ricebridge ricebridge skrev:
Krupit till korset och köpt en ny liten kap- och gersåg - Meec... Få se om och hur den funkar...
Risken finns ju att den funkar irriterande väl! :rofl:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Flyttade om lite i verkstan, jag fick med ett verktygsskåp till svarven men trodde inte den rymdes brevid svarven så den har stått annanstans. Men jag flyttade svarven bit för bit med hjälp av en kofot och fick precis så mycket rum som behövdes för att ha skåpet brevid svarven. Blev riktigt bra, nu har jag nånstans att lägga ner grejer och fix mera ledigt utrymme på annat håll.

26927594787_60eb817227_b.jpg

Alla dörrar i skåpet är öppna och kylmedelspumpen är uttagen så jag kan rikta svarven. Inte så lätt, använder bladmått som "shims".
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Håller på och modifierar en remskiva så den kan monteras med en klämbussning istället för endast krysskil. Eftersom remmen sitter långt från navet så blir det ett avsevärt moment som i kombination med förbandets glapp så sakteliga nött ner både hålet i remskivan och axeln. Med ett stumt klämförband bör det bli mycket bättre. Återstår att gänga hålen för spännskruvarna och svarva konan.
En gammal grön pelarborr i arbete med en remskiva fastspänd på dess arbetsbord redo för modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbogan levererar i vanlig ordning.

Maskinen som remskivan hör till är för övrigt en degblandare av kolossalformat.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Flyttade om lite i verkstan, jag fick med ett verktygsskåp till svarven men trodde inte den rymdes brevid svarven så den har stått annanstans. Men jag flyttade svarven bit för bit med hjälp av en kofot och fick precis så mycket rum som behövdes för att ha skåpet brevid svarven. Blev riktigt bra, nu har jag nånstans att lägga ner grejer och fix mera ledigt utrymme på annat håll.

[bild]

Alla dörrar i skåpet är öppna och kylmedelspumpen är uttagen så jag kan rikta svarven. Inte så lätt, använder bladmått som "shims".
Jag ser att maskinvattenpasset mitt är i användning.
Det blir bra det där!
 
H heimlaga skrev:
Jag ser att maskinvattenpasset mitt är i användning.
Det blir bra det där!
Det blev faktiskt riktigt bra nu!

Jag kollade närmare på fötterna och fann dom hade satt dit någon form av HDF eller masonit eller liknande. Två likadana skivor fanns på varje fot. Jag vet inte orsaken varför dom var där men jag tyckte inte det var en bra design, sånt material sjunker ihop med tiden av vikten (kunde jag se med blotta ögat då jag tog bort dem) och expanderar säkert med fuktnivån i luften. Så jag plockade bort dom alla och monterade tillbaka fötterna så det bara var dom och inget annat. Metall mot metall. Då blev allting riktigt bra! Passet visar knappast någon skillnad alls mellan de två extrema sidorna.

Jag mätte dock direkt mot bädden istället för på tvärsliden som i bilden. Men jag tror det är mera korrekt att mäta så. Detta innebär nu att jag har ett väldigt bra gjutet golv i garaget.
 
Det tråkiga när man vägt in maskinen är när man lutar sig lite mot ena kanten på den och man ser att allt vrider sig. Helt sjukt, man tror ju att en sådan gjutjärnsklump är helt stum.
 
Jo det är ju extremt störande, jag märkte samma fenomen för minsta lilla på svarven så ibland undrar man om det var onödigt att lägga så mycket jobb på detta med tanke på att allt man gör på svarven kommer ha en liten effekt. Men OK det är gjort nu. Måste ge en eloge åt de som gjöt mitt golv iallafall.
 
Redigerat:
När jag fick sluta med degblandaren på grund av brist på W3/8 gängtapp så fick det bli snickeristädning istället. Äntligen har de flesta verktygen fått flytta in i sitt skåp.
Verktygsskåp med ordnade snickarverktyg, såsom skruvklämmor och vattpass, fästa med gummisnoddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gjorde att det blev plats för min nya hyvelbänk. Jag är ju lite gammaldags och föredrar en sådan före modernare bordsvarianter. Över två meter lång är den. Fick tillverka nya kilar till underredet då de gamla förkom när det plockades ner. Kanske gamla Robland-hyvelns sista insats.
Verkstad med gammaldags hyvelbänk, vit skåp, verktyg och elcentral på vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart finns det plats för nya rikt och planhyveln. Ska bli kul att få den på plats.

