3 464 611 läst · 18 510 svar
3465k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fixat med två gräsklippare. Den med Hondamotorn fick ny olja, nytt stift, nytt filter. Den med Briggsmotorn har krånglat, så den fick ny förgasare, olja och filter. Dessutom en knivslipning. Arrangerade en improviserad arbetsplats. Gillar inte att krypa på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om dator och fusion 360 räknas som verktyg och maskin. Men jag har iaf försökt designa en ny spånanslutning till min Wadkin Bursgreen AGS 12, för att kunna ansluta med 100mm slang istället för 50 som sitter idag.
Spånupptaget är nästintill 100% med 50mm slang under bordet och 50mm över bordet när jag använder min spånsug. Problemet är att det mesta dammet fastnar i de grova 160mm rören då flödeshastigheten blir för låg när spånsugen blir så strypt. Hade tänkt gå upp till 100 under bordet och eventuellt även 100 över bordet. Det är dock väldigt tight att få plats under bordet med så stor slang och ändå kunna tilta sågen 45 grader.
Jag tror att denna design fungerar, måste mäta mer noga innan jag skickar till @Frustrator för 3D-print!
Spånupptaget är nästintill 100% med 50mm slang under bordet och 50mm över bordet när jag använder min spånsug. Problemet är att det mesta dammet fastnar i de grova 160mm rören då flödeshastigheten blir för låg när spånsugen blir så strypt. Hade tänkt gå upp till 100 under bordet och eventuellt även 100 över bordet. Det är dock väldigt tight att få plats under bordet med så stor slang och ändå kunna tilta sågen 45 grader.
Jag tror att denna design fungerar, måste mäta mer noga innan jag skickar till @Frustrator för 3D-print!
Sågat 20 graders bautafaser på undersidan av bordsskivor, 70*25mm är triangeln som ska bort.
Gjorde ett högt anhåll till bordsågen o körde skivorna stående, featherboard på ordinarie anhållet. Hade gärna haft lite fler men jag brukar inte använda dom så har knappt nån.
Körde i två körningar, rätt tungt för sågen att klyva 70mm ek i ett svep.
Allt gick väldigt bra fram till sista körningen på ena långplankan. Då skulle jag fota uppställningen o dona o glömde sen helt att kolla vilken sida jag hade mot anhållet i körning två. Resultatet syns prydligt i sista bilden. Vad sägs om den @Pysslarn ?
I övrigt gick det lugnt o städat o finishen blev rätt bra, tänkt att snyggas till lite med hyvel.
Gjorde ett högt anhåll till bordsågen o körde skivorna stående, featherboard på ordinarie anhållet. Hade gärna haft lite fler men jag brukar inte använda dom så har knappt nån.
Körde i två körningar, rätt tungt för sågen att klyva 70mm ek i ett svep.
Allt gick väldigt bra fram till sista körningen på ena långplankan. Då skulle jag fota uppställningen o dona o glömde sen helt att kolla vilken sida jag hade mot anhållet i körning två. Resultatet syns prydligt i sista bilden. Vad sägs om den @Pysslarn ?
I övrigt gick det lugnt o städat o finishen blev rätt bra, tänkt att snyggas till lite med hyvel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Det där klyvanhållet ska jag ”planka”. Smart och snyggt snitt Ola!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Klyver av yttersta plankan, hyvlar en ny i samma tjocklek, dominoar ihop det (o kommer va noga så inte dominona exponeras i nya fasen sen) o sen kör vi igen.13th Marine skrev:
Edit. Det är ju iom felsågningen fulsidan som hamna uppåt så alla idéer om att fylla igen sågspåret som går halvvägs genom går fetbort.
Redigerat:
Stabbat virket som vi sågade av årets vindfällen.
Ryggen ställde till så att det blev för sent på säsongen med sågning och stabbning men nu gick det äntligen. Jag fick litet hjälp av pappa och av en pojke från byn men det viktiga är att JAG KAN STABBA VIRKE IGEN!!!!!!!
Hurra!
Att det gick långsamt är en bisak för det gick!
Hoppas bara att det blir bra torkväder i juli..... det är en risktagning att såga efter midsommar.
Ryggen ställde till så att det blev för sent på säsongen med sågning och stabbning men nu gick det äntligen. Jag fick litet hjälp av pappa och av en pojke från byn men det viktiga är att JAG KAN STABBA VIRKE IGEN!!!!!!!
Hurra!
Hoppas bara att det blir bra torkväder i juli..... det är en risktagning att såga efter midsommar.
Kul att det går bättre och bättre med ryggen! Lite nyfiken på vad du använder för att såga planken? Bandsågverk?H heimlaga skrev:Stabbat virket som vi sågade av årets vindfällen.
Hurra!
Är det inte ganska bra att torkningen går lite långsammare såhär i början? Luftfuktigheten stiger ju senare in på sommaren och hösten vi kommer. Tänker att det minskar risken för torksprickor. Förresten tror jag det skulle vara bra att måla ändträt om du inte gjort det.
@Ola C
Först säger jag ajdå, sen säger jag shit och därefter helvetes jävlar. Men det är jag det.
I just det här fallet säger jag också att även solen tydligen har sina fläckar och att det där var ju riktigt surt med tanke på att det verkar vara ett uppdrag.
Sen säger jag att det där var ett klurigt sätt att skapa fasen och att det var riktigt snygga limfogar du har gjort samt att i det här läget såklart inte finns utrymme för några FFF-lösningar. Dock har du ju en bra lösning på problemet.
Snyggt jobbat även om det blev en liten omväg mot målet!
//Ronnie
PS Ska bara plocka lite präktighetspoäng och påpeka att du skrev att du har en featherboard på ordinarie anhållet som trycker mot ditt vertikala; viktig information! Många vet men inte alla (jag själv t ex för bara några få år sedan) att man inte ska köra ämnen på bordsåg klämda mellan två anhåll. Kan bli farligt. DS
Först säger jag ajdå, sen säger jag shit och därefter helvetes jävlar. Men det är jag det.
I just det här fallet säger jag också att även solen tydligen har sina fläckar och att det där var ju riktigt surt med tanke på att det verkar vara ett uppdrag.
Sen säger jag att det där var ett klurigt sätt att skapa fasen och att det var riktigt snygga limfogar du har gjort samt att i det här läget såklart inte finns utrymme för några FFF-lösningar. Dock har du ju en bra lösning på problemet.
Snyggt jobbat även om det blev en liten omväg mot målet!
//Ronnie
PS Ska bara plocka lite präktighetspoäng och påpeka att du skrev att du har en featherboard på ordinarie anhållet som trycker mot ditt vertikala; viktig information! Många vet men inte alla (jag själv t ex för bara några få år sedan) att man inte ska köra ämnen på bordsåg klämda mellan två anhåll. Kan bli farligt. DS
Fast det gäller inte om det, som här, pressar ovan eller före klingan. Faran du tänker på är väl om det skapas press mot klingan som då nyper med otrevliga följder?P Pysslarn skrev:PS Ska bara plocka lite präktighetspoäng och påpeka att du skrev att du har en featherboard på ordinarie anhållet som trycker mot ditt vertikala; viktig information! Många vet men inte alla (jag själv t ex för bara några få år sedan) att man inte ska köra ämnen på bordsåg klämda mellan två anhåll. Kan bli farligt. DS
Du har helt rätt, formulerade mig klumpigt! Menade att featherboarden som satt på plats användes på ett bra sätt.nanowire skrev:
Ibland ser man människor på Youtube som använder dubbla anhåll förbi klingan där avståndet mellan anhållet är lika med ämnets bredd vilket ju är olämpligt. Det var egentligen det jag ville få fram.
//Ronnie