findus42 findus42 skrev:
Byggt inredning i tranportbil. Börjat med att såga in en bottenplatta av björkplyfa.
Den går ända fram till dörrarna. Speciellt fotsteg vid skjutdörren brukar vara irriterande. Det man ställer där brukar kunna hasa mot dörren och börjar luta mot den. När man sedan öppnar rasar det ut.
[bild]
Paneler till sidorna. Funderade på sammansatt konstruktion med småbitar men kom fram till att det blev bäst med hela sidor. Slapp en massa plock med lister och småbitar. Sågar hål för hyllorna.
[bild]
För att inte behöva fästa sidorna i bilen fällde jag ner vinklar i bottenplattan.
[bild]
Mallade inte denna dag. Mätte fram punkter istället. En mdf-remsa har jag hållit i rätt linje. Sedan har jag mätt punkter. Hållit måttbandet där jag tyckt det vara lämpligt. Strykt av riktningen och antecknat avståndet.
Remsan har jag sedan lagt jäms med biten och markerat ut punkterna.
[bild]
Blir på inget sätt perfekt, men tillräckligt bra.
[bild]
[bild]
Hyllorna. Allt limspikat.
Svåra sidan. Har för vana att alltid ta det värsta först.
[bild]
Andra sidan. Bara raka hyllor här.
[bild]
Måttet mellan är samma som mellan dörrarna.
[bild]
I överkant hålls hyllorna på plats av ett par takbågar. Planen är att sånt som stege och andra långa grejer skall kunna knytas upp. Inte riktigt funderat ut hur ännu.
[bild]
Mvh Findus
riktigt snyggt. Blir kul att se fortsättningen...

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Idag har det varit robotbyggardag med Viktor! Det höll på att starta med katastrof då jag fick för mig att han var fyra, men han är ju fem! Stor skillnad såklart. Som tur var så fick jag inside info i tid!

Sen blev det sedvanlig frukost med kaffe, festis och genomgång av jobbet, snickeriets säkerhetsregler osv. Lite bitar var preppade men det behövdes ändå justersågas, pelarborras, brytas kanter, skruvas i skruvstift, limmas och skjutas lite med dyckertpistolen. Sen monterades delar med skruvar, brickor, kontramutter etc.

Som pausunderhållning han vi med att köra lastmaskin, åka skåpbil samt äta glass och kanelbullar:)

Viktor gjorde ett superfint jobb och hade precis som vi andra väldigt roligt! Det är fantastiskt hur lång koncentrationen kan vara när det gäller! Favorituppgiften var, kanske något förvånande, att putsa för hand! Det skapade mycket mjuka kanter och mycket slipdamm:)

Det började också redan nu skissas för nästa version av roboten. Eventuellt en version som kunde åka runt och städa golvet!

Vuxen och barn arbetar tillsammans i snickeri, slipar på träbit vid arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett barn arbetar med trädelar på en arbetsbänk i en verkstad, säkerhet och koncentration i fokus.
Skapa konto
Barn monterar delar av en trärobot på en arbetsbänk med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto
Glad pojke poserar med en nybyggd trärobot i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
___EM och 39 till
  • Laddar…
Svårt o göra första inlägget efter Daniel_N.
Men iaf, har byggt en häst åt döttrarna, mallen finns kvar att köpa dyrt om någon är intresserad ;)
Hemmagjord trämall i form av en häst mot en gräsmatta och studsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
RmK_71 och 14 till
  • Laddar…
Nybyggt trallgolv för förråd med träreglar på grusbädd, verktyg och material i förgrunden, trädgård bakom.
Skapa konto
Nybyggt trägolv under konstruktion med grova plankor på grusunderlag och skuggor som faller diagonalt.
Skapa konto
Nybyggt trägolv till ett förråd på grå grusunderlag utomhus med byggmaterial synligt i bakgrunden.
Skapa konto

Snickrade golvet till förrådet igår.

Nybyggt förrådsgolv med uppresade väggsektioner, stege och täckplast, omgivet av skog.
Skapa konto
Person ler inuti ett halvfärdigt träförråd, stående på en stege med verktyg i handen.
Skapa konto

reste väggsektionerna på morgonen som frugan målat igår. Grymt jobbat av henne.

Nyligen uppfört rödmålat förråd med takstolar, plast, läkt, omgiven av gräs och byggmaterial på marken.
Skapa konto
Nybyggt förråd med rödmålade väggar, takstolar och plasttak under konstruktion, med skog i bakgrunden.
Skapa konto

sen kom svärmors gubbe förbi och vi satte takstolarna(?), plast och läkt.

Nymålad förrådsvägg med uppsatta takstolar, stege, och verktyg på grusunderlag.
Skapa konto
Närbild på en rödmålad väggsektion av ett förråd med detalj av takplast och läkt vid hörnet.
Skapa konto
Halvfärdigt förråd med uppresta väggsektioner och takstolar, målat i rött, omgivet av virke och stege.
Skapa konto

Ska tydligen vara en dörröppning också.

Uppbyggnadsfas av ett förråd med rödmålade väggar, takstolar med plastöverdrag, och trämaterial på marken.
Skapa konto
Påbyggt förråd med nymålade röda väggar och blå presenning över oavslutat tak i en trädgård.
Skapa konto

nu får det regna resten av veckan... för imorgon har jag beställt sol.

