S
Övningskört med vertikalfräsen, falser.

Trähyllor med falser staplade vertikalt på en pall i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
I dag har jag gjort sockellådor till köket, en kommod till badrummet och nya garderober till hallen bland annat. Men framför allt har jag byggt inredning till min nya verkstad i före detta garaget.

Dessvärre bara i huvudet; det har varit trädgårdsarbete (som jag iofs gillar) för hela slanten hela dagen — inte en minut i verkstaden irl. Fan, fan, fan, längtar så det värker.
//Ronnie

• Gilla
Tjrex och 2 till
  • Laddar…
Materialprep!

Första gången jag ger mig på något annat än gran och furu. Vet inte vad det är för trä (teak?) men det är en fröjd att arbeta med.

Arbetsbild med mörkt träbräde, snickeriverktyg och hyvelspån på en hyvelbänk.
Skapa konto

Underlaget är min halvfärdiga hyvelbänk som inte fått en minuts arbete sedan i oktober...det sliter att jobba knästående men shit vad kul det är att hålla på.

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Denna vecka kom ett billigt hårdmetall kitt jag ville prova till svarven:
40421821960_5ee761e3f3_b.jpg

Efter jag köpt fick jag höra av vissa att Trigon typen lämpar sig bättre på större svarvar. Men jag tycker resultaten av denna är ganska bra. Provade även på en bit med acetal som jag hade, där var den tämligen värdelös, snabbstål som gäller där. På denna typ av stål (syrafast stål) så blev resultaten fina enligt min standard iallafall:
42232578151_79f363036f_b.jpg

Jag har väl nog fått likvärdig finish med snabbstål, men annan hastighet och med skärvätska i sprutflaska. Här körde jag med olja på pensel.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Släng er i väggen alla storviltsjägare!

För två år sedan bet vi i det sura äpplet och bytte panel på huset. 38 år av vind och vatten hade tagit ut sin rätt, panelen var helt enkelt slut. Innan panelen spikades upp, målade vi ett varv med Falu Vapen Fasadfärg (är en modern variant av den traditionella Faluröda slamfärgen). Planen var att vi skulle måla andra varvet ifjol men i Maj regnade det och var kallt. Juni regnade det och var kallt. Juli regnade det och var kallt, så även Augusti. En riktig skitsommar så målningen sket sig ordentligt.

Nåväl, skam den som ger sig. I torsdags kväll, demonterades stuprör och fönsterfoder. Hängrännor och fönster maskerades. Kan verkligen rekommendera appliceringstejp som maskeringsmaterial. Vi hade tillgång till 40, 60 och 120 bredd, oerhört praktiskt. Jag och frun var lediga på fredag och så har vi arbetat lördag och söndag. Totalt har vi lagt ned ca 24 timmar arbetstimmar.

Hus, garage och förrådsbyggnad är ca 240 kvm i en-plan så det har gått över förväntan. En Wagner Project 115 har använts för att applicera färgen (otroligt praktiskt främst under takfoten och baksida av takfotsbräda. Därefter har rödfärgspensel färdigstrukit panel och ribb. Resultatet blev mycket bra och nu återstår bara att montera fönsterfoder och stuprör. Person står bredvid en Wagner Project 115 målspruta framför nyrenoverat rödmålat hus.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Otsef och 4 till
  • Laddar…
Tittar på när @Daniel_N brottas med vertikalfräsen. Just på denna bild ser det ut som fräsen har övertaget.

En person ligger på golvet och arbetar under en vertikalfräs i verkstaden.
Skapa konto

• Gilla
Otsef och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
. Just på denna bild ser det ut som fräsen har övertaget.
Ser ut som om Daniel bara byter grepp till en halv-nelson? :)

Ser ut som ett slag under bältet.....

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Amputerat sladden på sticksågen.
Har tidigare gjort samma sak med cirkelsågen. Mycket smidigt.

• En sticksåg utan sladd på ett arbetsbord i en verkstad, med borrskruvdragare i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tittar på när @Daniel_N brottas med vertikalfräsen. Just på denna bild ser det ut som fräsen har övertaget.

[bild]
Avancerat! Vad kallas operationen, horisontalfräsning?

I helgen byggde vi en kaninbur och konstruerade lite enkel förankring till den. Det fungerade faktiskt riktigt bra även om det nog inte är lämpligt till något med mer vindfång.
45 cm 10 mm armering och små byggvinklar. Lite rostskydd på svetsfogen så det håller sig ett tag iaf.
Byggmaterial för kaninbur med armeringsjärn, byggvinklar och verktyg på gräsmatta.
Skapa konto
Armeringsjärn och byggvinklar på arbetsbänk med verktyg, används för att förankra kaninbur.
Skapa konto
Nybyggd träkaninbur med nät i trädgården, nära träd och ett skjul, med kaniner inuti och byggmaterial omkring.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Egentligen helgens arbete men slutmontering ikväll. Renoverat gräsklipparen och då framförallt klippdäcket. Från lagerskrammel till att man nästan kan klippa utan hörselskydd! Inkluderar lagerbyte, rostborttagning, svetsning och målning.

• Renoverat klippdäck till gräsklippare med utbytta lager, rost och målning.
    Skapa konto
  • Renoverat och nymålat klippdäck till gräsklippare med verktyg synligt på gräsmatta.
    Skapa konto
  • Gilla
etjo och 2 till
  • Laddar…
I brist på limknektar, så har jag gjort ett försök att göra en limknekt/press...

Ska limma ikväll och så får vi se hur resultatet blir.

Hemmagjord limknekt i en svarv med metallspån och verktyg runtomkring.
Skapa konto
Hemmagjord limknekt med träbitar och metallstänger i en verkstad.
Skapa konto
Hemmagjord limknekt av metallstag och skruvtvingar i ett verkstadsutrymme med verktygstavla i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
epw och 7 till
  • Laddar…
Verkstadsinteriör med personens ben uppsträckta i förgrunden, dryckesburk i knäet och svetsbord i bakgrunden.
Skapa konto

Kvällen inleddes med att min assistent började på en skylt. Jag tog en välförtjänt tupplur i chefsstolen.

Svart prototyp-svetsbord med många hål, förberett för bearbetning, i ett verkstadsrum med material och verktyg.
Skapa konto

Prototyp av ett svetsbord med förborrade hål och markerade linjer, ligger på ett golv.
Skapa konto

Två metalliska prototyp-svetsbord står lodrätt med utstansade hål och fästen, redo för vidare bearbetning.
Skapa konto

Metallplåtar fastspända i en skruvstycke vid en bandsåg, metallspån synliga, vid arbete med svetsbordsprototyp.
Skapa konto

Sedan började jag intressera mig för tre av mina prototyp-svetsbord som landat hos mig från laserskäraren för vidare bearbetning. Har dock redan förbättringar på g (som vanligt suck)

Första prototypen syns uppe i bild också som ett frimärke stort. ;) ska försänka 60 hål med magnetborren sedan ska det svetsas benställningar.

• Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Det där blir ju ett otroligt användbart svetsbord.

• Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.