Inte idag just, men i alla fall senaste veckan, så har jag renoverat min brygga. Sist jag gjorde något åt den var för närmare 15 år sedan, och då var det med minsta möjliga arbete och budget. Så nu sedan en av pålarna knäckts och det övriga tryckts ner av isen, började det bli dags att göra något radikalt igen. Dessutom började landhöjningen skapa problem vid lågvatten. Ursprungligen är bryggan sedan 50-talet, så det fattas väl sådär en 80 cm på djupet sedan dess.

Planen var att återanvända så mycket som möjligt av den gamla bryggan.

Började med att använda pålhammaren som jag byggde för ett tag sedan för att slå ner 3,5m långa, 120mm grova staketstolpar till berget. Den gamla bryggan dög i all fall att stå på, och jag byggde en primitiv ställning av reglar. Genom att flytta ut framkanten en aning så löste sig problemet med bristande vattendjup.
Renovering av brygga med pålar, reglar och plankor, delvis i vattnet och med grönområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan band jag ihop pålarna med två stycken 45x145. Förbanden gjordes med M12 gängstång. Moderna skruvar är för hårda och går av när det börjar röra sig på vintern, och 6" spik är för drygt att slå i på något som inte svarar ordentligt.
Renoveringsarbete på brygga med nya pålar och reglar vid vattnet.
Skapa konto

Dags att skjuta in nya reglar under gamla bryggan och lyfta den till sin ursprungliga höjd. Lyftanordningen blev något sjörövarinspirerad, typ "gå på plankan". Jag fäste plankor i den gamla bryggan och använde den nya bärlinan som led. Sedan var det bara att gå ut på plankan och gamla bryggan lyfte så fint så.
Renoverad brygga med nya bärlinor och stolpar som speglar sig i vattnet.
Skapa konto

Tryckimpregnerat virke är något av det mest oinspirerande jag vet att arbeta med. Hur man än gör så ser det ut som skit efter några år. Så för att fylla ut glipan mellan gamla och nya framkanten så fick det bli en blandning av återvunnet virke från svärfars altan och några nya plankor. Om ett par år är allt ändå lika grått.
Renoverad brygga med nya och återvunna plankor, stolpar och metalldetaljer.
Skapa konto

Jobbet klart, så långt jag kom den här gången. På lådan står två nya och trevliga bekantskaper. Köstritzer är en god schwarzbier, lagom efter en dag i solen och Makita DF332 blev en bra lösning på behovet av en mindre skruvdragare. Fantastiskt smidig, lätt och kompakt.
Renoverad brygga med fötter, en ölburk, Makita skruvdragare och dess väska på träplankor.
Skapa konto

Men riktigt klar blev jag inte. Planen är att binda samman pålarna en bit ner också och sedan sätta stående plankor mellan övre och nedre regeln så att båten inte tar skada av att fastna i reglarna när vattenståndet ändras. Men den tänkta platsen för den nedre regeln är under vattnet just nu...
Nyrenoverad brygga med pålar och träreglar fastsatta i vattenkanten.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Anders 1920-tal och 21 till
  • Laddar…
Limmat och slipat. Två lådor till, färdiga att hårdvaxoljas.
Närbild på handgjorda träfogar på en limmad och slipad trälåda redo för hårdvaxoljning.
Skapa konto

• Gilla
Anders 1920-tal och 13 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Limmat och slipat. Två lådor till, färdiga att hårdvaxoljas.
[bild]
En ask-låda! :D

nanowire nanowire skrev:
En ask-låda! :D
Japp!