Slutligen en detaljbild från verktygsskåpet.
Vattenpass fäst på verktygstavla med röda gummiband som skrammelskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ogillar starkt saker som skramlar. Den här lösningen har jag på mycket saker i båten, men då med gummicoord istället för gummisnoddar och kraftigare krokar. Men för två lätta vattpass så blev några skruvöglor och gummisnoddar från köket precis lagom skrammelskydd.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 6 till
  • Laddar…
Fick lagren bytta på motorn till spånsugen. Jag tänkte jag provar ta av dom med avdragaren jag har och de släppte enkelt. Sen tänkte jag om jag lägger på nya när det gick så lätt att få av dom... Nå jag kom ihåg ett trick jag såg en gång på youtube och lade lagret på en gammaldags 60W lampa tills det blev just så varmt jag inte kunda hålla i det, 5 minuter kanske. Det praktiskt taget föll i plats på axeln sen fastnade det snabbt då lagret kyldes ner av axeln. Perfekt, båda bytta utan problem.
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Installerat nya gräsklipparen! Bara hoppas den sköter sig nu! Än så länge verkar det bra!

Nyligen installerad robotgräsklippare på gräsmatta i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerad robotgräsklippare i en välskött trädgård med klippta gräsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Beställde förra veckan en ny cirkelsåg av populärt blått märke. Hämtade ut den igår, kom hem, packade upp den och upptäckte att den inte var komplett. Allt som har med klingan att göra saknades. :thumbdown: så idag har jag fått skicka tillbaka den då det tydligen inte går att skicka de delar som fattas.
Nån som vet hur lång tid ett garantiärende brukar ta?:mad:
 
Det beror på var du köpt den. Proffsmagasinet fixade en liknande grej på 24 timmar.
 
I dag var det stora baxardagen här. Alla mina vänner i den branschen var dock otillgängliga just idag, så det fick bli att spotta i nävarna och jobba själv.
Planhyvel delvis synlig genom en öppen källardörr; verktyg och pallyftare använda för tung förflyttning syns framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det som sticker ut ur dörren till vänster, tro?

En stor rikt och planhyvel som sticker ut genom dörren i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo, en smärre rikt och planhyvel. 2,1m lång och 0,7m bred (totalt, borden är "bara" 400mm). Vikten är okänd, men torde ligga runt 0,5 ton.

Stor grön rikt och planhyvelmaskin på en bred pallyftare i ett verkstadsutrymme med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen på plats.

Ska man ge sig på sådana här jobb själv så krävs det verktyg.
En stor rikt och planhyvel på en pallyftare med verktyg som spaklyftblock och stuvarspett omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egentligen inget avancerat eller dyrt. Allt jag använde finns på bilden. Den extra breda pallyftaren lånade jag av proffsbaxarna på jobbet. En vanlig pallyftare är ibland lite obehagligt instabil. Stuvarspett, koben och pallningsvirke för att få ner maskinen från pallyftaren. Spaklyftblocket och stroppen använder jag för att dra pallyftaren över trösklar och dylikt. Är det trångt så går det ju inte att ta sats.

Källartrappan då? Jodå, där hade jag hjälp. Lyfte ner hyveln med en grävmaskin i samband med några andra jobb som skulle göras. Fick den ställd direkt på pallyftaren. Bara en massa extra bök att få ut en pall också när den väl är inne.
 
  • Gilla
tobbbias och 14 till
  • Laddar…
Jag kortade en skjutdörrsprofil med Kapexen, tycker snittet blev bra.
 
  • En nyligen kapad skjutdörrsprofil på ett bord med ett välskuret snitt och stadig belysning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
@phl har lagat det lilla hålet på mitt rörsystem:

Rör reparerat med flera lager silvertejp och svart plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.