T Tykon skrev:
Varmt ute idag så jag har gömt mig i verkstaden till och från. Planen var att städa sig fram till en vägg göra plats för en materialförvaring. Blev inte färdig...
Jag hittade däremot den här grunkan, vad är det för något och vad har man den till?
Ser ut som en kopierings-ram till en träsvarv.
 
nanowire nanowire skrev:
Jo det är klart, skulle kunna bulta fast lavetten i betongen. Laddad med keramisk 36 grit 75x2500 så är den pansarbrytande för det mesta som rullar mot den.
[bild]

Frågan är väl snarast om jag har hjärta att ha den utomhus :cry: Och om jag verkligen kan rationalisera två bandslipar.
Jag kan förvara den inomhus åt dig. Kommer imorgon. Tror alla här tycker att det är rimligare. ;)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Film!

[media]
Jo, till det där testet slaktades en Rubicson mjukglassmaskin som aldrig lyckats producera nån mjukglass.

Trots vetskapen om Rubicsons tillkortakommanden chansade jag förra veckan på en dito termometer och fuktmätare, halva priset o stor display! Den första höll 4 dagar, den andra som jag fick i utbyte i förrgår självdog igår. Den höll mindre än ett dygn.

Detta är fan värre skit än mjukglassmaskinen:surprised:. Rubicson ägna er åt nåt annat än elektroniska apparater, typ gallra betfält för hand eller nåt!

Rubicson termometer och fuktighetsmätare med trasig display som visar 44.8 grader Celsius och 77 procent luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jo, till det där testet slaktades en Rubicson mjukglassmaskin som aldrig lyckats producera nån mjukglass.

Trots vetskapen om Rubicsons tillkortakommanden chansade jag förra veckan på en dito termometer och fuktmätare, halva priset o stor display! Den första höll 4 dagar, den andra som jag fick i utbyte i förrgår självdog igår. Den höll mindre än ett dygn.

Detta är fan värre skit än mjukglassmaskinen:surprised:. Rubicson ägna er åt nåt annat än elektroniska apparater, typ gallra betfält för hand eller nåt!

[bild]
Ska bli spännande att se vad du nu ska bygga av en defekt termometer. :) i kombination med din avfuktare tycker jag en rök för att kunna röka kött /fisk/grönsaker närmar sig..
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ska bli spännande att se vad du nu ska bygga av en defekt termometer. :) i kombination med din avfuktare tycker jag en rök för att kunna röka kött /fisk/grönsaker närmar sig..
Skiten ska tbax till affären den köptes i.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jobbar med en filterbox till cyklonen, ena filtret monterat, andra skulle varit uppe redan men jag saknar en passligt stor bricka. Om inget annat får jag väl svarva en... Det lilla hålet är 160mm, dit tänkte jag lägga ett spjäll och ett 160mm rör som går rakt ut. Så kan jag blåsa ut luften, eller cirkulera den, eller både och med halvöppet spjäll.

JUr2ibx.jpg
 
  • Gilla
Björn Melander och 6 till
  • Laddar…
Ett stämjärn som har för djupa gropar i baksidan för att gå att rädda får hjälpa till i köket. Bränt äpplemos, ca 5mm tjockt.. Stämjärn används för att skrapa bränt äpplemos i en kastrull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DennisCA hur tänkte du rengöra filtrena? Och även om cyklonen tar 99,9% av dammet så kommer alltid lite i filtret och i det här fallet boxen. Clearvue och liknande cykloner har ju oftast en liten plastpåse under.

Är intresserad eftersom jag tänkte göra om min filterlösning.
 
Det blir väl att plocka av dom om det börjar gå trögt
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Med en bra cyklon (Bill Pentz design) blir det otroligt lite i filtren. Jag har tömt min spånbytta 2ggr (250 liter) och det är inte ens 1 ml findamm i filtren och utrensningslådan.
 
Jag har likadan. Har kört över 10m3 spån genom min och fått runt 2- 3liter damm under/i filtret. Dock blir det ändå damm där och jag skulle nog inte vilja behöva ta bort filtrena varje gång man vill rengöra. Men det beror väl hur mycket spån man producerar också.
Jag har patronfilter med gummirakor som man drar runt. Det fungerar väl sådär men bättre än inget.

Alla professionella system som säljs verkar ha någon form av inbyggd rengöring av filtrena. Köra tryckluft utifrån ska tydligen inte vara bra.
Jag är bara intresserad hur andra löst det.
 
Jag antar man kan köra spånsugen i andra riktningen, då med spjället stängt. Sen vanliga riktningen igen med spjället öppet. Upprepa det några gånger.
 
Det skruvlösa skruvstycket kom annars:
zhGMCoCh.jpg

QFr29kRh.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag antar man kan köra spånsugen i andra riktningen, då med spjället stängt. Sen vanliga riktningen igen med spjället öppet. Upprepa det några gånger.
Nej tyvärr går inte det. Den kommer suga i rätt ände ändå fast mycket sämre. Vet av erfarenhet. Annars är det en god tanke.
 
Prototypar lite, ska göra några fler då jag och tjejerna (4 och 6) ska ut och sova i skogen för första gången om ett par veckor. Blir 3 spetsar på nästa barnspork, och större skopa på vuxenvarianten.

Verktyg: kniv, skedkniv, såg
Material: Ene
Handgjord kombinerad sked och gaffel i trä, kallad spork, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgår och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.