Städat och gjort lite småreparationer för mina hyresgäster samt fyllt på med lite torr och ren bottning.
Ren och städad fågelholk med ny spånbottningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Städat och gjort lite småreparationer för mina hyresgäster samt fyllt på med lite torr och ren bottning.
[bild]
Det var dagens goda järnring! Blev så glad när jag såg vad du gjort för de små....
Det påminner om att jag har några att göra rent också.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Hämtade i somras hem en arboga pelarborrmaskin, som tyvärr såg bättre ut på bilderna än i verkligheten. Men efter mycket kärlek så börjar den nu närma sig klar!
En get undersöker en rostig arboga pelarborrmaskin i ett bagageutrymme med verktyg.
Skapa konto

Rostiga och slitna kugghjul på en gammal arboga pelarborrmaskin.
Skapa konto

Restaurerad Arboga pelarborrmaskin monterad på ett tjockt arbetsbord i en verkstad.
Skapa konto

Sen dess har den används som "normalt" med en lös skiva ovanpå, inte direkt optimalt så fort man ska borra en serie hål... Idag blev jag äntligen "klar" med nya bordet och fick över borrmaskinen. Sket i foten och fäst direkt i bordet istället, då original bordet var i dåligt skick och jag sällan bearbetar metall på det sättet. Skivan är 36mm tjock och förstärkt undertill.

Förstärkt 36mm tjock arbetsbordsskiva monterad till aluprofil på ett verkstadsbord.
Skapa konto

Arboga pelarborrmaskin fäst på förstärkt verkstadsbord med aluprofiler och borr i träskiva.
Skapa konto

En pelarborrmaskin ovanpå ett nybyggt arbetsbord med en fastklämd träskiva och ett metallanlägg.
Skapa konto

Arboga pelarborrmaskins bord med en 36mm tjock förstärkt skiva, incra anhåll och aluprofiler.
Skapa konto

Tanken med att de är satt till en sida är att kunna svinga huvudet till vänster och ha möjligen att borra längre stycken. Då det är relativt enkelt och fästa saker i alu profilen.

Och efter att köpt ett 40x80 profil som anhåll, monterat och fixat så kommer jag på "hmm, hade inte jag ett incra anhåll någonstans? :crysmile:
Arboga pelarborrmaskin med anpassat bord och Incra anhåll för borrning av längre material.
Skapa konto

Nu ska det dock byggas lite förvaring till den och framförallt, något bra sätt att få till dammuppsugning så jag faktiskt använder det.

• Gilla
Sthlm1891 och 22 till
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Hämtade i somras hem en arboga pelarborrmaskin, som tyvärr såg bättre ut på bilderna än i verkligheten. Men efter mycket kärlek så börjar den nu närma sig klar!
[bild]
[bild]
[bild]
Sen dess har den används som "normalt" med en lös skiva ovanpå, inte direkt optimalt så fort man ska borra en serie hål... Idag blev jag äntligen "klar" med nya bordet och fick över borrmaskinen. Sket i foten och fäst direkt i bordet istället, då original bordet var i dåligt skick och jag sällan bearbetar metall på det sättet. Skivan är 36mm tjock och förstärkt undertill.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Tanken med att de är satt till en sida är att kunna svinga huvudet till vänster och ha möjligen att borra längre stycken. Då det är relativt enkelt och fästa saker i alu profilen.

Och efter att köpt ett 40x80 profil som anhåll, monterat och fixat så kommer jag på "hmm, hade inte jag ett incra anhåll någonstans? :crysmile:
[bild]

Nu ska det dock byggas lite förvaring till den och framförallt, något bra sätt att få till dammuppsugning så jag faktiskt använder det.
Snygg renovering o fett cool get! Den blev jag väldigt avis på.

Lite frågande till offsetandet till vänster, är man högerhänt gillar jag att ha extra bord till vänster till den handen man oftast håller ämnet(?)

Ola C Ola C skrev:
Snygg renovering o fett cool get! Den blev jag väldigt avis på.

