Rickard.
Det är något med att ta skräp och göra något användbart av det. I kväll tog jag två av olika orsaker oanvändbara knivar och lyckades pula ihop en (förhoppningsvis) fungerande kniv. Lite före och efterbilder (det blir många då fotografen inte riktigt tänkte efter före.)

• Återanvänd kniv med orange handtag bredvid en stållinjal på en diamantmönstrad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad kniv med nytt trähandtag och delvis ny bladprofil på texturerad bakgrund.
    Skapa konto
  • Ommakerad kniv med nytt trähandtag bredvid en metallskala, placerad på en svart strukturerad yta.
    Skapa konto
  • Ommad kniv med trähandtag och en linjal bredvid som visar längden på ett skrivbord med diamantmönster.
    Skapa konto
  • Återvunnen handgjord kniv med trähandtag i brunt läderslida på ett metallunderlag.
    Skapa konto
  • Gilla
brfbo och 6 till
  • Laddar…
Jag har hört man kan köpa såna hära färdiga :thinking:

Men då får man inte leka med handöverfräs och bandsåg.

Hemmagjord trästege står lutad mot en vit vägg i ett garage med ett fönster.
Skapa konto

• Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
Om det bara kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid är det klart att man gör det själv istället för att köpa färdigt!

• Gilla
Jocke935 och 5 till
  • Laddar…
Det blir oftast minst 4ggr så bra dock!

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
I detta fallet vettefasiken om det blir bättre.

Men jag tror materialkostnaden är ca halva mot att köpa motsvarande från en med svenskt ursprung stor möbelhandlare.

Och jag har fått öva på att göra tappfogar.
Jag har en hel del kvar att öva :thinking:

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jag håller på att lägga ett spontat trägolv på kallvinden. Inte helt lätt att rikta upp skeva brädor för att undvika springor, mothåll saknas och samtidigt som man riktar ska man skruva fast bärdan också. Såg på nätet att det fanns en del verktyg för just det ändamålet, t.ex. svenska Trallbender. Beslöt mig för att tillverka en egen variant. Köpte material på Hornbach för 150 kr (1m fyrkants-stål, ett handtag och lite skruv/mutter) och fick en trevlig stund sen med att skruva ihop delarna. Funkar alldeles utmärkt!

Hemmagjort verktyg för att rikta träbrädor, placerat på nylagda spontade trägolv.
Skapa konto
Egenbyggd verktyg för att rikta träbrädor på golv bredvid en hammare.
Skapa konto

• Gilla
slugger och 39 till
  • Laddar…
Slängde ihop något jag saknat länge! En hållare till en av mina (än så länge) 2 handhyvlar! Blev riktigt bra!

Handgjord trähyvelhållare på en metallbänk.
Skapa konto
Trähyllan monterad på vägg som håller två handhyvlar med trähandtag.
Skapa konto
Handhyvel i nygjord trähyvelhållare monterad på en ljus träpanelvägg, bredvid en uppsättning trämejslar.
Skapa konto

• Gilla
brfbo och 26 till
  • Laddar…
M mattias_75 skrev:
Jag håller på att lägga ett spontat trägolv på kallvinden. Inte helt lätt att rikta upp skeva brädor för att undvika springor, mothåll saknas och samtidigt som man riktar ska man skruva fast bärdan också. Såg på nätet att det fanns en del verktyg för just det ändamålet, t.ex. svenska Trallbender. Beslöt mig för att tillverka en egen variant. Köpte material på Hornbach för 150 kr (1m fyrkants-stål, ett handtag och lite skruv/mutter) och fick en trevlig stund sen med att skruva ihop delarna. Funkar alldeles utmärkt!

[bild] [bild]
Skitsmart.. som sagt problem är uppfinningens moder :D

Fräste ur ett spår så jag kan fästa mitt bryne (Fällkniven DC4) i arbetsbänken. Blir så mycket enklare att skärpa grejer.

Arbetsbänk med urfräst spår för att fästa slipbryne, omgivet av verktyg.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Smashat sönder alla gamla skänklådor och byggt en krage i hörnan där jag bara ska kunna slänga ner verktygen.

Hög med borttagna gamla skänklådor och verktyg i ett hörn av en verkstad.
Skapa konto

Hörnkonstruktion av trä och metall för verktyg med synliga avloppsrör och plats för flera lådor.
Skapa konto

:seenoevil: sorry @Frustrator men sen kom @Daniel_N på besök, en snickargubbe med ännu större skägg o då bestämdes det tydligen att det skulle va nya lådor.

Nu e det så finurligt ordnat att hyveln har full vägg till vägg längd, mellan avloppsrör o lådor. Ser ut som mycket space bakom den men när man fäller upp borden o den där boaormen ska tämjas så är det inte så mycket jag förlorat på att flytta ut den en bit.

Edit. Ska såklart dit fyra lådor till, hann inte mer idag.

Nybyggda vita skänklådor i hörn av verkstadsutrymme med snickarbänk och verktyg.
Skapa konto

Verkstad med en hyvelbänk, nyligen installerade skänklådor och ordnad förvaring av verktyg samt avloppsrör.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Smashat sönder alla gamla skänklådor och byggt en krage i hörnan där jag bara ska kunna slänga ner verktygen.

[bild]
[bild]

:seenoevil: sorry @Frustrator men sen kom @Daniel_N på besök, en snickargubbe med ännu större skägg o då bestämdes det tydligen att det skulle va nya lådor.

Nu e det så finurligt ordnat att hyveln har full vägg till vägg längd, mellan avloppsrör o lådor. Ser ut som mycket space bakom den men när man fäller upp borden o den där boaormen ska tämjas så är det inte så mycket jag förlorat på att flytta ut den en bit.

Edit. Ska såklart dit fyra lådor till, hann inte mer idag.

[bild]
[bild]
Nice! Vad är det för avstånd mellan väggarna?

Hann med en till lillebror också!
Två trähyvlar upphängda på en verktygstavla med vit träbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
VidarH och 10 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nice! Vad är det för avstånd mellan väggarna?
468cm. Tror jag mätte fram max 215 på planhyvel, såklart lite längre på rikten. Har fortfarande möjlighet att rulla hyveln till position där jag kan hyvla genom öppnad dörr o öka längden men tanken är att den ska stå där den står 99% av tiden.

Ola C Ola C skrev:
468cm. Tror jag mätte fram max 215 på planhyvel, såklart lite längre på rikten. Har fortfarande möjlighet att rulla hyveln till position där jag kan hyvla genom öppnad dörr o öka längden men tanken är att den ska stå där den står 99% av tiden.
Trevligt! Bör täcka 99% av finsnickrandet. Själv har jag 538cm vilket täcker i princip allt, men så kommer farsan med en 300cm limträstolpe som han vill ha en 45 graders fas på och förstör mitt flow! Funkar genom att öppna dörr och ställa hyveln lite på sniskan.

Ola C Ola C skrev:
Förresten, vad är det för smart sak på ditt anhåll? Mitt sticker ut bakom hyveln rätt rejält när jag har anhållet så långt bak som du hat på bilden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.