Jodå, jag har koll på det och har tänkt bygga den så småningom. Dock är dessa ben sammanfogade i 110 (55) grader och flippern behöver väl integreras i själva mallbiten? Föredrar nog 90 (45) grader på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.