3 398 354 läst · 18 274 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Snyggt! är det möjligt att få en prisindikation? Har köpt ett liknande bord fast i Ask. Inte helt billigt. ..Daniel_N skrev:Inte bara idag, men vi börjar komma in på sluttampen md ett stort matsalsbord. Massiv europeiskt ek, där kunden ville ha ett lagom "levande" utseende. Designen är framtagen i samråd med kunden. Det fick inte vara för smäckert utan skulle utstråla lite kraft (därav undvek vi att kilsåga benen till en kvadrat i botten, en rektangel där ger ett kraftigare intryck, likaledes fasades inte skivan i underkant utan hela tjockleken är synlig) utan att vara grovyxat. Sargen är laminerad och bär skivan. Benen har böjda slitsar motsvarande sargens krökning vilket ger väldigt tighta fogar mellan ben och skiva. Benen är medvetet lite för korta (de når inte upp till skivan) för att ge utrymme till att sargen och benen har ådringen 90 grader mot varandra.
Bordet är utdragbart (iläggskivorna är dock relativt enkla, MDF med kantlist i furu, skall användas med duk) för ett totalt mått på 1600x2800mm. Det krävdes 2 extraben undertill. Låsning mellan skivorna och mellan iläggskivorna är med styrtapp i mässing.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Yxade till en spånsugsanslutning till rikthyveln på min Emco star idag som fungerade över förväntan.
Nu ska jag göra en till planhyveln också.
Den utdömda spånsugen fungerade utan problem efter att jag klippt bort ett galler vid slanganslutningen som bara satte igen.
Nu ska jag göra en till planhyveln också.
Den utdömda spånsugen fungerade utan problem efter att jag klippt bort ett galler vid slanganslutningen som bara satte igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag menar inte att den inte kan fånga lite spånor från en mindre hyvel, men den spyr ut allt findamm genom påsen (det problemet har dock alla påsfilter). En grovdammsugare hade fångat spånorna också och släppt ut betydligt mindre damm.Hennke85 skrev:
Kan du inte göra en stos som passar både rikt- o plandelen på hyveln, annars får du flytta slangen alternativt köra med dubbla slangar och spjäll (om sugen har två utgångar). För jag uppfattar texten som att du även planar på den hyveln(?)Hennke85 skrev:
Såhär såg min hemmagjorda stos ut på tiden det begav sig, fästes i riktanhållet vid planhyvling. https://www.byggahus.se/forum/threa...-allmaen-beskadan.124179/page-64#post-2053753
Där var ju bilden jag har letat efter. Tänkte först att göra som du men det är för lite plats under bordet för en sådan stos. Måste ändå flytta slangar och sånt så jag tänker att två stosar inte blir några problem.Ola C skrev:Kan du inte göra en stos som passar både rikt- o plandelen på hyveln, annars får du flytta slangen alternativt köra med dubbla slangar och spjäll (om sugen har två utgångar). För jag uppfattar texten som att du även planar på den hyveln(?)
Såhär såg min hemmagjorda stos ut på tiden det begav sig, fästes i riktanhållet vid planhyvling. [länk]
När jag kommit lite längre i mitt snickeri så lär det både bli ett grövre dimensionerat spånsystem och en större hyvel.
Har provat med grovisen och den funkar inte till hyveln. Det blir för grova spån. Däremot funkar den fint på kapen.V vectrex skrev:
Idag har jag fått lägga ner några timmar på kommande förvaring till verkstaden.
På schemat stod fräsning av hålen till det justerbara hyllorna samt de utdragbara systainrarna.
Bygget är inspirerat av Timothy Wilmots system workshop eller Gudio Henn för den delen med Systainerförvaring i botten och sen skåpförvaring ovanför detta.
Nu vill jag ju bara ha lite mera tid tillgängligt så att jag kan komma vidare i bygget. Dock får det nog vänta över helgen i alla fall då det tydligen ska dras lite el, Larm och programmera KNX istället. Ingen som har en bra guide på hur jag direkt i ETS programmerar en brytaktor att funka som timer till ett motorvärmaruttag ? ;-)
På schemat stod fräsning av hålen till det justerbara hyllorna samt de utdragbara systainrarna.
Bygget är inspirerat av Timothy Wilmots system workshop eller Gudio Henn för den delen med Systainerförvaring i botten och sen skåpförvaring ovanför detta.
