Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Inte för att vara omöjlig...
Men jag hoppas att bitarna är planhyvlade innan de sågas ut?
Vet inte om du skriver till mig? Eller varför du skulle vara omöjlig? Men varför hoppas du det? Kan garantera att bitarna på bilden varken är riktade eller planade, vi hyvlar inte med barken kvar.
 
Jag förstår inte heller hur Sturmtiger menar. Man förlorar mycket användbar virkestjocklek om man riktar hela plankan jämfört med om man riktar grovt tillsågade ämnen.
 
@Frustrator behöver du mer utrymme? Jag hittade någon kubik extra idag, du kan få låna dem så länge.

Tomt förvaringsutrymme under trappa med öppen dörr och löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor röd metallbehållare tippad på sidan i gräs med öppen däckstol och tegelhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt förrådsutrymme med ojämna betongblocksväggar och en hög av brutet tegel och betong på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Frustrator behöver du mer utrymme? Jag hittade någon kubik extra idag, du kan få låna dem så länge.

[bild]
[bild]
[bild]
Fritzl? ;)
 
R Robert-san01 skrev:
Fritzl? ;)

Har hört en variant på den.
"Då går jag ner i min källare... Där har jag hela min familj"

Rätt säker på att det var hos en studentorkester som hade sin lokal i en källare, oklart om låter kom till före eller efter fritzl dock.
 
Snyggaste slipbandet alla kategorier
Rosa slipband på en slipmaskin i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01 och 9 till
  • Laddar…
En handskavare, varit sådär halvfärdig utan handtag så jag gjorde det idag, plus en platta som man kan skruva på om man vill puffa med hela kroppen.

MUWLSN0.jpg

AngvVcz.jpg

Exempel på en som använde plattan och hela kroppen för att skava
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Jag har ju en multiarbetsbänk som jag snickrade ihop för några år sedan som fick en ny "baktång" idag.
Jag riktar ju inte brädor speciellt ofta och då använder jag främst hyvelbänken men jag har saknat ett nedsänkt skruvstycke på sidan, nu så fungerar det även som hyvelstopp när det behövs.
Bytte framgången förra veckan då min gamla hade fått gängpaj. Nyinstallerad baktång i blått på en använd arbetsbänk, fungerar som hyvelstopp, synlig slitage på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad baktång på en sliten multiarbetsbänk, använd som hyvelstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hemsnickrad arbetsbänk med en nyinstallerad baktång och ett blått sidomonterat skruvstycke för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bodaborg och 2 till
  • Laddar…
Fräst dom sista hålen i min kombinerade torsionslåda och MFT. Har inte limmat toppskivan än, ska förmodligen sätta i några islagsmuttrar på undersidan för enklare fastspänning i multibänken.
Torsionslåda av trä med frästa hål under konstruktion på arbetsbockar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torsionslåda och MFT med nyligen frästa hål, toppskivan ej limmad, arbetsmaterial synligt på bänken i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01 och 6 till
  • Laddar…
Arbetsbänk med en pelarborr, anhåll av aluminiumprofil och Incra anhåll, samt borrade precisionsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemgjord borrningsanordning med aluminiumprofil och klämfästen på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrigg med aluminiumprofil och Incra anhåll, använd för att borra precisionshål i arbetsbockar, visas bredvid borr och muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövde ett enkelt sätt att borra mängder med hål i precisionsrör till mina arbetsbockar. Slängde ihop detta anhållet av lite överbliven aluminiumprofil och ett incra anhåll. Det är m8 fyrkantsmutter till origanahållet så återanvände dessa men tog andra skruvar.

efter att jag borrat 42 hål på rekordtid med grym precision är detta en riktig gamechanger.

Aluminiumprofiler ordnade i en rektangel med hål, verktyg för precisionsborrning på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
Överkänsliga verktygsnördar varnas. Detta inlägg kan väcka anstöt hos dom som tycker verktyg är samlingsföremål :)

Behövde borra ett gäng lite större hål genom mursten och eftersom jag bara har någon mm tolerans visste jag att frihand aldrig skulle fungera för mig. Gammal pelarborrmaskin i arbete med grova borr och olika vinklar på arbetsstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en betongplatta med ett borrat hål och metallhylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick inte snabbt men resultatet är där (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Yngsta dottern (fyller 5 i sommar) ville snickra. Hon kom fram till att det skulle göras en båt.
Verktyg och material på ett arbetsbord som använts för att bygga en liten båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 13 till
  • Laddar…
Skavandet fortsätter. Det går så mycket bättre nu med plattan, jag kan istället för med armarna så puffar jag med hela kroppen. Men det är svårt att se ibland var man skavat och var det kommer blåfärg. För detta brukar dom använda en kontrastfärg som man applicerar på biten man skavar.

Jag använder som blåfärg Stuarts Micrometer blue från england, funkar riktigt bra. Dom har också en röd version så jag köpte det. Men jag orkar inte vänta på att den ska komma med posten så jag blandade eget från lite pigment.

vwYveiIh.jpg

UrbbwoGh.jpg
 
  • Gilla
hyggabus och 5 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat Dennis. Hur slipar du eggen på skavstålet (vinkel mm)?
 
Microkatten
Idag har jag hängt upp de fyra nyligen inköpta Ehoma 60 cm parallell-tvingarna samt två vanliga 40 cm. Tur att de fyra fick plats längst ner med ett skohorn, då finns det fortfarande plats med fyra st 80cm tvingar eller ett antal småtvingar! :D

60 cm Ehoma parallell-tvingar och 40 cm tvingar upphängda ordentligt för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.