3 438 667 läst · 18 400 svar
3439k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vet inte om du skriver till mig? Eller varför du skulle vara omöjlig? Men varför hoppas du det? Kan garantera att bitarna på bilden varken är riktade eller planade, vi hyvlar inte med barken kvar.Sturmtiger skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
@Frustrator behöver du mer utrymme? Jag hittade någon kubik extra idag, du kan få låna dem så länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 898 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
En handskavare, varit sådär halvfärdig utan handtag så jag gjorde det idag, plus en platta som man kan skruva på om man vill puffa med hela kroppen.
Exempel på en som använde plattan och hela kroppen för att skava
Exempel på en som använde plattan och hela kroppen för att skava
Jag har ju en multiarbetsbänk som jag snickrade ihop för några år sedan som fick en ny "baktång" idag.
Jag riktar ju inte brädor speciellt ofta och då använder jag främst hyvelbänken men jag har saknat ett nedsänkt skruvstycke på sidan, nu så fungerar det även som hyvelstopp när det behövs.
Bytte framgången förra veckan då min gamla hade fått gängpaj.
Jag riktar ju inte brädor speciellt ofta och då använder jag främst hyvelbänken men jag har saknat ett nedsänkt skruvstycke på sidan, nu så fungerar det även som hyvelstopp när det behövs.
Bytte framgången förra veckan då min gamla hade fått gängpaj.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fräst dom sista hålen i min kombinerade torsionslåda och MFT. Har inte limmat toppskivan än, ska förmodligen sätta i några islagsmuttrar på undersidan för enklare fastspänning i multibänken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Behövde ett enkelt sätt att borra mängder med hål i precisionsrör till mina arbetsbockar. Slängde ihop detta anhållet av lite överbliven aluminiumprofil och ett incra anhåll. Det är m8 fyrkantsmutter till origanahållet så återanvände dessa men tog andra skruvar.
efter att jag borrat 42 hål på rekordtid med grym precision är detta en riktig gamechanger.
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 513 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 513 inlägg
Överkänsliga verktygsnördar varnas. Detta inlägg kan väcka anstöt hos dom som tycker verktyg är samlingsföremål
Behövde borra ett gäng lite större hål genom mursten och eftersom jag bara har någon mm tolerans visste jag att frihand aldrig skulle fungera för mig.
Gick inte snabbt men resultatet är där
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gick inte snabbt men resultatet är där
Redigerat:
Skavandet fortsätter. Det går så mycket bättre nu med plattan, jag kan istället för med armarna så puffar jag med hela kroppen. Men det är svårt att se ibland var man skavat och var det kommer blåfärg. För detta brukar dom använda en kontrastfärg som man applicerar på biten man skavar.
Jag använder som blåfärg Stuarts Micrometer blue från england, funkar riktigt bra. Dom har också en röd version så jag köpte det. Men jag orkar inte vänta på att den ska komma med posten så jag blandade eget från lite pigment.
Jag använder som blåfärg Stuarts Micrometer blue från england, funkar riktigt bra. Dom har också en röd version så jag köpte det. Men jag orkar inte vänta på att den ska komma med posten så jag blandade eget från lite pigment.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Snyggt jobbat Dennis. Hur slipar du eggen på skavstålet (vinkel mm)?
Idag har jag hängt upp de fyra nyligen inköpta Ehoma 60 cm parallell-tvingarna samt två vanliga 40 cm. Tur att de fyra fick plats längst ner med ett skohorn, då finns det fortfarande plats med fyra st 80cm tvingar eller ett antal småtvingar!
Logga in
Skapa konto