Nu vill jag ju bara ha lite mera tid tillgängligt så att jag kan komma vidare i bygget. Dock får det nog vänta över helgen i alla fall då det tydligen ska dras lite el, Larm och programmera KNX istället. Ingen som har en bra guide på hur jag direkt i ETS programmerar en brytaktor att funka som timer till ett motorvärmaruttag ? ;-)
Idag är sargerna till bordet på tork. Väldigt formstabila och exakta i böjningen. Ytbehandlingen är sidenmatt hårdvaxolja. Jag är väldigt nöjd med hur min kollega har varit så noga med att matcha ådringen - även om sargerna oftast inte är i blickfånget så är detaljerna som man märker när man lever med möbeln av stor vikt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börjat förbereda för nästa säsongs åkande som ev börjat redan vecka 8 i spanien.......iväg med motorn på service - ny kolv, ny vevstake, nya lager och packningar samt kontroll av alla drev i våxellådan. Avslutningsvis ny plombering så man kan göra något inhopp i rotax serien om man vill....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 640 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 640 inlägg
Hade du gjort jobbet själv om det inte var för plomberingen?MathiasS skrev:Börjat förbereda för nästa säsongs åkande som ev börjat redan vecka 8 i spanien.......iväg med motorn på service - ny kolv, ny vevstake, nya lager och packningar samt kontroll av alla drev i våxellådan. Avslutningsvis ny plombering så man kan göra något inhopp i rotax serien om man vill....
[bild]
[bild]
Well, jag skulle vilja göra jobbet själv men arbetskostnaden är 3-4kkr över två år / 30h så det är blygsamt med pengar att spara. Gör man fel kan man däremot skrota en motor för 35k....... så eftersom man inte gör detta så ofta på DD2orna om man inte är på elitnivå blir det nog att ta hjälp även i fortsättningen. Tror inte att det är supersvårt att göra det själv.
Fortsatte tillyxandet av spånstosar till hyveln. Ingen vacker skapelse men fullt fungerande, till skillnad mot matningen på planhyveln.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Varit sugen på att bygga en variant på kerfmaker en tid och nu gjorde jag slag i saken. Sjukt praktisk liten pryl för diverse fogar som ex halvt i halvt eller bara ett brett spår där man måste köra flera spår bredvid varandra.
Principen är hyfsat enkel. Pass-skruven ställs så den sticker ut lika mycket som klingan är bred, i mitt fall 3.3mm. Därefter skjuter man rörliga delen i sidled, stoppar ner saken som ska passa i och spänner övre delen mot ämnet. Avståndet från yttre kanten på rörliga delem in till pass-skruven är nu = ämnet som ska passas in minus en klingbredd. Alltså så mycket stoppet skulle behöva flyttas om man körde med den metoden.
Första sågningen körs med pass-skruven mot stoppet, därefter flippar man kerfmakern 180 grader och sågar andra spåret. Avslutar med att rensa mellan spåren.
Det här fungera fantastiskt, detta var absolut första testet av prylen o passformen blev perfekt. Min kerfmaker funkar för klingbredd 2.5 till 8mm så aningen framtidssäkrad för notklinga. Max bredd på ämnet som ska passas in 50mm.
Principen är hyfsat enkel. Pass-skruven ställs så den sticker ut lika mycket som klingan är bred, i mitt fall 3.3mm. Därefter skjuter man rörliga delen i sidled, stoppar ner saken som ska passa i och spänner övre delen mot ämnet. Avståndet från yttre kanten på rörliga delem in till pass-skruven är nu = ämnet som ska passas in minus en klingbredd. Alltså så mycket stoppet skulle behöva flyttas om man körde med den metoden.
Första sågningen körs med pass-skruven mot stoppet, därefter flippar man kerfmakern 180 grader och sågar andra spåret. Avslutar med att rensa mellan spåren.
Det här fungera fantastiskt, detta var absolut första testet av prylen o passformen blev perfekt. Min kerfmaker funkar för klingbredd 2.5 till 8mm så aningen framtidssäkrad för notklinga. Max bredd på ämnet som ska passas in 50mm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Ola, lägg gärna in denna i jiggtråden också.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 640 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 640 inlägg
Det är inte översvårt. Servade en gammal Max med ny kolv och nya lager för några (typ 12) år sen. Problemet är att man gör det med på tok för låg frekvens och det tar för lång tid för att man är nogrann.MathiasS skrev:Well, jag skulle vilja göra jobbet själv men arbetskostnaden är 3-4kkr över två år / 30h så det är blygsamt med pengar att spara. Gör man fel kan man däremot skrota en motor för 35k....... så eftersom man inte gör detta så ofta på DD2orna om man inte är på elitnivå blir det nog att ta hjälp även i fortsättningen. Tror inte att det är supersvårt att göra det själv.
Jag har en DD2 motor i garaget från -15 och enligt uppgift gått 3-4h sen helrenovering hos Radne. Saknar motorkort men vet att den kommer från KH. Problemet är att enligt Radne så är det inte dom som plomberat den så jag vet inte om jag vågar köra med den eller om jag skall renovera i förebyggande syfte. Hur mycket handlar det om?