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild]

Snickrade golvet till förrådet igår.

[bild] [bild]

reste väggsektionerna på morgonen som frugan målat igår. Grymt jobbat av henne.

[bild] [bild]

sen kom svärmors gubbe förbi och vi satte takstolarna(?), plast och läkt.

[bild] [bild] [bild]

Ska tydligen vara en dörröppning också.

[bild] [bild]

nu får det regna resten av veckan... för imorgon har jag beställt sol.
Plast ovanpå takstolarna?

V vectrex skrev:
Plast ovanpå takstolarna?
jo precis. Som ett extra skydd om nu mot förmodan plåttaket inte skulle hålla tätt. Det är väl inget konstigt? Samt som kondensskydd mot plåttaket.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
jo precis. Som ett extra skydd om nu mot förmodan plåttaket inte skulle hålla tätt. Det är väl inget konstigt? Samt som kondensskydd mot plåttaket.
Det är inte så vanligt i södra Sverige så sörlänningarna vet inte om att det är ett vanligt system under plåttak.

Jag är ganska slut efter detta och bara en fjärdedel klart...

oVtUbQd.png

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Har du handblandat?
Mvh Findus

Med egen mixer men det var nog riktigt jobbigt för det, lidit lite av ryggskott på sistone.

Inredning av en byggkonstruktion med träbjälkar för takutsprång och en vindskiva, en stege står framför plywoodväggar.
Skapa konto
Regndroppar på en presenning över nybyggda träkonstruktioner för takutsprång och vindskiva.
Skapa konto
Nybyggt takutsprång i trä på röd byggnad med skog i bakgrunden och stege i förgrunden.
Skapa konto
Konstruktion av takutsprång på röd träbyggnad med skog i bakgrunden och stege i förgrunden.
Skapa konto

Men vafan jag som beställt sol... well well.

Blockade ut för takutsprång och skruvade på den undre vindskivan. Sen gjorde jag klart ena gaveln.

• Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Jag svetsade lite pinne igår och jag använde min gamla Kemppi kempak 150, en enfas likriktare från 80 talet. Var min första svets och jag gav den åt farsan då för flera år sen jag köpte en litet nyare 90 tals svets som jag tyckte svetsade mycket bättre.

Men igår tog jag den gamla kempaken, som jag hade lånat hem igen för den är mera portabel, och det gick ju riktigt bra att svetsa, svårare att starta utan att det tar fast men när det väl kom igång så var den lika enkel att svetsa som min nya svets. Det var denna som jag trodde brann upp då jag först skulle svetsa med den, och jag bytte två kondensatorer som brunnit upp.

Jag har definitiva minnesintryck att den var väldigt hackig och svårsvetsad då den var i min ägo ca 2015, men nu upplever jag att den svetsar helt underbart. Vad kan ha hänt, jag har blivit bättre på att svetsa men jag kommer ihåg farsan som är f.d. yrkessvetsare sade den var "hackig" och inte så lätt att svetsa med. Det är konstigt att byte av två avstörningskondensatorer kunde göra sådan skillnad.

Jag vet ju av en grävmaskinist norr om Vasa som säger att hans kempak 150 är den bästa lilla svetsen som gjorts, det kunde jag inte hålla med om tidigare men nu verkar den ju ha stigit in i en annan division. Mycket bra liten svets, något av den s.k. hackigheten man ska få från enfasliktriktare känner jag inte av längre.

Och jag använde samma elektroder ur samma förpackning (elga P48or) annars.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag svetsade lite pinne igår och jag använde min gamla Kemppi kempak 150, en enfas likriktare från 80 talet. Var min första svets och jag gav den åt farsan då för flera år sen jag köpte en litet nyare 90 tals svets som jag tyckte svetsade mycket bättre.

Men igår tog jag den gamla kempaken, som jag hade lånat hem igen för den är mera portabel, och det gick ju riktigt bra att svetsa, svårare att starta utan att det tar fast men när det väl kom igång så var den lika enkel att svetsa som min nya svets. Det var denna som jag trodde brann upp då jag först skulle svetsa med den, och jag bytte två kondensatorer som brunnit upp.

Jag har definitiva minnesintryck att den var väldigt hackig och svårsvetsad då den var i min ägo ca 2015, men nu upplever jag att den svetsar helt underbart. Vad kan ha hänt, jag har blivit bättre på att svetsa men jag kommer ihåg farsan som är f.d. yrkessvetsare sade den var "hackig" och inte så lätt att svetsa med. Det är konstigt att byte av två avstörningskondensatorer kunde göra sådan skillnad.

Jag vet ju av en grävmaskinist norr om Vasa som säger att hans kempak 150 är den bästa lilla svetsen som gjorts, det kunde jag inte hålla med om tidigare men nu verkar den ju ha stigit in i en annan division. Mycket bra liten svets, något av den s.k. hackigheten man ska få från enfasliktriktare känner jag inte av längre.
körde du kanske med en rutil elektrod?

Jag redigerade just mitt meddelande, så nej en OK48 elektrod båda gångerna. Ur samma förpackning.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag redigerade just mitt meddelande, så nej en OK48 elektrod båda gångerna. Ur samma förpackning.
Ok48 som legat i flera år... borde ju vara ganska eländiga att bränna med.

well well livets mysterier. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.