3 390 182 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Har tyvärr inga tips att ge dig. Jag fick dessa (har 2) av ett gäng som skulle riva en granittrappa uppe i Smögen. Körde hem dem på släp och dumpade i trädgården. Det var 5 år sen. Planen har hela tiden varit att använda dem på detta sätt.H Haget skrev:
Tittade på mitt inlägg och såg att det är inte uppenbart från bilderna hur den ena skiljer sig, men två av dom är designade på detta vis. Det är ju så här så att det ska vara självrengörande genom att det inte finns några springor för spån att samlas i öppet läge om gör det svårt att stänga igen. Det gjorde ju också att det inte passade på filterboxen, så den är av vanlig design. Men dit bör ju inget skräp komma heller då det kommer efter cyklonen.DennisCA skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är en dålig idé att ha spjäll på trycksidan där filtren sitter. Det kommer garanterat läcka fint fint damm där vilket gör att dina dyra filter blir lite överflödiga.DennisCA skrev:Tittade på mitt inlägg och såg att det är inte uppenbart från bilderna hur den ena skiljer sig, men två av dom är designade på detta vis. Det är ju så här så att det ska vara självrengörande genom att det inte finns några springor för spån att samlas i öppet läge om gör det svårt att stänga igen. Det gjorde ju också att det inte passade på filterboxen, så den är av vanlig design. Men dit bör ju inget skräp komma heller då det kommer efter cyklonen.
[bild]
Jag vet bara hur oerhört viktigt det är att få absolut bomtätt överallt på trycksidan. Det säger sig självt att ett rörligt spjäll inte kan bli så tätt.DennisCA skrev:
Själv har jag ett mer manuellt system där utrensningslådan under filtren har en 160mm muffända som jag har ett ändlock i. Tanken är att jag ska kunna sätta dit en slang och leda ut luften genom väggen under den varma delen av året. Problemet jag upplever med min 4kW spånsug är att det blir väldigt varmt om man kör den ett tag. På vintern är det ju enkelt att vädra ut överskottsvärmen men inte på sommaren.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag hade förlagt min 1/4" sexkant till 3/8" fyrkant -adapter, så det blev att tillverka en av en M12 skruv.
Sedan var det inga som helst Problem att starta upp den gamle utombordaren som stått still ett par år.
När jag sedan, glad i hågen, skulle starta upp motorn på plats i båten sade det "kling" och "plopp" när motorn tände.
Jag tappade alltså hylsan och min nygjorda adapter
Kanske man skulle kosta på sig ett nytt dragsnöre istället för att uppfinna en massa saker?
Sedan var det inga som helst Problem att starta upp den gamle utombordaren som stått still ett par år.
När jag sedan, glad i hågen, skulle starta upp motorn på plats i båten sade det "kling" och "plopp" när motorn tände.
Jag tappade alltså hylsan och min nygjorda adapter
Kanske man skulle kosta på sig ett nytt dragsnöre istället för att uppfinna en massa saker?
Inte bästa materialvalet (bit av det gamla golvet med spår av trämask) men en påshållare att komprimera mjukplast i
Och konstruktionen
Idéen är tagen från något byggprogram och jag har sådana fast större i garaget.
Lilkillen ville hjälpa till
Logga in
Skapa konto
Och konstruktionen
Logga in
Skapa konto
Idéen är tagen från något byggprogram och jag har sådana fast större i garaget.
Lilkillen ville hjälpa till
Logga in
Skapa konto