Lite frågande till offsetandet till vänster, är man högerhänt gillar jag att ha extra bord till vänster till den handen man oftast håller ämnet(?)
Den där geten höll på att komma hem mer än en gång när jag hämta pelarborren.. Totalt orädd

Off-set vänster beror till stor del på vart den kommer stå samt att högersidan kommer användas till lite andra saker, annars håller jag med om att höger är normalt sett bättre.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nja. Jag tycker det ser ut som betsad ek.
Nu har jag testat min nya spånsug och passade på att hyvla av "valnöten" och ja, helt klart betsat. Tror ni fortfarande på ek?
Hyvlat trästycke med synlig ådring och en behandlad ände, möjligtvis valnöt eller ek.
Skapa konto

Hyvlat trästycke, troligen ek, med nyansskillnad där linolja applicerats på ena änden, ligger på en arbetsbänk.
Skapa konto

(testade att lägga på lite linolja på änden)

Dheri Dheri skrev:
Tror ni fortfarande på ek?
Ja.:)

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ja.:)
Toppen, tack så mycket. Klart det hade varit roligare med valnöt, men även ek gör det helt klart värt mödan att släpa hem det.

Dheri Dheri skrev:
Nu har jag testat min nya spånsug och passade på att hyvla av "valnöten" och ja, helt klart betsat. Tror ni fortfarande på ek?
[bild]
[bild]
Vill du ha mer åsikter så håller jag med om att det där är ek. 100%.

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
[bild]
[bild]
100% EK-ta! :D

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
[bild]
[bild]
[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

[bild]

Superkul att se! Jag köpte en bänkmodell i höstas som också skulle behöva en liknande genomgång. Tack för inspirationen! Hur mycket underarbete gjorde du innan målning och vilken färg använde du?

stigen stigen skrev:
100% EK-ta! :D
Oavsett om det gäller att bestämma ett träslag eller sortera dagens ”infoepidemi” tycker jag den här versen är aktuell!

Dag

”Under ytan
Finns stora och små
Under ytan
Finns det skratt och gråt
Det finns mycket där som händer
Som vi inte kan förstå
Men vi hittar alltid svaren
Där I botten av oss själva
Under ytan” :thinking:

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Superkul att se! Jag köpte en bänkmodell i höstas som också skulle behöva en liknande genomgång. Tack för inspirationen! Hur mycket underarbete gjorde du innan målning och vilken färg använde du?
Oj, en del behövdes, men min färg hade börjat släppa och rosta så ville försöka få en bra yta att fästa mot, körde en del färgborttagningsmedel från biltema som fungera okej, men inget mirakelmedel. 50mm rolocdisk fick jobba en del. Många lager var helt körda då de hade kommit in vatten.

Färgen är vanlig Hammarlack "Gråvit". Tålig nu men tar långtid för att genomhärda. Sen vet jag inte vad de fick "grå" ifrån, väldigt mycket mer vit än jag ville ha den. Om jag gjorde om det hade jag nog tagit något annat än Hammarlack, men den fyller sitt syfte.

Behöver fortfarande få tag i några nipplar för oljeportarna som passar.

tommib
Snickrade lite med grabben idag eftersom han var hemma från dagis. Inte något finlir och snabbt gick det inte heller men kul var det.

Hemmagjort trästegpall på en trädäck med spillbitar, verktyg och leksaker synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Något mer stabilt än det förra som var från Biltema. Lite större också för att ta hänsyn till tillväxten.

När vi snickrade hade grabben svårt att nå upp till sågen så vi fixade lite hjälp till nästa gång av spillbitarna.

Hemsnickrad pall bredvid ett träbord, på en träaltan med en sopborste och foppatofflor i bakgrunden.
Skapa konto

Sen måste man förstås städa efter sig också.

Barn i mössa snickrar vid arbetsbänk utomhus nära en gungbräda och boll, med foppatofflor på fötterna.
Skapa konto

Tyvärr tar han efter sin far och snickrar i foppatofflor. Borde verkligen bättra mig där...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
johel572 och 14 till
  • Laddar…
Idag köpte jag en ståltrådsborste av märke Bosch till min gamla vinkelslip. Har en del som behöver grovborstas innan finslip och målning. Jag kan ju inte något om något så jag undrar bara om det är korrekt och säkert att bara skruva på den utan någon form av ”låsning”. Skall jag bara tajta till med två blocknycklar?

Bosch ståltrådsborste bredvid en vinkelslip och tillbehör på träbord.
Skapa konto
Ståltrådsborste av märke Bosch monterad på axeln till en gammal vinkelslip.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.