norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Ahh. Har också planer på en kantvik eller vad man ska säga. :) posta lite resultat sen :)

Ooooooch arbetar du kanske utifrån en ritning? :)
Lovar.
Nej, ingen ritning, bygger så den passar på lånsidan av mitt svetsbord utan några särskilda mått. Vinkeljärnen är 60x60x6 och gångjärnen järnrör och M20 med gängen bortsågad.
Ett hemmagjort gångjärn tillverkat av järnrör och M20-skruv monterat på en svetsad metallkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort samma typ av bock. Håller på och modifierar den lite dock.

Igår tänkte jag göra pizza på stålet i min grill men kom på jag saknar en pizzaspade. Slänge ihop en på några timmar:
42518271411_075c228754_b.jpg

Tyvärr kan stålen blir för varma, brända bottnar på pizzorna, hälften fick slängas :( Det funkar nog inte så bra med en grill för pizzor.

En bti flög bort ur sidan också, kvisthål. Men jag tyckte det gav lite charm åt hela saken.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har gjort samma typ av bock. Håller på och modifierar den lite dock.

Igår tänkte jag göra pizza på stålet i min grill men kom på jag saknar en pizzaspade. Slänge ihop en på några timmar:
[bild]

Tyvärr kan stålen blir för varma, brända bottnar på pizzorna, hälften fick slängas :( Det funkar nog inte så bra med en grill för pizzor.

En bti flög bort ur sidan också, kvisthål. Men jag tyckte det gav lite charm åt hela saken.
Hur har du moddat din?

Det jag tänker närmast på är om bultarna som håller fast kniven verkligen sitter ordentligt? Tänkte när man bockar så kan ju kniven annars förskjutas i djupled och ge en större bockradie.
 
Jag har inte gjort nånting definitivt ännu men tänker bygga några fötter som lyfter upp den från bordet. På så vis får jag rum att använda skruvtvingor och använda lite vad som helst för att bocka mot och även saker som inte spänner hela bockens vidd, då bör det även möjligt att kunna bocka mindre lådor. Jag fick idén från This Old Tonys video där han visade sin plåtbock.

 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Hantverkskrokar och hållare för tvingar skapade av metall på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda metallkrokar och en hållare för tvingar monterade på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda krokar av plattjärn monterade på verktygsbänk med en hållare för tvingar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lekte med plattjärnsbocken idag... blev lite krokar och en hållare för tvingarna.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Då var den klar. Några hyllplan i 1,5 mm plåt blir första testet.
En orange kantbockningsmaskin med en metallplåt infogad, redo för bockning, i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nybyggd metallsvarv med en plåt och hyllplan i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
4 mm radie i 2 mm plåt
Plåtböjningsverktyg på ett arbetsbord i verkstad med hyllplan i metall och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon mäter tjockleken på en plåt med en skjutmått, synligt är 1,5 mm angivet på verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 7 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Då var den klar. Några hyllplan i 1,5 mm plåt blir första testet.
[bild] [bild]
Aaaaii caramba. Tummen upp.
 
nanowire nanowire skrev:
Då var den klar. Några hyllplan i 1,5 mm plåt blir första testet.
Elegant, men har du funderat på att ha vingmuttrar istället`, alternativt svetsa på rejäla grepp på muttrarna?
 
T Troberg skrev:
Elegant, men har du funderat på att ha vingmuttrar istället`, alternativt svetsa på rejäla grepp på muttrarna?
Japp, har funderat men vill inte :p
 
Tillbringade ett par timmar med att rengöra min Hilti TE-5. Tipstack:
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Provade för första gången elektromagnethållaren till borrmaskinen och det fungerar kalas till saker som har plan refererensyta och tillräcklig magnetisk massa. Mindre bra till små oregelbundna bitar.
Borrmaskin med elektromagnethållare bearbetar en plan metallbit på ett arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektromagnethållare med borrmaskin fäster metallbit mot arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
Jag har byggt den här, utifall man skulle behöva påkalla omedelbar uppmärksamhet...
 
  • Hemmagjort varningslarm med röd siren och tryckknapp på svart bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Jag har byggt den här, utifall man skulle behöva påkalla omedelbar uppmärksamhet...
Vad gör den röda knappen? ;)
 
Lexington Lexington skrev:
Vad gör den röda knappen? ;)
Orsakar huvudvärk!
 
siggebo siggebo skrev:
Jag har byggt den här, utifall man skulle behöva påkalla omedelbar uppmärksamhet...
En siren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.