Med Bahco stämjärn och Veritas handsåg har jag lyckats göra detta!
Sibirisk lärk från @Daniel_N på Sliparebackens Finsnickeri.
Snickeriarbete med precisionsgjorda träfogar i sibirisk lärk på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Anders 1920-tal och 25 till
  • Laddar…
Har lyckats göra ett virkesställ till nya snickarboden. Saknas en våning då Biltema hade slut på 25mm stålrör. Byggd av björk som jag hade liggande. Blir betydligt stadigare än vad jag vågade hoppas på. Har provat att hänga mina 90kg längst ut i ett av rören!
Hemmagjorda björkhyllor för virkesställ med uthålning för 25mm stålrör, placerade på en arbetsbänk utomhus.
Skapa konto
Hemmagjort virkesställ av björk med 25mm stålrör monterat i taket av en snickarbod, med dörr och fönster synliga.
Skapa konto
Ett hemmagjort virkesställ av björk med stålrör monterat i taket av en ljus snickarbod, med en dörr och fönster synligt.
Skapa konto

• Gilla
VidarH och 16 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Har lyckats göra ett virkesställ till nya snickarboden. Saknas en våning då Biltema hade slut på 25mm stålrör. Byggd av björk som jag hade liggande. Blir betydligt stadigare än vad jag vågade hoppas på. Har provat att hänga mina 90kg längst ut i ett av rören!
[bild] [bild] [bild]
Trodde vi skulle få en film där du går armgång mellan hyllplanen :)
Vad är väggtjockleken på de där rören, 1.5mm?

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Trodde vi skulle få en film där du går armgång mellan hyllplanen :)
Vad är väggtjockleken på de där rören, 1.5mm?
Japp, 1,5mm!

Så roligt ska vi inte ha det! :rofl:

Hemmagjord trägrind framför en dörröppning, byggd av spillmaterial på en farstukvist.
Skapa konto
Trägrind byggd av spillmaterial på farstukvist med verktyg framför.
Skapa konto
Delvis byggd trägrind med gångjärn fäst på träplank, borr och träspån synlig på verandagolv.
Skapa konto

Grind till farstukvisten i 100% spillmaterial... Förhindrar dotterns rymningsförsök när dörren står öppen.

Byggde ramen klar och skruvade fast gångjärnen sedan kapade jag den. Svärfar och fruns kusin hjälpte till :)

• Gilla
VidarH och 7 till
  • Laddar…
Flyttat en trapp! =)
Ska flytta VP som står under entrealtanen och då behöver trappen flyttas.

Trappa utanför ett hus som har flyttats för att ge plats för en värmepump under altanen.
Skapa konto
Trappa framför hus med vit dörr och grå väggar, verkar vara nyligen flyttad, renoveringsmaterial syns runtomkring.
Skapa konto
Vy över flyttad trätrapp vid hus med entrealtan, parkerad bil och soptunnor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Spikpistol och långt band av spikar mot en bakgrund av OSB-skivor i ett byggprojekt.
Skapa konto

Spikat osb i nybygget, älskar spikpistolen och humöret blir bättre ju längre bandet blir!

• Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
Väntat
3D-skrivare som just skapar ett grönt objekt, med filamentrullar i bakgrunden.
Skapa konto

Väntat
3D-skrivare mitt i utskrift av ett grönt objekt med synliga lager av filament.
Skapa konto

Väntat
En hand håller en nyskapad grön 3D-utskrift i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
vanpire och 12 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Väntat
[bild]
Väntat
[bild]
Väntat
[bild]
Daaaaamn. Du har en ängels tålamod.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Daaaaamn. Du har en ängels tålamod.
Nästan 26h blev det väntat :)

Flytt stan för det nordliga skogstorpet. Ligger mitt i området där skogsbränder härjade förra året.
Utsikt genom fönster mot sjö, brygga och natur från ett skogstorp, med stol och dyna i förgrunden.
Skapa konto

Använder några enkla verktyg så att tiden går fortare mellan måltiderna.
Björkved som sågas för hand med bågsåg och yxa på ett hemmagjort sågbord i skogsglänta.
Skapa konto

Gallrar ut sly för att hålla området öppet. Sågar upp det så att det torkar till nästa år.
Skottkärra fylld med avkapade björkgrenar och ved i ett skogsområde.
Skapa konto

Mvh Findus

PS. Har förstås inte kunnat hålla mig. Mätt upp tre projekt att förbereda och tänka på tills jag skall hit nästa gång. Fönsterluckor, ny ytterdörr, ett bättre utekök. DS

• Gilla
VidarH och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.