3 392 360 läst · 18 252 svar
3392k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hämtade i somras hem en arboga pelarborrmaskin, som tyvärr såg bättre ut på bilderna än i verkligheten. Men efter mycket kärlek så börjar den nu närma sig klar!
Sen dess har den används som "normalt" med en lös skiva ovanpå, inte direkt optimalt så fort man ska borra en serie hål... Idag blev jag äntligen "klar" med nya bordet och fick över borrmaskinen. Sket i foten och fäst direkt i bordet istället, då original bordet var i dåligt skick och jag sällan bearbetar metall på det sättet. Skivan är 36mm tjock och förstärkt undertill.
Tanken med att de är satt till en sida är att kunna svinga huvudet till vänster och ha möjligen att borra längre stycken. Då det är relativt enkelt och fästa saker i alu profilen.
Och efter att köpt ett 40x80 profil som anhåll, monterat och fixat så kommer jag på "hmm, hade inte jag ett incra anhåll någonstans?
Nu ska det dock byggas lite förvaring till den och framförallt, något bra sätt att få till dammuppsugning så jag faktiskt använder det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen dess har den används som "normalt" med en lös skiva ovanpå, inte direkt optimalt så fort man ska borra en serie hål... Idag blev jag äntligen "klar" med nya bordet och fick över borrmaskinen. Sket i foten och fäst direkt i bordet istället, då original bordet var i dåligt skick och jag sällan bearbetar metall på det sättet. Skivan är 36mm tjock och förstärkt undertill.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tanken med att de är satt till en sida är att kunna svinga huvudet till vänster och ha möjligen att borra längre stycken. Då det är relativt enkelt och fästa saker i alu profilen.
Och efter att köpt ett 40x80 profil som anhåll, monterat och fixat så kommer jag på "hmm, hade inte jag ett incra anhåll någonstans?
Logga in
Skapa konto
Nu ska det dock byggas lite förvaring till den och framförallt, något bra sätt att få till dammuppsugning så jag faktiskt använder det.
Snygg renovering o fett cool get! Den blev jag väldigt avis på.devizion skrev:Hämtade i somras hem en arboga pelarborrmaskin, som tyvärr såg bättre ut på bilderna än i verkligheten. Men efter mycket kärlek så börjar den nu närma sig klar!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Lite frågande till offsetandet till vänster, är man högerhänt gillar jag att ha extra bord till vänster till den handen man oftast håller ämnet(?)
Den där geten höll på att komma hem mer än en gång när jag hämta pelarborren.. Totalt oräddOla C skrev:
Off-set vänster beror till stor del på vart den kommer stå samt att högersidan kommer användas till lite andra saker, annars håller jag med om att höger är normalt sett bättre.
Nu har jag testat min nya spånsug och passade på att hyvla av "valnöten" och ja, helt klart betsat. Tror ni fortfarande på ek?Ola C skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(testade att lägga på lite linolja på änden)
Superkul att se! Jag köpte en bänkmodell i höstas som också skulle behöva en liknande genomgång. Tack för inspirationen! Hur mycket underarbete gjorde du innan målning och vilken färg använde du?devizion skrev:Hämtade i somras hem en arboga pelarborrmaskin, som tyvärr såg bättre ut på bilderna än i verkligheten. Men efter mycket kärlek så börjar den nu närma sig klar!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Oavsett om det gäller att bestämma ett träslag eller sortera dagens ”infoepidemi” tycker jag den här versen är aktuell!stigen skrev:
Dag
”Under ytan
Finns stora och små
Under ytan
Finns det skratt och gråt
Det finns mycket där som händer
Som vi inte kan förstå
Men vi hittar alltid svaren
Där I botten av oss själva
Under ytan”
Oj, en del behövdes, men min färg hade börjat släppa och rosta så ville försöka få en bra yta att fästa mot, körde en del färgborttagningsmedel från biltema som fungera okej, men inget mirakelmedel. 50mm rolocdisk fick jobba en del. Många lager var helt körda då de hade kommit in vatten.jonmo skrev:
Färgen är vanlig Hammarlack "Gråvit". Tålig nu men tar långtid för att genomhärda. Sen vet jag inte vad de fick "grå" ifrån, väldigt mycket mer vit än jag ville ha den. Om jag gjorde om det hade jag nog tagit något annat än Hammarlack, men den fyller sitt syfte.
Behöver fortfarande få tag i några nipplar för oljeportarna som passar.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Snickrade lite med grabben idag eftersom han var hemma från dagis. Inte något finlir och snabbt gick det inte heller men kul var det.
Något mer stabilt än det förra som var från Biltema. Lite större också för att ta hänsyn till tillväxten.
När vi snickrade hade grabben svårt att nå upp till sågen så vi fixade lite hjälp till nästa gång av spillbitarna.
Sen måste man förstås städa efter sig också.
Tyvärr tar han efter sin far och snickrar i foppatofflor. Borde verkligen bättra mig där...
Logga in
Skapa konto
Något mer stabilt än det förra som var från Biltema. Lite större också för att ta hänsyn till tillväxten.
När vi snickrade hade grabben svårt att nå upp till sågen så vi fixade lite hjälp till nästa gång av spillbitarna.
Logga in
Skapa konto
Sen måste man förstås städa efter sig också.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr tar han efter sin far och snickrar i foppatofflor. Borde verkligen bättra mig där...
Idag köpte jag en ståltrådsborste av märke Bosch till min gamla vinkelslip. Har en del som behöver grovborstas innan finslip och målning. Jag kan ju inte något om något så jag undrar bara om det är korrekt och säkert att bara skruva på den utan någon form av ”låsning”. Skall jag bara tajta till med två blocknycklar?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto