3 395 598 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tillverkat och satt dit lådstoppers enligt @Ola C modell! Blev skitbra! En bricka på varje sida om ”klossen”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt men tycker den ser lite tjock ut(?). Tjockleken på snurrklossen tappar man i användbar lådhöjd så ju tunnare desto bättre. Så länge inte lådan riskerar att glida under klossen ser jag ingen nackdel med att göra den tunn.V vectrex skrev:
Ja, det har du rätt i. Den är 13mm tjock. Skruven och brickan försänkt 3mm, skruven 25mm lång och stommen 14mm.Ola C skrev:
Så med 25mm skruv kan jag inte göra dem tunnare. Hade ingen lämpligare sort hemma. Hade väl kunnat gå ner på halva tjockleken egentligen.
Ja, tror mina snurrklossar va nåt sånt, 6-7mm tjocka.V vectrex skrev:
Nu är inte jag på samma nivå som er hemmaproffs, så jag får skämmas lite när jag visar vad jag lekte med när jag var gräsänkling i helgen. Kanske kan detta motivera fler halvtaskiga hemmafixare att våga visa sina projekt. Har tyvärr inte ens tillgång till en ordentlig arbetsbänk i min Brf, men jag bestämde mig för att bygga in mina trådlösa laddare i fönsterbrädan i vardagsrummet, efter lite inspitration från Teknikveckan på Youtube.
Själva arbetet var otroligt enkelt. Jag slog loss brädan, och tog ner den i källaren och gick loss med fräsen. Notera den utmärkta europapallen som ergonomisk arbetsplats:
Sedan såg det ut så här efter att jag fräst ut ett hål som passade till den Mophie-laddare Apple rekommenderar. Jag fräste ut så pass mycket att det återstod kanske ett par mm av godset. Det är nån form av laminat som täcker skivan:
Jag köpte också en dubbel laddare från Kjelle, och placerade den på lagom avstånd så att man får plats med lampor och blommor etc, och fräste ut för denna med. Ni får tänka er ett avlångt hål själva...
Sedan var det bara att fälla in laddarna, fästa dem och se till att de ligger kloss an mot materialet, och sätta tillbaka brädan. Voila, en helt osynlig laddning utan störande sladdar och elände. Återstår hur jag ska märka ut platserna snyggt. lutar åt en liten prick på rätt plats, eller nån form av hörnmarkeringar som knappt syns. Ideer?
Här är alltså de platser jag nu kan ladda på:
En notering är att fruns Ideal-skal till hennes Iphone inte gick bra ihop med det trådlösa. Gissar att det är förberett för magnetisk hållare i dessa eftersom det är ganska styvt, och att detta fungerar dåligt med Qi. Byte till nytt skal gjorde biffen. Nu laddar man fullt på runt en timma eller två, vilket är helt ok tycker jag. Det är s.k snabbladdning trådlöst som gäller för nya laddarna.
Själva arbetet var otroligt enkelt. Jag slog loss brädan, och tog ner den i källaren och gick loss med fräsen. Notera den utmärkta europapallen som ergonomisk arbetsplats:
Logga in
Skapa konto
Sedan såg det ut så här efter att jag fräst ut ett hål som passade till den Mophie-laddare Apple rekommenderar. Jag fräste ut så pass mycket att det återstod kanske ett par mm av godset. Det är nån form av laminat som täcker skivan:
Logga in
Skapa konto
Jag köpte också en dubbel laddare från Kjelle, och placerade den på lagom avstånd så att man får plats med lampor och blommor etc, och fräste ut för denna med. Ni får tänka er ett avlångt hål själva...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan var det bara att fälla in laddarna, fästa dem och se till att de ligger kloss an mot materialet, och sätta tillbaka brädan. Voila, en helt osynlig laddning utan störande sladdar och elände. Återstår hur jag ska märka ut platserna snyggt. lutar åt en liten prick på rätt plats, eller nån form av hörnmarkeringar som knappt syns. Ideer?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En notering är att fruns Ideal-skal till hennes Iphone inte gick bra ihop med det trådlösa. Gissar att det är förberett för magnetisk hållare i dessa eftersom det är ganska styvt, och att detta fungerar dåligt med Qi. Byte till nytt skal gjorde biffen. Nu laddar man fullt på runt en timma eller två, vilket är helt ok tycker jag. Det är s.k snabbladdning trådlöst som gäller för nya laddarna.
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Smart!
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Behöver du märka ut?J Jocke Best skrev:Nu är inte jag på samma nivå som er hemmaproffs, så jag får skämmas lite när jag visar vad jag lekte med när jag var gräsänkling i helgen. Kanske kan detta motivera fler halvtaskiga hemmafixare att våga visa sina projekt. Har tyvärr inte ens tillgång till en ordentlig arbetsbänk i min Brf, men jag bestämde mig för att bygga in mina trådlösa laddare i fönsterbrädan i vardagsrummet, efter lite inspitration från Teknikveckan på Youtube.
[media]
[bild]
[bild]
[bild] [bild]
[bild]
[bild]
På min android så blippar mobilen till när jag lägger den på rätt ställe. Så sveper bara längs med skivan på sängbordet tills den piper och låter den ligga där sen.
Jo, lite så gör jag nu med, men för gäster etc så blir det kanske enklare om man ser var man ska lägga den. Fruns Iphone tänder bara upp den lilla blixten knappt märkbart. Jag är en ninja på att hitta rätt läge redan
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Blev betrodd med att stryka pärlplattor.. (alternativet var att se filmen My Little pony: friendship is Forever..)
Och förkortat en sargsprint
Logga in
Skapa konto
Och förkortat en sargsprint
Logga in
Skapa konto