Svårt läge. Är det en evo? Annars är det en hygglig kostnad för att få upp den till senaste spec på förgasare, tändning osv. Stor renovering som jag gör nu är cirka 9k men behöver du inte byta delar så dyker ju priset snabbt.

Ska man bara hobbyköra är evo skitsamma.

Det borde gå att lista ut vems plomben är?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Börjat förbereda för nästa säsongs åkande som ev börjat redan vecka 8 i spanien.......iväg med motorn på service - ny kolv, ny vevstake, nya lager och packningar samt kontroll av alla drev i våxellådan. Avslutningsvis ny plombering så man kan göra något inhopp i rotax serien om man vill....

[bild]
[bild]
Nu blev man sugen att åka till garaget. Snart dags för mig o ta tag i skruvandet också. Vintrarna tenderar att gå väldigt fort :)
/Philip
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Svårt läge. Är det en evo? Annars är det en hygglig kostnad för att få upp den till senaste spec på förgasare, tändning osv. Stor renovering som jag gör nu är cirka 9k men behöver du inte byta delar så dyker ju priset snabbt.

Ska man bara hobbyköra är evo skitsamma.

Det borde gå att lista ut vems plomben är?
Motorn är EVO och förgasaren har slutnummer 34XS så jag antar att hårdvaran är uppdaterad. Dock inte senaste batteriboxen med startknappen men jag ser det som petitesser. Sen om mjukvaran är uppdaterad vet jag inte.

Öppnar man motorn så byter man ju delarna, knappast så att man spinner ett lager och kollar om det behöver bytas. Är motorn isär så byter man i princip allt om man inte har nån historik sen kör man med timer och håller koll på sina timmar och vet istället.

Är det delning av vevparti och byte av nedre rod-lager inkluderat i 9k? Kollade mina kartfakturor, 3443kr betalade jag 2007-2008 för kolvbyte, några lager och plombering.

Och hur skulle man lista ut vem som plomberat menar du?
 
Ja i 9 så byter man allt.

Jag trodde det stod på plomben vem det var? Om än inte i klartext. Och så jäkla många dd2or har ju inte passerat KH så dom kanske kan gräva lite i arkivet. Kan förmedla en kontakt vid behov.

Radne, Carsting, Tegnelius motor, finns det någon till här i krokarna som plomberar? Finns väl motsvarande knippe hos dig också. Inte så många totalt.
 
Ola C Ola C skrev:
Varit sugen på att bygga en variant på kerfmaker en tid och nu gjorde jag slag i saken. Sjukt praktisk liten pryl för diverse fogar som ex halvt i halvt eller bara ett brett spår där man måste köra flera spår bredvid varandra.
Aldrig sett en sådan, ser ju sjukt smart ut! Känns som att morgondagen är räddad! Har du möjligtvis lite mer av aluskenan kvar? Kan byta mot tex öl:)
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ja i 9 så byter man allt.

Jag trodde det stod på plomben vem det var? Om än inte i klartext. Och så jäkla många dd2or har ju inte passerat KH så dom kanske kan gräva lite i arkivet. Kan förmedla en kontakt vid behov.

Radne, Carsting, Tegnelius motor, finns det någon till här i krokarna som plomberar? Finns väl motsvarande knippe hos dig också. Inte så många totalt.
KH ploberar själv och detta är säkert en motor från Baltikum. Tror inte KH har den kollen på en motor han sålde för tre år sen. Har hans nummer.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Aldrig sett en sådan, ser ju sjukt smart ut!
För lite internet-häng ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Aldrig sett en sådan, ser ju sjukt smart ut! Känns som att morgondagen är räddad! Har du möjligtvis lite mer av aluskenan kvar? Kan byta mot tex öl:)
Håller med @Frustrator ovan, du tillbringar för mycket tid i snickeriet och för lite tid på nätet.

Men det har aldrig slagit mig att det faktiskt inte borde vara särskilt svårt att fixa till en egen. Det ser ut som om det skulle kunna vara en Kreg mini-track som @Ola C har använt. Oavsett så råkar jag ha två 16 cm stumpar över som jag inte kunnat med att kasta bort. Jag kan absolut donera den ena biten till ditt projekt. Vet inte om jag har möjlighet att överlämna den omgående dock.
 
Närbild av en grå elapparat med en svart ansluten kabel och en röd strömbrytare, täckt av byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad elinstallation med synliga kablar och isolering, täckt med byggdamm, indikerande ett pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressor och verktyg i en låda som är nästan helt installerade, med beskrivningen "90% klar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
90% klar
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Håller med @Frustrator ovan, du tillbringar för mycket tid i snickeriet och för lite tid på nätet.

Men det har aldrig slagit mig att det faktiskt inte borde vara särskilt svårt att fixa till en egen. Det ser ut som om det skulle kunna vara en Kreg mini-track som @Ola C har använt. Oavsett så råkar jag ha två 16 cm stumpar över som jag inte kunnat med att kasta bort. Jag kan absolut donera den ena biten till ditt projekt. Vet inte om jag har möjlighet att överlämna den omgående dock.
Kan va kreg, köpt på axminster för jättelängesen. Det bra med dessa är att de passar perfekt till 3/4" frässtål och har raka sidoväggar och lämpar sig väldigt bra för guidning/glidning mellan två bitar.

Kerfmakern är relativt simpel men det är väldigt noga på en del moment och byggordning om det ska bli bra. Skruven måste ex röra sig väldigt 90° mot resten och svarta biten måste matcha exakt i höjd.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Aldrig sett en sådan, ser ju sjukt smart ut! Känns som att morgondagen är räddad! Har du möjligtvis lite mer av aluskenan kvar? Kan byta mot tex öl:)
Hittade tom en bit av den aningen mörkare blå som är 19.01 bred istället för 18.85 som den ljusare är. Låter tramsigt men är stor skillnad på glidglapp mellan dessa två. Har vägarna förbi på tisdag, vill du ha innan dess får du hämta. Inga öl tack;)

Två blå metallskenor i olika nyanser och bredder på ett perforerat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Awesome! Nu är jag ju aningen bortskämd....Jac ringde precis o berättade att han redan hade levererat skena, muttrar etc till snickeriet:)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Awesome! Nu är jag ju aningen bortskämd....Jac ringde precis o berättade att han redan hade levererat skena, muttrar etc till snickeriet:)
...och det där kallade han "icke omgående leverans":)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Förresten, om nu någon blev sugen på att bygga nåt liknande..min lösning med bussning och passkruv o gänginsats långt nere i ett hål är onödigt omständig. Om jag skulle gjort om det hade jag gått på vanlig M8 med gott om ickegängad bit (skruven styr bättre på den biten) och sen m8 sargsprint. M10 på allt om jag haft sådana sargsprintar. Svarvad topp på skruvskallen e lyx, de brukar va lite sneda o konvexa och det är najs med helt plan referensyta. Om skruven glider för lätt säkra med infälld stoppskruv.

Typ så här.

Närbild av en träplanka med en svart bussning och passkruv monterad i ett hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@Daniel_N
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
Än en gång räddad av en av de vinkelchuckar man har i sin ägo...:cool:
Bosch vinkelchuck på marken med stålkonstruktion och fiberslang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fokusera på verktyget nu och inte varför jag är ute och klamrar fiberslangen i snöslask...:crysmile:
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.