Fixat förvaring till maskinerna. Kan tipsa om IKEAs Rothult om man vill kunna låsa skåpen. Välorganiserad verkstad med märkta IKEA skåp för förvaring av maskiner, verktygstavla och långa räls-guides.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kinseman och 12 till
  • Laddar…
G
O OverAndOut skrev:
Fixat nya skivor till ett par ställningsplattformar (igår).

[bild]

Känns lite säkrare nu.

//Ulf
Jag antar du menar säkrare med trampskydd på den där ställningen? :D
Ser ut att kunna göra jätteont utan skydd om fossingarna.
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Hängt upp hyllan jag började göra i helgen.
Kanske blir bättre ordning framöver.
Nyupphängd grå hylla med verktyg, batteriladdare och skruvsortiment på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//AA
 
  • Gilla
skewby och 12 till
  • Laddar…
Användning av vinkelhake och fogsvans för precisionssågning i trä, visande olika steg och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lagt ner väldigt lite energi på att lära mig använda den gamla skolans mesta och bästa verktyg, fogsvansen. till nu.

Använder en vinkelhake som jig för att såga både rakt och i vinkel med fogsvansen. Såhär bra kan jag inte såga på frihand. :)

på det långa snittet syftar jag med vinkeln och sen när det är etablerat så ställer jag vinkeln upp och låter sågkroppen rida mot vinkeln.
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Byggt ihop fräsbordet :) finns mer att göra ansluta dammsugare fixa start och stopp knapp och puts men är iaf körbar nu :) funkade kanon
Nice! Det där ser ut som något jag velat göra länge.. Vad har du för fräs till din rigg?
 
Två skift av stödmur murade i trädgård med byggmaterial och presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nyligen murad tvåskiftig stödmur av betongblock med dubbning i nedre delen, byggmaterial och verktyg syns i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murat två skift f stödmur, dubbade lite i klacken - det kändes bäst så :)
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
K
D dilemma skrev:
Nice! Det där ser ut som något jag velat göra länge.. Vad har du för fräs till din rigg?

Tack så mycket :) en bosch pof 1400 ace är det :). Köpte lite billig mdf spill från bygghandeln och tog gamla ben från en arbetsbänk :)
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Tack så mycket :) en bosch pof 1400 ace är det :). Köpte lite billig mdf spill från bygghandeln och tog gamla ben från en arbetsbänk :)
Men plattan som fräsen är monterad i, den är köpt...? Isf var?
 
