3 411 019 läst · 18 311 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jaså, är det på gång just nu? Jag är svårt sugen på en Veritas low angle jack plane, och har ett gäng glas rött innanför västen. Ja, jag har faktiskt väst på mig. Coronahysterin gör att man som hemmajobbande har degraderat fullständigt i val av kläder. Jeans, rutig fritidsskjorta och dunväst. Och samma armbandsur hela månaden.
Verktyg och maskiner var det ja, tyvärr får jag säga att detta blev gjort för hand, första gången och kan säga att ett par misstag blev det, skulle slipat mer men från den info jag hittade så skulle det inte vara några problem att lämna lite klarlack den skulle gå ihop så fint med den nya jag la på. Men men man lär sig, jag är hyfsat nöjd ändå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har velat haft en större skivputs än den lilla jag har från biltema. Gjorde en inventering vad som fanns hemma och insåg att jag nog kan bygga en själv. Köpte axel och lager sen började bygget.
Blev en 300 mm skivputs. Motorn är på 0.75kw 2850 rpm därav nedväxlingen. Skivan ligger på ca 1700 rpm nu.
Blev en 300 mm skivputs. Motorn är på 0.75kw 2850 rpm därav nedväxlingen. Skivan ligger på ca 1700 rpm nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt!A Antefjante skrev:Har velat haft en större skivputs än den lilla jag har från biltema. Gjorde en inventering vad som fanns hemma och insåg att jag nog kan bygga en själv. Köpte axel och lager sen började bygget.
[bild] [bild] [bild]
Nu är det bara att köra vidare med ett nytt projekt! Gör gärna en tråd här så vi får följa din kreativa ådra!
Dag
En sammanfattning av dagens bestyr..
Test av lite nya frässtål. Mycket imponerad av Wealdons och CMTs fräsar med utbytbara stål. Vad rädd att snittkvalitén eller balansen skulle påverkas negativt, men har gett redigt fina snitt so-far. Hur länge skärpan håller ska bli intressant, men att få en ny egg är i gengäld väldigt enkelt.
Test av lite nya frässtål. Mycket imponerad av Wealdons och CMTs fräsar med utbytbara stål. Vad rädd att snittkvalitén eller balansen skulle påverkas negativt, men har gett redigt fina snitt so-far. Hur länge skärpan håller ska bli intressant, men att få en ny egg är i gengäld väldigt enkelt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev det något tillskott i verktygsfamiljen?mattiasp skrev:Jaså, är det på gång just nu? Jag är svårt sugen på en Veritas low angle jack plane, och har ett gäng glas rött innanför västen. Ja, jag har faktiskt väst på mig. Coronahysterin gör att man som hemmajobbande har degraderat fullständigt i val av kläder. Jeans, rutig fritidsskjorta och dunväst. Och samma armbandsur hela månaden.
Nu, ett par månader senare är det äntligen färdigmonterat. Tar tid när pappa inte är klar till att börja göra något förens 3 på eftermiddagen och enbart vissa söndagar. Lite plattor som golv ska också in men nu kan mamma börja odlaP Prodigys skrev:
Logga in
Skapa konto
Lite nya lådor till bänken! test av nya handtag, ville inte ha något som stack ut.
På samma utrymme fick jag nu plats med 6st lådor istället för 4st av essves lådor. Insåg att jag sällan tog med mig lådorna och de tillfällen så tog jag bara med mig enskilda skruvlådor istället.
På samma utrymme fick jag nu plats med 6st lådor istället för 4st av essves lådor. Insåg att jag sällan tog med mig lådorna och de tillfällen så tog jag bara med mig enskilda skruvlådor istället.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto