3 391 877 läst · 18 252 svar
3392k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Har fixat till det gamla lyftbordet till uteplatsen. I sitt tidigare liv på Kolswa gjuteri användes bordet som underlag till gassvetsning så troligen därför var bordsskivan konvex. Det syns inte inte så tydligt på bilden men plåten var ca 15 mm högre på mitten. Det gjorde inget när jag hade en planskiva som topp då den fixerades med distanser i hörnen men nu behövde den riktas. Passade på att jämföra batteri- mot sladdvinkelslip. Batteri är väldigt trevlig men ca halva tiden tog det med sladd så för resterande hörn blev det sladd.
Provade först att rikta med slägga men kaninerna uppskattade inte riktigt klangen så provade med hydralrikt och lyftkedja. Tog givetvis för mycket Så plåten blev 2 cm konkav...
Men efter en omgång finjustering med handverktyg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Provade först att rikta med slägga men kaninerna uppskattade inte riktigt klangen så provade med hydralrikt och lyftkedja. Tog givetvis för mycket Så plåten blev 2 cm konkav...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men efter en omgång finjustering med handverktyg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Inte mitt hus, så det hamnar i den här tråden. Sommarens projekt, ett av flera, är ett förvaringsskåp. Bara spillbitar och återanvänt trallvirke, därav lite "shabby chic".
Förhoppningsvis blir det lite färg också. Gångjärn får vi se, det är en bonus i så fall.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis blir det lite färg också. Gångjärn får vi se, det är en bonus i så fall.
Byggt ett provisoriskt tak på stabben. Några tröd och fyra plåtar fattas på taket men sedan är det färdigt. Det skall väl stå några år tills jag behöver virket.
Allt material till taket utom spikarna är skräp som har kommit till användning. Skräpvirke som grannen skulle elda upp och några torrgranar till stolpar och en ranglig björk som stod och hängde över en unggran och några plankor som min farbror sågade av en omkullblåst torrgran och litet bakan från sågningen och några vridna plankor som jag hade kasserat och några brädlappar från en rivning.
Stort tack till DennisCAs föräldrar som gav mig den gamla rostiga plåten gratis då de bytte tak på pannrummet för ett par år sedan. Nu kommer den till nytta.
Jag tog till litet extra på höjden för att ha rum för nästa års vindfällen. Året efter större vindfällningar brukar det alltid falla några träd till.
Allt material till taket utom spikarna är skräp som har kommit till användning. Skräpvirke som grannen skulle elda upp och några torrgranar till stolpar och en ranglig björk som stod och hängde över en unggran och några plankor som min farbror sågade av en omkullblåst torrgran och litet bakan från sågningen och några vridna plankor som jag hade kasserat och några brädlappar från en rivning.
Stort tack till DennisCAs föräldrar som gav mig den gamla rostiga plåten gratis då de bytte tak på pannrummet för ett par år sedan. Nu kommer den till nytta.
Jag tog till litet extra på höjden för att ha rum för nästa års vindfällen. Året efter större vindfällningar brukar det alltid falla några träd till.
Dyckertpickan (Senco SFN1) slutade fungera för några veckor sedan, slagstiftet gick inte tillbaka. Det visade sig vara en packning som fallit i bitar.
Gjorde en chansning och lappade ihop resterande delar av packningen med ett buntband. Fick de två största bitarna att precis täcka lufthålen.
Osannolikt nog fungerade det!
Logga in
Skapa konto
Gjorde en chansning och lappade ihop resterande delar av packningen med ett buntband. Fick de två största bitarna att precis täcka lufthålen.
Logga in
Skapa konto
Osannolikt nog fungerade det!
Logga in
Skapa konto
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Idag fixades en ny bojsten. Stenen baxades ca 100 m på en stig från vedbod till stuga.
Där fick den ett 12 mm hål och en expanderbult + lyftögla installerad. Sen baxades den ner till bryggan nedanför med hjälp av ett spett. Fick hjälp i första lyftet av frugan, sen började hon mumla något om bäckenbotten och att jag fick klara mig själv så det gjorde jag.
