Cheesen
siggebo siggebo skrev:
Gjorde en hårgrej som ett experiment
Är det läder?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Är det läder?
Japp!
 
Laborerat lite med Sandvik 14C28N. Fick 60 Hrc, siktade på lite mer. Får skruva lite på receptet nästa gång. Men 60 är helt ok. Bladet har 0.1 mm tjocklek där eggen ska till sen. Taperat mot spetsen. Kommer bli vasst och slicigt :ok: Tyvärr blev det lite varmt vid hälen, så jag fick runda av den lite. Borde skaffa vattenkylning till slipen...
Ofärdigt knivblad i Sandvik 14C28N-stål med taperad form och hålmönster på skaftet, uppställt på ett trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trästaket med olika brädor och skruvar, visar tecken på väderpåverkan och åldring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller en tunn knivklinga av stål mot en träbänk, med fokus på klingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
mkristensson och 12 till
  • Laddar…
Idag har jag rengjort utsidan av gjutjärnspannan med roterande stålborste. (Räknas det som att diska?) Jag ärvde den av mammas faster för 15-20 år sedan och gissar att hon hade den större delen av hennes liv, så gissningsvis skulle ungefär 70-80 års smuts bort. Skruvdragaren fick jobba betydligt hårdare än jag hade räknat med, men skillnaden blir stor.
Rengöring av gammal gjutjärnspanna med en roterande stålborste monterad på en skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag såg på armarna under tiden att jag blev ganska skitig. Så när jag var klar tog jag av mig skyddsmasken och glasögonen och tvättade mig om armarna, sen tittade jag i spegeln... Jag tror det var ett vist val att använda masken...
Person med ansiktet täckt av damm, undantaget ögon och näsa skyddade av mask och glasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Naturliv och 17 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Idag har jag rengjort utsidan av gjutjärnspannan med roterande stålborste. (Räknas det som att diska?) Jag ärvde den av mammas faster för 15-20 år sedan och gissar att hon hade den större delen av hennes liv, så gissningsvis skulle ungefär 70-80 års smuts bort. Skruvdragaren fick jobba betydligt hårdare än jag hade räknat med, men skillnaden blir stor.
[bild]
Jag såg på armarna under tiden att jag blev ganska skitig. Så när jag var klar tog jag av mig skyddsmasken och glasögonen och tvättade mig om armarna, sen tittade jag i spegeln... Jag tror det var ett vist val att använda masken...
[bild]
Infann sig plötsligt en märklig känsla att vilja lyssna på Kiss :thinking:
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Infann sig plötsligt en märklig känsla att vilja lyssna på Kiss :thinking:
Nej, faktiskt inte. Snarare att skaffa ett stort underjordiskt garage, häftig bil och betjänt.
 
  • Haha
  • Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Börjat på en svetsvagn, väldigt basic, så svetsen ska ta så lite rum som möjligt. Fyrkantsröret på baksidan är en L-form och svetsat på undersidan. Det är meningen man ska spänna argonflaskan mot det. Ska väl fixa några krokar också att hänga sladdarna i på diverse ställen. Det blir ganska många sladdar med all TIG utrustning monterad.

QojSfRi.jpg

Och nej jag har inte svetsat där bilden är tagen utan det gjorde jag utomhus, men jag måste föra svetsen genom snickeridelen då jag ska svetsa utomhus.
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Börjat på en svetsvagn, väldigt basic, så svetsen ska ta så lite rum som möjligt. Fyrkantsröret på baksidan är en L-form och svetsat på undersidan. Det är meningen man ska spänna argonflaskan mot det. Ska väl fixa några krokar också att hänga sladdarna i på diverse ställen. Det blir ganska många sladdar med all TIG utrustning monterad.

[bild]

Och nej jag har inte svetsat där bilden är tagen utan det gjorde jag utomhus, men jag måste föra svetsen genom snickeridelen då jag ska svetsa utomhus.
Snygg i sin enkelhet. Måste underlätta mycket om du alltid flyttar svetsen utomhus (y)
 
Inte alltid, bara om jag pinnsvetsar. TIG svetsning så gör jag vid svetsbordet på andra sidan verkstan för det mesta. Jag hade svetsen på hjul men det tog mycket rum och hade inte plats för flaskan eller nåt. Jag försöker få utrymmet så effektivt användbart som möjligt. Svårt med utyrmmet nuförtiden.
 
Öppen motorhuv med synlig kamrem och vattenpump under service på en Volkswagen Caddy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planen var att åka ner till Stockholm på båtmässa, men den mässan satte Corona-viruset stopp för.
Så idag blev det fortsätta förra veckans service på Caddyn. Byte Kamrem och vattenpump idag.
Närbild av en igensatt haldex-pump som rengörs, mot en verkstadsduk och mekaniska verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rengjord haldex-pump hålls av en hand i en verkstads miljö med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av bara farten blev det lite service på passaten också. Fick en felkod på haldexen, lite googlande visade att pumpen brukar sätta igen, den har servats enligt boken men jag tvivlar att haldex-pumpen togs bort förra ggn och rengjordes utan man bytte nog bara oljan och hoppades det skulle bli bra.
Rengjordes och sattes tillbaka, fungerar nu felfritt igen.

Så man har sparat lite servicepengar idag som man kan lägga på verktyg
 
  • Gilla
kristofo och 8 till
  • Laddar…
Jobbat med en liten beställning på två lampplafonder (heter de så?) som ser rätt simpla ut på pappret men krävde lite jobb. 120mm ytterdiameter, 80 inner o kurvad utsida.

Det här skulle kanske med fördel gjorts i en träsvarv men nån sån äger jag inte så det blev annan metod.

Först frästes o svarvades en fästplatta till svarven. Därefter kördes formerna lite grovt ut mha cirkeljiggen. Hade inte många tiondelar ner till svarvbädden så ämnet va tvunget att va rätt nära slutmått när det sattes i svarven. Skruvade fast ämnet i fästplattan bakifrån, den sidan kommer inte synas när de här är på plats.

Yttersvarvning följt av innersvarvning o sen lite freestylande för att få till kurvan. Efter lite träning med rattande samtidigt på längs- o tvärmatning är det möjligt att få till lite känsla för kurvor.

Ja, sen lite puts på det o städning av svarven:D

Träföremål med fästplatta, potentiell lampplafond, på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fästplatta i trä med en metallbricka ovanpå, framställd för lampprojekt, med markerade mått, ligger på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två träformade lampplafonder under bearbetning på en arbetsbänk med verktyg och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två träplafonder med kurvad utsida och en fästplatta till svarv på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdiga lampplafonder med kurvad utsida på arbetsbänk, handgjorda utan träsvarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästycke formad till en halvfärdig lampplafond i en svarv med spån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En träplafond bearbetas på en liten svarv omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En träplafond under bearbetning i en svarv, med spånor och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord träplafond med kurvad utsida, fräst och svarvad, på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mach77777 och 20 till
  • Laddar…
Jobbat i nya verkstaden, eller köket som andra i familjen säger.
Börjat med nedersta delen av en inbyggd bokhylla som lite övning på att bygga med domino. Passade på att klara av de flesta nybörjarmisstagen men inget så allvarligt att yxan behövdes. Träplankor på arbetsbänk i verkstad med Domino-maskin, på ett schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycken på arbetsbänk med domino fogverktyg och sågspån på schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor för byggande av bokhylla, snickeriverktyg och domino fogar på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka på arbetsbänk med domino fästmasksinställning, kaparguide och verktyg i ett hemmakök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd bokhylla i trä med Domino-fräs på verkstadsbänk och dammsugarslang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777 och 11 till
  • Laddar…
Testar lite orange "micarta". Nitar också i micarta, förutom den i mitten då. Mellanlägg i svart G10.
En kniv med orange micarta-handtag och svart G10-mellanlägg mot en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kniv med orange micartahandtag och svart G10 mellanlägg på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kniv med orange micartahandtag och svart G10-mellanlägg på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elmontören och 12 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Testar lite orange "micarta". Nitar också i micarta, förutom den i mitten då. Mellanlägg i svart G10.
[bild] [bild] [bild]
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Tack :) Nu ska jag bara ha på en brynegg också, sen provkörning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.