Experimenterar med olika varianter av spånupptagning i klingskyddet. Här en prototyp som tyvärr inte funkade så bra pga av att det är för liten volym på insida (tror jag). En tidigare variant med större volym funkade mycket bättre. Den lösningen lämpar sig dock inte för infästning i kniven.
En hand håller i ett träklingsskydd vid en bordsåg, med synligt spån och prototyp av spånupptagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En träskyddsprototyp monterad på ett sågbord, intill klingan.
Skapa konto

Hand som håller en träprototyp av klingskydd i en verkstad, avsedd för spånupptagning vid snickeriarbete.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Hade lite otur när jag tänkte ut placeringen för några dominohål, så det blev till att göra dominoformade pluggar i matchande träslag.
Träbitar skurna i dominofason på en arbetsbänk med dominohål och en blå hink med vätska.
Skapa konto

Inte helt perfekt, men får duga. Kommer stå mot en vägg när det är färdigt.
Träplugg i form av ett dominohål insatt i en träbit, arbetsmiljö med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.
[bild]

Jag hade tänkt mig en jalusilösning med 9 mm brörkplywood i två lager med ett par nylonband infräst i det ena lagret, ungefär såhär:
[bild]

När jag skulle ta loss skyddet såg jag att det fanns en betydligt enklare lösning:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Inte så over engineered, som jag har beskyllts för, utan en enkel och relativt snabb modifiering med delar jag hade hemma. Pianogångjärn ska man alltid ha hemma.
Snygg lösning! Mycket möjligt att jag snor iden! Var får man tag i glappfria pianogångjärn? Eftersom du mätt upp med indikatorklocka räknar jag med att de du använt är bra! :)

Någon som vet RAL/NCS koden på den gråa färgen. Duger ju inte att ha mässingsfärgat gångjärn. :)

Mina kommer från Bauhaus. Vet inte RAL-koden, men den borde stå i manualen, eller hur?

Bortsett från att tröskeln fortfarande inte målats, så börjar den här sidan att bli mer och mer klar...

• Ommålad tröskel i rött med slitage, intill ett ljust trägolv, redo för slutlig målning.
Har haft studiebesök i verkstan! @Lime113 och @markgreven har varit på besök! Trevligt och kul! Bilder glömdes tyvärr bort!

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Håller på med en grej:). Kom halvvägs idag, resten kommer en annan dag. Lite koncepttest och provar mig fram under arbetets gång. Vi får se hur det går.

En pelarborr i en verkstad med borrchuck och borr bitsats på en arbetsbänk, halvfärdigt byggprojekt.
Skapa konto

En bänkborrmaskin med metallstycke i skruvstäd, arbetsprocessen halvvägs slutförd.
Skapa konto

En pelarborr i en verkstad med borrchuck och borrbit i närbild, arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Jag blir först ut att gissa. Hållare för sug eller referens för att ställa djupanslaget?

Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag blir först ut att gissa. Hållare för sug eller referens för att ställa djupanslaget?
Det där va ingen gissning det va en helgardering;)

• Gilla
JKrister
  • Laddar…
Med så seriös infästning måste det vara mothåll i djupled. Snyggt!

Nåja... men det räknas!

Bord med rester av krabbkalas inklusive skal, verktyg för skaldjur och servetter, med röran spridd över ytan.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Ola har dock seriösa infästningar till allt så det här kan bli en svår nöt att knäcka.

Ola C Ola C skrev:
Håller på med en grej:). Kom halvvägs idag, resten kommer en annan dag. Lite koncepttest och provar mig fram under arbetets gång. Vi får se hur det går.

[bild]
[bild]
[bild]
Gissar på hållare för mätklocka till en ny jigg.

//Ulf

Jag tror faktiskt att det är en hållare till utsug. Jag höll på med mitt utsug lite högre upp i tråden, och funderade på en liknande placering

Yes, utsug ska det bli. Bakifrån kommer ett utsug inte över min borra på högkant jigg o framifrån hade det varit i vägen när det borras breda saker, likaså från sidan. Så det här e tänkt att komma snett ovanifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.