Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt!
Var blir den hemliga trappan ner till vinkällaren under?
Jadu, vi får väl se!

Ska ta och göra en egen byggtråd vilken dag som helst nu....
 
Fortsatt med jobbet från inlägg #4263. Svarvat den invändiga konan. Den syns inte så mycket på bilden, men den är väldigt avgörande för klämbussningens funktion.
Delvis rostig maskindel med centrerad klämbussning och precisionssvarvad invändig kon, ligger på brunt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jobbar ju normalt med CNC-maskiner på jobbet. Men det är väldigt kul när jag får ta fram kunskaperna från verkstadsskolan och göra jobb med lite precisionskrav i manuella maskiner.
 
  • Gilla
Pagno och 5 till
  • Laddar…
S
I morgon är det full fräs, nya hjul monterade :)

Nya bruna hjul monterade på en grön maskin med synliga skruvar och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Påbörjat monteringen av min valsputs. Allt gick bra fram till momentet där man förväntas lyfta 120kg maskin och placera den ovanpå stativet. Så stark är jag inte att jag gör det själv så istället blev det ett pallyft i väldigt många omgångar.
 
Byggt om åkgräsklippare igen bara för att få nöjet att klippa gräset för första gången denna säsong.
Förra året fick jag konstruera ett helt nytt avgassystem, eftersom standard är att avgaserna puttrar ut där fram och detta vill jag icke ha i ansiktet.
Denna gång blev det till att bygga om luftintaget, så att man kan använda ett standardluftfilter (av sporttyp när jag ändå höll på), eftersom det är en halv vetenskap att skaka fram ett nytt originalfilter där jag bor.
Uppsamlaren fungerar däremot fortfarande inte, så den får jag bygga om senare...
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
P
börjat riva justersågen jag köpte för ett tag sedan.. mycket jobb och mycket blir bytt till nytt! Hemskt mycket rost på den så allt det ska bort ! :)
 
Jag har fortsatt med att försöka lära mig spackla. Det innebar att jag idag gjorde en irriterande upptäckt, som i efterhand känns trivial: när man använder giraffslip längs det pappersremseförstärkta hörnet, är det viktigt att papperet är centrerat på sliptallriken. Annars skär den upp pappersremsa som man var så nöjd med att man fått dit! :(
Hörn av vägg med pappersremsförstärkning och spackel, skada syns där sliptallrik skurit upp papperet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jonmo jonmo skrev:
Jag har fortsatt med att försöka lära mig spackla. Det innebar att jag idag gjorde en irriterande upptäckt, som i efterhand känns trivial: när man använder giraffslip längs det pappersremseförstärkta hörnet, är det viktigt att papperet är centrerat på sliptallriken. Annars skär den upp pappersremsa som man var så nöjd med att man fått dit! :(
[bild]
Innerhörn?
Tunn latexsträng brukar jag lägga på och dra ut.
 
Japp, innerhörn. Inte färdigspacklat än, så jag kanske slänger dit en sträng sen. Ska på tapet på skiten, och inte hela hörnet är paj, bara en av tre meter.
 
Det här har jag tänkt att göra länge. Skönt att slippa slangen drällandes när den inte används.

En sladdvinda monterad på vägg för att organisera och förvara slangen snyggt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 4 till
  • Laddar…
Idag gjorde jag en sågbänk av lite spill, och snickrade sedan lite mestadels unplugged i trädgården. Tror ni Schwarz skulle förlåta att jag använde dragaren när jag körde med yxa och fogsvans i övrigt?
Handgjord sågbänk i trädgården med yxa, spillbitar och en batteridriven skruvdragare på en stubbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Tror ni Schwarz skulle förlåta att jag använde dragaren när jag körde med yxa och fogsvans i övrigt?
Nix. Skicka över dragaren till mig så kan jag slutförvara den :) (så du inte faller för frestelsen igen..)

(Jag tror inte han bryr sig om jag ska vara ärlig)
 
Nej det var inte så seriöst, hela hans motto är ju "gör din egen grej".

Kvalar sågbänken in som tång-lös, eller vad nu "vise-less" blir på svenska? Isf är jag ju hemma hos honom utan problem! :D
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Testat min planhyvel för första gången, aldrig använt någon innan heller förvisso!

En planhyvel i en verkstad täckt med träspån efter användning för att planhyvla ekbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satan vad spån det blir...

Planen är att hyvla lite ekbitar för att i slutänden tillverka en egen skärbräda.
Nyhyvlade ekplankor upplagda sida vid sida med synliga årsringar och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Jo det blir en hel del spån, en spånsug är enbra ide både för att slippa städningen och för att förbättra den hyvlade ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.