Funderade länge på hur vi skulle göra för att få den på plats 20 m ut från bryggan. Kom till sist fram till att det bästa var att hänga den under pontonen och staka oss ut. Kollade djupet så att den skulle få plats, behövde flytta den två meter åt vänster för att få tillräckligt djup.
I det här läget var den också försedd med kätting och boj. Moster får vara med på ett hörn också. Nyopererad och får inte lyfta men bra på knopar och klurigheter.
Hur får man ner den i vattnet då utan att slå sönder bryggan? Man bygger en A-ram förstås.
Som en extra bonus hamnar stenen då längre upp från bryggan och blir lättare att "plocka upp" under pontonen.
Videon när vi gör det hela misslyckades tyvärr kapitalt. Eventuellt var det relaterat till att min fru höll vår 7-månaders i famnen samtidigt.
Här är stenen uppdragen från botten o h hänger under pontonen. Nu var det bara att staka sig ut i kraftig motvind och släppa den på rätt ställe genom att kapa tampen. Till sist gick det och nu guppar den fint i viken.
Logga in
Skapa konto
Där fick den ett 12 mm hål och en expanderbult + lyftögla installerad. Sen baxades den ner till bryggan nedanför med hjälp av ett spett. Fick hjälp i första lyftet av frugan, sen började hon mumla något om bäckenbotten och att jag fick klara mig själv så det gjorde jag.
Logga in
Skapa konto
Funderade länge på hur vi skulle göra för att få den på plats 20 m ut från bryggan. Kom till sist fram till att det bästa var att hänga den under pontonen och staka oss ut. Kollade djupet så att den skulle få plats, behövde flytta den två meter åt vänster för att få tillräckligt djup.
Logga in
Skapa konto
I det här läget var den också försedd med kätting och boj. Moster får vara med på ett hörn också. Nyopererad och får inte lyfta men bra på knopar och klurigheter.
Hur får man ner den i vattnet då utan att slå sönder bryggan? Man bygger en A-ram förstås.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som en extra bonus hamnar stenen då längre upp från bryggan och blir lättare att "plocka upp" under pontonen.
Logga in
Skapa konto
Videon när vi gör det hela misslyckades tyvärr kapitalt. Eventuellt var det relaterat till att min fru höll vår 7-månaders i famnen samtidigt.
Logga in
Skapa konto
Här är stenen uppdragen från botten o h hänger under pontonen. Nu var det bara att staka sig ut i kraftig motvind och släppa den på rätt ställe genom att kapa tampen. Till sist gick det och nu guppar den fint i viken.
Logga in
Skapa konto
Dottern fyller två år imorgon. Hon älskar att leka matlagning så vi ville ge henne ett kök. Vi tyckte att alla färdiga kök kändes plastiga och rangliga utom Ikeas och det har många av våra vänner så det kändes lite tråkigt.
Vi förvandlade detta:
Till detta:
Allt gjort av saker vi hade hemma. Nu ska det bara ställas in i hennes rum ikväll utan att hon vaknar.
Vi förvandlade detta:
Logga in
Skapa konto
Till detta:
Logga in
Skapa konto
Allt gjort av saker vi hade hemma. Nu ska det bara ställas in i hennes rum ikväll utan att hon vaknar.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Snyggt!G-83 skrev:Dottern fyller två år imorgon. Hon älskar att leka matlagning så vi ville ge henne ett kök. Vi tyckte att alla färdiga kök kändes plastiga och rangliga utom Ikeas och det har många av våra vänner så det kändes lite tråkigt.
Vi förvandlade detta:
[bild]
Till detta:
[bild]
Lycka till med att smyga in det
Gjorde ett väldigt stort fönstergaller lite mindre med vinkelslip o svets. Allt utom ramen var solitt stål... gick åt några skivor
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto