3 407 985 läst · 18 299 svar
3408k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 383 inlägg
Experimenterar med olika varianter av spånupptagning i klingskyddet. Här en prototyp som tyvärr inte funkade så bra pga av att det är för liten volym på insida (tror jag). En tidigare variant med större volym funkade mycket bättre. Den lösningen lämpar sig dock inte för infästning i kniven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade lite otur när jag tänkte ut placeringen för några dominohål, så det blev till att göra dominoformade pluggar i matchande träslag.
Inte helt perfekt, men får duga. Kommer stå mot en vägg när det är färdigt.
Logga in
Skapa konto
Inte helt perfekt, men får duga. Kommer stå mot en vägg när det är färdigt.
Logga in
Skapa konto
Snygg lösning! Mycket möjligt att jag snor iden! Var får man tag i glappfria pianogångjärn? Eftersom du mätt upp med indikatorklocka räknar jag med att de du använt är bra!mattiasp skrev:Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.
[bild]
Jag hade tänkt mig en jalusilösning med 9 mm brörkplywood i två lager med ett par nylonband infräst i det ena lagret, ungefär såhär:
[bild]
När jag skulle ta loss skyddet såg jag att det fanns en betydligt enklare lösning:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Inte så over engineered, som jag har beskyllts för, utan en enkel och relativt snabb modifiering med delar jag hade hemma. Pianogångjärn ska man alltid ha hemma.
Någon som vet RAL/NCS koden på den gråa färgen. Duger ju inte att ha mässingsfärgat gångjärn.
Håller på med en grej. Kom halvvägs idag, resten kommer en annan dag. Lite koncepttest och provar mig fram under arbetets gång. Vi får se hur det går.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 383 inlägg
Jag blir först ut att gissa. Hållare för sug eller referens för att ställa djupanslaget?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 383 inlägg
Ola har dock seriösa infästningar till allt så det här kan bli en svår nöt att knäcka.
Yes, utsug ska det bli. Bakifrån kommer ett utsug inte över min borra på högkant jigg o framifrån hade det varit i vägen när det borras breda saker, likaså från sidan. Så det här e tänkt att komma snett ovanifrån.