Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars blir det den slår (mest) när den monteras i maskinen och då hålls i lagren? Hur märkte du det först när det satt i maskinen?

(Tillägg: inser att det är en knäpp fråga, är egentligen bara nyfiken på vad symtomen var.)

Har så svårt att se hur man lyckas böja den axeln så min hjärna börjar bolla med att den helt enkelt tillverkades så.
Min Arboga bodde i Skåne när den av oklar anledning tippade över. On/off-knapoen dog i samband med detta och den hamnade på tidigare ägares renoveringslista. Listan var för lång så efter några år kom den till salu istället. Jag köpte den med vetskap om fallet. Priset var satt därefter och sänktes lite till..

Så kröken är precis vid övergången motorhus/växellåda (växellådan är skruvad ovanpå).
Om jag låter lådan stå ovanpå utan att skruva i så dansar den , om jag skriver i den hörs det att rotorn ibland nöter emot).

• Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Min Arboga bodde i Skåne när den av oklar anledning tippade över. On/off-knapoen dog i samband med detta och den hamnade på tidigare ägares renoveringslista. Listan var för lång så efter några år kom den till salu istället. Jag köpte den med vetskap om fallet. Priset var satt därefter och sänktes lite till..

Så kröken är precis vid övergången motorhus/växellåda (växellådan är skruvad ovanpå).
Om jag låter lådan stå ovanpå utan att skruva i så dansar den , om jag skriver i den hörs det att rotorn ibland nöter emot).
Men det böjer väl @Ola C rätt i en handvändning?

• Haha
Ola C
  • Laddar…
Rickard.
Axeln har väl 3 lager varav 2 sitter i växellådan? Alltså borde inga tester utan att lådan är fastsatt betyda särskilt mycket. Nöter den mot statorn när den är komplett? Vibrerationer?

Motorsidan känns inte så precision så jag hade inte vågat mig på några riktförsök om jag inte var 100% på att det är helt nödvändigt. Men som tur för dig så slipper du vara jag :)

Jag blev så peppad av Arbogaskruvandet så jag började plocka isär min pelarslip...

Om någon undrar sitter det 6205 lager i en EP308... Otätade, men det verkar väl lite dumt?

• Delvis demonterad pelarslipmaskin EP308 med synlig motor och borttaget skydd, placerad i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterade delar av en pelarslip, inklusive ett kullager och slipstenar, på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ut och städa i förrådet, blev först att registrera mina två nya bosch inköp, en Bygglampa och en Cirkelsåg men när jag ändå var igång så registrerade jag mina gamla verktyg också :D
Nu vet jag iallafall vad som är mitt om det skulle få fötter..

Visst ja, nu måste jag städa lite :rolleyes:
Lista över registrerade Bosch-verktyg inklusive nätadaptrar, batterier, sticksåg, kap-/geringssåg, borrmaskiner, lampa och cirkelsåg.
Skapa konto

• Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Axeln har väl 3 lager varav 2 sitter i växellådan? Alltså borde inga tester utan att lådan är fastsatt betyda särskilt mycket. Nöter den mot statorn när den är komplett? Vibrerationer?

Motorsidan känns inte så precision så jag hade inte vågat mig på några riktförsök om jag inte var 100% på att det är helt nödvändigt. Men som tur för dig så slipper du vara jag :)
Den låter på ett hjärtskärande vis ;)

Pysslat lite med slutfinishen på ett knivskaft. Brukar putsa upp till ca 13-1500 korn, sen en vända på polertrissan så poppar färgerna så det räcker.
Bladen gör jag inte alls i så fina korn, de ska ju användas liksom..
Hand håller ett nyslipat knivskaft med polerad finish och färgdetaljer, fokus på den högglansiga ytan och slipade bladet.
Skapa konto
Hand håller ett nypolerat knivskaft med en väl slipad knivblad, framhävande av färg och finish.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 18 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Den låter på ett hjärtskärande vis ;)
När du ger upp och vill sälja växellådan, tänk på mig! ;)

T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag blev så peppad av Arbogaskruvandet så jag började plocka isär min pelarslip...

Om någon undrar sitter det 6205 lager i en EP308... Otätade, men det verkar väl lite dumt?
Läste först att det var sextusentvåhundrafem stycken lager.... innan jag insåg att det måste vara lager av modell 6205....

Tänkte att det var många lager och du ironiserade lite :crysmile:

Rickard.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Otätade, men det verkar väl lite dumt?
Dom är väl ändå inte helt otätade utifrån? Någon sorts sköld sitter det väl någonstans så det är säkert okej, en fördel är ju att det är lätt att ge dom en klick fett då och då.

Hatar när man skruvar isär för att serva en maskin och det sitter metallsköldar precis överallt.

Dom är väl ändå inte helt otätade utifrån? Någon sorts sköld sitter det väl någonstans så det är säkert okej, en fördel är ju att det är lätt att ge dom en klick fett då och då.

Hatar när man skruvar isär för att serva en maskin och det sitter metallsköldar precis överallt.
Nä, de har en "labyrint" utåt (bilden är på medbringaren) , och det verkar inte vara så mycket damm som tagit sig in...
Hur som så fanns det bara gummitätade SKF på lager, så det blev såna.. Det är inte alldeles enkelt att ta sig in för att smörja den här, utsugsfläkten hänger nämligen på lagerhusen..

• Begagnad medbringare med en labyrintdesign och synliga smutsspår, placerad på en smutsig yta.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Läste först att det var sextusentvåhundrafem stycken lager.... innan jag insåg att det måste vara lager av modell 6205....

Tänkte att det var många lager och du ironiserade lite :crysmile:
Haha, nä det är snarare tvärtom... Jag hade nog förväntat mig något lite kraftigare lager... Men antalet är två, hoppas jag.. Har nämligen inte tagit bort andra sidan än... :geek:

Stått på knä och grävt, då passar sk "dam-spade". Mycket bra köp och passar just damer annars (sambon). Har en ännu mindre för barnen, även de ska ha riktiga verktyg!
En spade för trädgårdsarbete, kallad "dam-spade", ligger på grus intill en grävd grop.
Skapa konto

• Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
S
FreQa FreQa skrev:
Stått på knä och grävt, då passar sk "dam-spade". Mycket bra köp och passar just damer annars (sambon). Har en ännu mindre för barnen, även de ska ha riktiga verktyg!
[bild]
Spader dam?

fototapeter-spelkort-spader-dam.jpg.jpg

Nytt användningsområde för winbag när projektorfoten är trasig. Lätt att reglera höjden.

Projektor på en uppblåsbar winbag för höjdjustering bredvid en laptop på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
Arnmark och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.