3 396 953 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Det får nog bli en ny fräs, oklart hur man får isär den för att kunna byta lager och dessutom är den lite åt det klenare hållet.stigen skrev:
Skulle gärna köpa en fräsmotor likt AEG eller Bosch 1600 men har inte hittat dem utan alla tillbehör...
Tycks finnas på andra sidan Atlanten men med frakt, tull och moms hamnar man lätt över 3000kr.B badtastex skrev:
En fräsmotor från AEG med 6 års garanti, alla tillbehör sparade på ett bra ställe, är kanske ändå en väg att gå.
Lagret i din trasiga fräs, jag misstänker att det är bottenlagret, kostar runt 100kr.
Fick själv göra det på min Silver Line fräs som jag byggde det horisontala fräsbordet till. Jag misshandlade tydligen den fräsen när jag fräste dom över 200st 20mm hålen till mitt nya MFT-bord i et svep. Visst blev den varm men det blev ju jag också. När jag tog bort plåtskydden på lagret efter jag plockat ut det fanns där inget fett kvar. Bara en hård svart massa av stoftet från den genomfärgade MDF-skivan. Står lite om det i min tråd om bygget av den fräsen.
Släng inte fräsen om du nu köper en ny utan ta det som ett projekt för hösten/vintern att byta lagret.
Det enda du riskar är ju 100kr.
Lycka till med dina beslut!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du med bottenlagret menar det lager som är närmast frässtålet så stämmer det bra att det är det som är rökt. Dock är det så att fräsen bara är på 1180W så det känns som att en uppgradering var ofrånkomlig ändå. Men visst hade det varit smidigt att fixa om det bara kostar 100kr...
Troligtvis köper du något nytt så montera ihop den igen och lägg lite porto (billigaste) på den och skicka den till mig så gör jag ett försök att montera in ett nytt SKF lager i den till dig. Funkar det inte så har du ju bara kostat på portot.B badtastex skrev:
Skicka ett PM så löser vi detaljerna.
Dag
Har ingen större erfarenhet av metallborrning men jag tror inte det är några problem.H hejhopp skrev:Vectrex,
Tyckte mig se en Bosch pbd 40 pelarborr i din fina verkstad. Letar efter en borr som klarar av ett stort antal 10mm och 13mm hål i 8 mm plattjärn (altanräckesbyggnad). I brist på pelarborr på blocket tror du det är lönt att köpa Boschen? Den verkar vara starkast av de billigare bänkmodellerna.
Inte idag...
Underhållande nog så valde diskmaskinen att misslyckas med att tömma sig på vatten kvällen innan midsommar. Eller snarare misslyckades den med att tömma ut det på rätt sätt utan valde att blöta ner mina strumpor... Och så skulle man få gäster på midsommar. Kul läge. Så jag tog fram en hög med handdukar och torkade upp allt vatten, tog en bunke och öste ur allt vatten, rensade alla filter jag kunde hitta och letade upp en kupevärmare och lät det torka över natten. Som tur är så är det ett gammalt kök som har en massa skavanker så inget som inte går att åtgärda när det är dags för utrivning så inga mardrömmar.
Så på morgonen förutom allt annat som skulle hinna med så testade vi lite olika saker för att få liv i den igen. Lite mer vatten på golvet var första resultatet... Istället för att baka eget bröd så beslutade vi att köpa så jag stack till affären. Under tiden så kopplade tydligen husfrun loss avloppsslangen och blåste ur för att se om det var stopp där, vilket det tydligen var så nytt försök och ta-daa, den fungerade igen!
Maskin: Cylinda 1600
Verktyg: Bosch IXO, Knipex Cobra 125 och två ficklampor (bosch/ledlenser)
Underhållande nog så valde diskmaskinen att misslyckas med att tömma sig på vatten kvällen innan midsommar. Eller snarare misslyckades den med att tömma ut det på rätt sätt utan valde att blöta ner mina strumpor... Och så skulle man få gäster på midsommar. Kul läge. Så jag tog fram en hög med handdukar och torkade upp allt vatten, tog en bunke och öste ur allt vatten, rensade alla filter jag kunde hitta och letade upp en kupevärmare och lät det torka över natten. Som tur är så är det ett gammalt kök som har en massa skavanker så inget som inte går att åtgärda när det är dags för utrivning så inga mardrömmar.
Så på morgonen förutom allt annat som skulle hinna med så testade vi lite olika saker för att få liv i den igen. Lite mer vatten på golvet var första resultatet... Istället för att baka eget bröd så beslutade vi att köpa så jag stack till affären. Under tiden så kopplade tydligen husfrun loss avloppsslangen och blåste ur för att se om det var stopp där, vilket det tydligen var så nytt försök och ta-daa, den fungerade igen!
Maskin: Cylinda 1600
Verktyg: Bosch IXO, Knipex Cobra 125 och två ficklampor (bosch/ledlenser)
Jag kommer faktiskt inte ihåg men jag tror att det krävdes en del demontering, jag tror dock att jag tog bort själva "tornen" till basen uppifrån kroppen. Har några bilder här på forumet men ingen verkar visa exakt hur demonteringen gick till..P pero skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fraesbord-med-lyft-till-gts-10xc.232508/
Aha!B badtastex skrev:
Tack, jag försökte underifrån (eftersom jag behövde fixa fästet till djupjusteringd pinnen man sätter genom kroppen och fäster i plattan)
Inte för det spelar roll när jag redan står med en fräs i delar med avbruten skruv till pelarfästet.
Blir en ny för mig med då... Sneglar på en makita kantfräskit.
Okej, kanske missförstod dig och tänkte att du också ville bordsmontera den men du kanske hellre vill ha ihop den till fungerande skick igen.P pero skrev:Aha!
Tack, jag försökte underifrån (eftersom jag behövde fixa fästet till djupjusteringd pinnen man sätter genom kroppen och fäster i plattan)
Inte för det spelar roll när jag redan står med en fräs i delar med avbruten skruv till pelarfästet.
Blir en ny för mig med då... Sneglar på en makita kantfräskit.
Om du skrotar den så är jag intresserad av resterna, det skulle trots allt vara enklare att montera in en likadan i min fräslyft.
Husägare
· Köping
· 391 inlägg
Gått loss med lackfräsen. Tog ett litet tag att få in snitsen, men sen så.