Needas Needas skrev:
Ett litet dyrkset av ett torkarblad!
Istället för att sitta och småäta framför tvn om kvällarna.
[bild]
ja men najs. Southord körde jag alltid när jag smedade.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
ja men najs. Southord körde jag alltid när jag smedade.
Jag blev taggad efter att ha dyrkat upp ett säkerhetsskåp på jobbet.
Kollegor och chefen var mycket imponerade
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Provat lite nya slipband, keramiska Deerfoss Bora-7, på lite Sandvik 14c28n @ 62 Hrc. Slutsats: ett riktigt jäkla bra slipband och sjuukt prisvärt.
r8Xm8h0.jpg
Bladet har här 220 korn finish. Nu paus till nästa vecka då det kommer en paket med lite olika fleeceband (Scotch-Brite), som det ska laboreras med innan skaftning.
EGvij6e.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Provat lite nya slipband, keramiska Deerfoss Bora-7, på lite Sandvik 14c28n @ 62 Hrc. Slutsats: ett riktigt jäkla bra slipband och sjuukt prisvärt.
[bild]
Bladet har här 220 korn finish. Nu paus till nästa vecka då det kommer en paket med lite olika fleeceband (Scotch-Brite), som det ska laboreras med innan skaftning.
[bild]
Har du gjort slipen själv?
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Har du gjort slipen själv?
Nej, det är en köpeslip.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
ngn info om märke osv?
Den byggdes av en snubbe i Grekland (!) som hade någorlunda bra rykte på olika forum och nog kunde sina grejer, men var hopplös att göra affärer med. Skulle inte våga rekommendera honom, och jag tror inte han är aktiv längre.
Det är en 50x2000 mm slip som kan tiltas 90 grader för horisontellt slipande (stor fördel vid profilering av blad och formning av skaft), 2.2 kW motor och ip67 klassad 380 v in/ut frekvensomriktare. Den gör vad den ska, men hade jag köpt om hade jag nog kikat närmare på lite mer etablerade säljare.
 
Fler efter-jobbet-kåsor uthuggna, nu ska de fintäljas och sen torkas (då spricker de, och man får börja om)
Två handtillverkade träkåsor i olika stadier av tillverkning, liggande på en stenig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fario och 4 till
  • Laddar…
Påbörjat fönstertillverkning. Jag fräser mallar för rundade ovanstycken, Alexandra och Gustav klyver ek, noga med att undvika all splintved.

Fräsverktyg på MDF-panel med utskurna mallar för rundade fönsteröverstycken i ett snickeri med arbetsfolk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer i en verkstad som arbetar med ekplankor, en vid bandsåg och den andra håller i en planka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Hej

Var köper du in er ek ?
 
S sweden skrev:
Hej

Var köper du in er ek ?
Lite olika men oftast Fredricssons.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Påbörjat fönstertillverkning. Jag fräser mallar för rundade ovanstycken, Alexandra och Gustav klyver ek, noga med att undvika all splintved.

[bild] [bild]
Frihanskantning på bandsågen, trodde det bara va vi utan justersåg som körde den metoden. Nån speciell anledning mer än att träna upp armstyrkan hos nästa generations baxare?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Lite olika men oftast Fredricssons.
Då ska jag testa dom nästa gång ek ska beställas.
 
Ola C Ola C skrev:
Frihanskantning på bandsågen, trodde det bara va vi utan justersåg som körde den metoden. Nån speciell anledning mer än att träna upp armstyrkan hos nästa generations baxare?
Det beror lite på sammanhang. Generellt så tycker jag att bandsågen är bra att klyva på:)

många bitar så är justersågen snabbare. Men få bitar, ink byte till klyvklinga så är bandsågen snabbare. Sen kan det såklart handla om att justersågen är upptagen just då.

I detta fallet handlade om att breda okantade bitar kan vara lite svängda och är då inte alltid så smidiga att dela upp grov i justersågen. I bandsågen kan det vara lättare att luta och "spela med" virket för att få ut sina bitar.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Inte för att vara omöjlig...
Men jag hoppas att bitarna är planhyvlade innan de sågas ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.