3 464 434 läst · 18 510 svar
3464k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inte idag just, men i alla fall senaste veckan, så har jag renoverat min brygga. Sist jag gjorde något åt den var för närmare 15 år sedan, och då var det med minsta möjliga arbete och budget. Så nu sedan en av pålarna knäckts och det övriga tryckts ner av isen, började det bli dags att göra något radikalt igen. Dessutom började landhöjningen skapa problem vid lågvatten. Ursprungligen är bryggan sedan 50-talet, så det fattas väl sådär en 80 cm på djupet sedan dess.
Planen var att återanvända så mycket som möjligt av den gamla bryggan.
Började med att använda pålhammaren som jag byggde för ett tag sedan för att slå ner 3,5m långa, 120mm grova staketstolpar till berget. Den gamla bryggan dög i all fall att stå på, och jag byggde en primitiv ställning av reglar. Genom att flytta ut framkanten en aning så löste sig problemet med bristande vattendjup.
Sedan band jag ihop pålarna med två stycken 45x145. Förbanden gjordes med M12 gängstång. Moderna skruvar är för hårda och går av när det börjar röra sig på vintern, och 6" spik är för drygt att slå i på något som inte svarar ordentligt.
Dags att skjuta in nya reglar under gamla bryggan och lyfta den till sin ursprungliga höjd. Lyftanordningen blev något sjörövarinspirerad, typ "gå på plankan". Jag fäste plankor i den gamla bryggan och använde den nya bärlinan som led. Sedan var det bara att gå ut på plankan och gamla bryggan lyfte så fint så.
Tryckimpregnerat virke är något av det mest oinspirerande jag vet att arbeta med. Hur man än gör så ser det ut som skit efter några år. Så för att fylla ut glipan mellan gamla och nya framkanten så fick det bli en blandning av återvunnet virke från svärfars altan och några nya plankor. Om ett par år är allt ändå lika grått.
Jobbet klart, så långt jag kom den här gången. På lådan står två nya och trevliga bekantskaper. Köstritzer är en god schwarzbier, lagom efter en dag i solen och Makita DF332 blev en bra lösning på behovet av en mindre skruvdragare. Fantastiskt smidig, lätt och kompakt.
Men riktigt klar blev jag inte. Planen är att binda samman pålarna en bit ner också och sedan sätta stående plankor mellan övre och nedre regeln så att båten inte tar skada av att fastna i reglarna när vattenståndet ändras. Men den tänkta platsen för den nedre regeln är under vattnet just nu...
Planen var att återanvända så mycket som möjligt av den gamla bryggan.
Började med att använda pålhammaren som jag byggde för ett tag sedan för att slå ner 3,5m långa, 120mm grova staketstolpar till berget. Den gamla bryggan dög i all fall att stå på, och jag byggde en primitiv ställning av reglar. Genom att flytta ut framkanten en aning så löste sig problemet med bristande vattendjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan band jag ihop pålarna med två stycken 45x145. Förbanden gjordes med M12 gängstång. Moderna skruvar är för hårda och går av när det börjar röra sig på vintern, och 6" spik är för drygt att slå i på något som inte svarar ordentligt.
Logga in
Skapa konto
Dags att skjuta in nya reglar under gamla bryggan och lyfta den till sin ursprungliga höjd. Lyftanordningen blev något sjörövarinspirerad, typ "gå på plankan". Jag fäste plankor i den gamla bryggan och använde den nya bärlinan som led. Sedan var det bara att gå ut på plankan och gamla bryggan lyfte så fint så.
Logga in
Skapa konto
Tryckimpregnerat virke är något av det mest oinspirerande jag vet att arbeta med. Hur man än gör så ser det ut som skit efter några år. Så för att fylla ut glipan mellan gamla och nya framkanten så fick det bli en blandning av återvunnet virke från svärfars altan och några nya plankor. Om ett par år är allt ändå lika grått.
Logga in
Skapa konto
Jobbet klart, så långt jag kom den här gången. På lådan står två nya och trevliga bekantskaper. Köstritzer är en god schwarzbier, lagom efter en dag i solen och Makita DF332 blev en bra lösning på behovet av en mindre skruvdragare. Fantastiskt smidig, lätt och kompakt.
Logga in
Skapa konto
Men riktigt klar blev jag inte. Planen är att binda samman pålarna en bit ner också och sedan sätta stående plankor mellan övre och nedre regeln så att båten inte tar skada av att fastna i reglarna när vattenståndet ändras. Men den tänkta platsen för den nedre regeln är under vattnet just nu...
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Har lyckats göra ett virkesställ till nya snickarboden. Saknas en våning då Biltema hade slut på 25mm stålrör. Byggd av björk som jag hade liggande. Blir betydligt stadigare än vad jag vågade hoppas på. Har provat att hänga mina 90kg längst ut i ett av rören!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Trodde vi skulle få en film där du går armgång mellan hyllplanenV vectrex skrev:
Vad är väggtjockleken på de där rören, 1.5mm?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grind till farstukvisten i 100% spillmaterial... Förhindrar dotterns rymningsförsök när dörren står öppen.
Byggde ramen klar och skruvade fast gångjärnen sedan kapade jag den. Svärfar och fruns kusin hjälpte till
Flyttat en trapp! =)
Ska flytta VP som står under entrealtanen och då behöver trappen flyttas.
Ska flytta VP som står under entrealtanen och då behöver trappen flyttas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Flytt stan för det nordliga skogstorpet. Ligger mitt i området där skogsbränder härjade förra året.
Använder några enkla verktyg så att tiden går fortare mellan måltiderna.
Gallrar ut sly för att hålla området öppet. Sågar upp det så att det torkar till nästa år.
Mvh Findus
PS. Har förstås inte kunnat hålla mig. Mätt upp tre projekt att förbereda och tänka på tills jag skall hit nästa gång. Fönsterluckor, ny ytterdörr, ett bättre utekök. DS
Logga in
Skapa konto
Använder några enkla verktyg så att tiden går fortare mellan måltiderna.
Logga in
Skapa konto
Gallrar ut sly för att hålla området öppet. Sågar upp det så att det torkar till nästa år.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
PS. Har förstås inte kunnat hålla mig. Mätt upp tre projekt att förbereda och tänka på tills jag skall hit nästa gång. Fönsterluckor, ny ytterdörr, ett bättre utekök. DS