K
P pfb skrev:
Men plattan som fräsen är monterad i, den är köpt...? Isf var?
Aha sorry!
Köpte en bit aluminium 200x200 5 mm av en svetsverkstad och Anpassade och borrade och fräste ur ett läge till den själv
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Lite av allt, blivit klar med totalrenovering av ute.. ja en terass; tak, trä ;) ..nästa på tur är HELA taket (på huset - pannor, papp etc) + massa projekt i trädgården vilket är roligast.
Nyrenoverad terrass med trägolv och vita räcken, omgiven av träd och solens skuggspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad terrass med nytt tak av transparent material, trägolv och vitmålade stolpar mot en trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad terrass med vitt trätak, genomskinliga väggar och utsikt över en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Byggt inredning i tranportbil. Börjat med att såga in en bottenplatta av björkplyfa.
Den går ända fram till dörrarna. Speciellt fotsteg vid skjutdörren brukar vara irriterande. Det man ställer där brukar kunna hasa mot dörren och börjar luta mot den. När man sedan öppnar rasar det ut.
Utsikt över interiören i en transportbil med nyinpassad bottenplatta av björkplyfa, verktyg och tillbehör för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paneler till sidorna. Funderade på sammansatt konstruktion med småbitar men kom fram till att det blev bäst med hela sidor. Slapp en massa plock med lister och småbitar. Sågar hål för hyllorna.
Björkplywood med utritade hål för hyllor, borr och skruvdragare på arbetsbord i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att inte behöva fästa sidorna i bilen fällde jag ner vinklar i bottenplattan.
Björkplywoodplatta i en transportbil med en nedfälld metallvinkel för inredningsmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mallade inte denna dag. Mätte fram punkter istället. En mdf-remsa har jag hållit i rätt linje. Sedan har jag mätt punkter. Hållit måttbandet där jag tyckt det vara lämpligt. Strykt av riktningen och antecknat avståndet.
Remsan har jag sedan lagt jäms med biten och markerat ut punkterna.
Björkplywoodskiva med uppmätta utmarkerade linjer för att sågas till inredning i transportbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir på inget sätt perfekt, men tillräckligt bra.
Inredningsbygge i transportbil med bottenplatta av björkplywood och sidopaneler med utsågade hyllutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skräddarsydd bottenplatta i björkplywood monterad i transportbil med utskurna hål för hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyllorna. Allt limspikat.
Svåra sidan. Har för vana att alltid ta det värsta först.
Inredningskonstruktion av björkplywood med utsågade hyllor och bottenplatta i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan. Bara raka hyllor här.
Skärmdump av en hemsida med en diskussionsforumstråd där en användarnamn "Findus" beskriver hur de byggt inredning i en transportbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttet mellan är samma som mellan dörrarna.
Transportbilinredning under konstruktion med nyinstallerad bottenplatta och sidopaneler av björkplywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I överkant hålls hyllorna på plats av ett par takbågar. Planen är att sånt som stege och andra långa grejer skall kunna knytas upp. Inte riktigt funderat ut hur ännu.
Inbyggd hyllinredning av björkplywood i transportbil med fokus på stabilitet och utrymmeseffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
boschkenta och 29 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Byggt inredning i tranportbil. Börjat med att såga in en bottenplatta av björkplyfa.
Den går ända fram till dörrarna. Speciellt fotsteg vid skjutdörren brukar vara irriterande. Det man ställer där brukar kunna hasa mot dörren och börjar luta mot den. När man sedan öppnar rasar det ut.
[bild]
Paneler till sidorna. Funderade på sammansatt konstruktion med småbitar men kom fram till att det blev bäst med hela sidor. Slapp en massa plock med lister och småbitar. Sågar hål för hyllorna.
[bild]
För att inte behöva fästa sidorna i bilen fällde jag ner vinklar i bottenplattan.
[bild]
Mallade inte denna dag. Mätte fram punkter istället. En mdf-remsa har jag hållit i rätt linje. Sedan har jag mätt punkter. Hållit måttbandet där jag tyckt det vara lämpligt. Strykt av riktningen och antecknat avståndet.
Remsan har jag sedan lagt jäms med biten och markerat ut punkterna.
[bild]
Blir på inget sätt perfekt, men tillräckligt bra.
[bild]
[bild]
Hyllorna. Allt limspikat.
Svåra sidan. Har för vana att alltid ta det värsta först.
[bild]
Andra sidan. Bara raka hyllor här.
[bild]
Måttet mellan är samma som mellan dörrarna.
[bild]
I överkant hålls hyllorna på plats av ett par takbågar. Planen är att sånt som stege och andra långa grejer skall kunna knytas upp. Inte riktigt funderat ut hur ännu.
[bild]
Mvh Findus
Verkar bli en XXl-version av din eminenta verktygslåda! (y)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Byggt inredning i tranportbil. Börjat med att såga in en bottenplatta av björkplyfa.
Den går ända fram till dörrarna. Speciellt fotsteg vid skjutdörren brukar vara irriterande. Det man ställer där brukar kunna hasa mot dörren och börjar luta mot den. När man sedan öppnar rasar det ut.
[bild]
Paneler till sidorna. Funderade på sammansatt konstruktion med småbitar men kom fram till att det blev bäst med hela sidor. Slapp en massa plock med lister och småbitar. Sågar hål för hyllorna.
[bild]
För att inte behöva fästa sidorna i bilen fällde jag ner vinklar i bottenplattan.
[bild]
Mallade inte denna dag. Mätte fram punkter istället. En mdf-remsa har jag hållit i rätt linje. Sedan har jag mätt punkter. Hållit måttbandet där jag tyckt det vara lämpligt. Strykt av riktningen och antecknat avståndet.
Remsan har jag sedan lagt jäms med biten och markerat ut punkterna.
[bild]
Blir på inget sätt perfekt, men tillräckligt bra.
[bild]
[bild]
Hyllorna. Allt limspikat.
Svåra sidan. Har för vana att alltid ta det värsta först.
[bild]
Andra sidan. Bara raka hyllor här.
[bild]
Måttet mellan är samma som mellan dörrarna.
[bild]
I överkant hålls hyllorna på plats av ett par takbågar. Planen är att sånt som stege och andra långa grejer skall kunna knytas upp. Inte riktigt funderat ut hur ännu.
[bild]
Mvh Findus
Mycket snyggt! Vet du om sån inredning går igenom besiktning eller måste den plockas bort?
 
Skulle svetsa lite armeringsjärn till grunden. Lånade min gamla pinnsvets (kemppi super kempak 150) som jag gav åt farsan flera år sen, den är mera portabel än min. Svetsade två bitar och sen rök det ur maskinen som den stod i brand. Första intrycket var att nu är maskinen skrot.

När jag tog upp den såg jag ingen skada på lindningarna, kretskortet fanns det inte mycket att säga till om heller, 80 tals teknik och väldigt simpelt och allting helt. Men där strömmen kopplas in kom den brända elektronik lukten ifrån. En av två gamla RIFA kondensatorer hade exploderat, användes väl för avstörning. Jag bytte båda två fast bara en var sönder. Som tur var hade jag rätt sorts ersättare hemma eftersom jag bytte samma typ av kondensatorer på min svets, innan något liknande skulle hinna hända.

5A57fqp.jpg

edX0XBb.jpg
 
  • Gilla
RmK_71 och 9 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Skulle svetsa lite armeringsjärn till grunden. Lånade min gamla pinnsvets (kemppi super kempak 150) som jag gav åt farsan flera år sen, den är mera portabel än min. Svetsade två bitar och sen rök det ur maskinen som den stod i brand. Första intrycket var att nu är maskinen skrot.

När jag tog upp den såg jag ingen skada på lindningarna, kretskortet fanns det inte mycket att säga till om heller, 80 tals teknik och väldigt simpelt och allting helt. Men där strömmen kopplas in kom den brända elektronik lukten ifrån. En av två gamla RIFA kondensatorer hade exploderat, användes väl för avstörning. Jag bytte båda två fast bara en var sönder. Som tur var hade jag rätt sorts ersättare hemma eftersom jag bytte samma typ av kondensatorer på min svets, innan något liknande skulle hinna hända.

[bild]

[bild]
Bra jobbat (y), det gäller som bekant att inte släppa ut den vita röken :crysmile:.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.