Då så. Ingen jätteavancerad bryning, men fyller sin funktion klart. Fråga apelsinen och tomaten i filmerna, vad de tyckte.

• Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
Äntligen ”Lets dance!” :D
Cirkelsåg med leende på sågbladet vid spårskiva och ett glas på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
RiKr och 14 till
  • Laddar…
Jaså, är det på gång just nu? Jag är svårt sugen på en Veritas low angle jack plane, och har ett gäng glas rött innanför västen. Ja, jag har faktiskt väst på mig. Coronahysterin gör att man som hemmajobbande har degraderat fullständigt i val av kläder. Jeans, rutig fritidsskjorta och dunväst. Och samma armbandsur hela månaden.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
AXS
Har du byxor på dig!?!

#kalsongmöte

• Haha
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Verktyg och maskiner var det ja, tyvärr får jag säga att detta blev gjort för hand, första gången och kan säga att ett par misstag blev det, skulle slipat mer men från den info jag hittade så skulle det inte vara några problem att lämna lite klarlack den skulle gå ihop så fint med den nya jag la på. Men men man lär sig, jag är hyfsat nöjd ändå.
Bilfälg med ojämnt applicerad klarlack och synliga slarvfel vid kanten mellan däck och fälg.
Skapa konto

Närbild av en bilfälg och däck med synliga skrapmärken och klarlack som inte är jämnt applicerad.
Skapa konto

• Gilla
Mach77777 och 6 till
  • Laddar…
Har velat haft en större skivputs än den lilla jag har från biltema. Gjorde en inventering vad som fanns hemma och insåg att jag nog kan bygga en själv. Köpte axel och lager sen började bygget.
Blev en 300 mm skivputs. Motorn är på 0.75kw 2850 rpm därav nedväxlingen. Skivan ligger på ca 1700 rpm nu.

Hembyggd 300 mm skivputs i verkstad med motor och nedväxling, ca 1700 rpm.
Skapa konto
Hembyggd 300 mm skivputs med motor och nedväxling i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto
Egenbyggd 300 mm skivputs i träverkstad med motor och nedväxling, verktygen i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
daugaard och 39 till
  • Laddar…
A Antefjante skrev:
Har velat haft en större skivputs än den lilla jag har från biltema. Gjorde en inventering vad som fanns hemma och insåg att jag nog kan bygga en själv. Köpte axel och lager sen började bygget.
Blev en 300 mm skivputs. Motorn är på 0.75kw 2850 rpm därav nedväxlingen. Skivan ligger på ca 1700 rpm nu.

[bild] [bild] [bild]
Snyggt! (y)

Nu är det bara att köra vidare med ett nytt projekt! Gör gärna en tråd här så vi får följa din kreativa ådra!

Dag

• Gilla
Antefjante
  • Laddar…
Du kan gömma dig länge, men kobenet hittar dig...

• Gammal ölflaska på en vit hylla bakom ett rött verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
En sammanfattning av dagens bestyr..

Test av lite nya frässtål. Mycket imponerad av Wealdons och CMTs fräsar med utbytbara stål. Vad rädd att snittkvalitén eller balansen skulle påverkas negativt, men har gett redigt fina snitt so-far. Hur länge skärpan håller ska bli intressant, men att få en ny egg är i gengäld väldigt enkelt.

Närbild på ett trästycke med fina, jämnt frästa kanter över en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Fräsar med utbytbara stål på en arbetsbänk täckt av spån, närbild på Wealdon och CMT fräsar.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Påbörjade hurtsen till slipen. Några lådor så blir det nog bra.

En hemmagjord trä hurts med hjul i en verkstad, med en bänkslip monterad ovanpå.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jaså, är det på gång just nu? Jag är svårt sugen på en Veritas low angle jack plane, och har ett gäng glas rött innanför västen. Ja, jag har faktiskt väst på mig. Coronahysterin gör att man som hemmajobbande har degraderat fullständigt i val av kläder. Jeans, rutig fritidsskjorta och dunväst. Och samma armbandsur hela månaden.
Blev det något tillskott i verktygsfamiljen? :D

Nej, jag lyckades hejda mig, främst på grund av att jag blev sömnig och gick till sängs.

P Prodigys skrev:
Det går framåt, sakta men säkert.[bild]
Lite jord runt också så blir det lite prydligare[bild]
Nu, ett par månader senare är det äntligen färdigmonterat. Tar tid när pappa inte är klar till att börja göra något förens 3 på eftermiddagen och enbart vissa söndagar. Lite plattor som golv ska också in men nu kan mamma börja odla Nyligen monterat växthus med öppen dörr, ofärdigt golv med plattor och odlingskärl, på dagtid.
Skapa konto

• Gilla
Mach77777 och 4 till
  • Laddar…
Lite nya lådor till bänken! test av nya handtag, ville inte ha något som stack ut.

På samma utrymme fick jag nu plats med 6st lådor istället för 4st av essves lådor. Insåg att jag sällan tog med mig lådorna och de tillfällen så tog jag bara med mig enskilda skruvlådor istället.

Verktygsbänk med inbyggda lådor, sex släta svarta lådfronter med diskreta handtag, i en arbetsmiljö.
Skapa konto

Öppen låda med skruvar organiserade i genomskinliga lådinlägg, sex lådinlägg med diverse skruvtyper.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 13 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, jag lyckades hejda mig, främst på grund av att jag blev sömnig och gick till sängs.
Ja, ja, det kommer nya flaskor. Eller tillfällen menar jag ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.