Daniel_N Daniel_N skrev:
Kronologin har varit lite lidande idag: Jag och Ola började ju i morse med att (med viss hjälp av bm 641) baxa in denna, för mig, nya kapsåg i snickeriet. Första maskin från Taiwan som jag faktiskt varit riktigt sugen på. Det är en HolyTek HCS 24.

Så snart finns även en Tegle TPPS pendelkap på blocket till bra pris!

[bild]
Kommer att sakna den där pendelkapen som bjudit på en åktur varje gång en lättviktare som jag använt den...

//Ronnie

Min maskin fick lägga en sista go burnout innan den åkte in på vinterförvaring, däcket va slut för längesen så "vaskade" inget

Slitna motorcykeldäck efter en burnout med synliga spår av gummi och en person som rör vid däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Carreyfan och 3 till
  • Laddar…
Jag gjorde fräsjobb åt en kompis som vill ha stativ till whiskyfatet sitt Träplanka med utfräst halvcirkel bredvid en övre fräs på ett arbetsbord.
Skapa konto
Ett trästycke på en arbetsbänk med urskurna spår efter fräsarbete, bredvid en fräsmaskin.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Flakinredning till en Nissan Navara -17, anpassad efter tapetklister hinkar. @pjodden

[bild]
Den där måste vi få se mer av! :)

Tagit upp en dörröppning i verkstan och organiserat och förberett en plats för svarven.
37817441552_3a0566878f_b.jpg

37800706626_86062a4c7f_b.jpg

• Gilla
bulleribock och 7 till
  • Laddar…
Hartssanerat innanmätet på nya hyveln. Den ser ut att vara i riktigt bra skick o hartset satt inte speciellt ingrott. Starta gjorde den också:)

Rengjorda metallvalsar inne i en hyvelmaskin, fria från hartsspill.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 7 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Flakinredning till en Nissan Navara -17, anpassad efter tapetklister hinkar. @pjodden

[bild]
Snyggt! (y)

S
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Den där måste vi få se mer av! :)
Har inte så många byggbilder och tyvärr ingen bild när den står på flaket.

Jag o hyveln fick en lite dålig start på vårt förhållande. Skulle ratta in allting idag och det börja bra med borden, gick dock sämre med ena kutterkilen. Sällskruvarna satt locktitade och hade nog inte rörts sen förra ägaren köpte hyveln. Postning var nödvändig så skruvarna behövde komma loss. Efter 5-56, wd40, värme, en knäckt insexhylsa och en vriden nyckel försökte jag borra ut skruven o gänga om. Borrade aningen snett och knäckte sen gängtappen i hålet.:(

Hyvelkutterkil med avbruten gängtapp och skadad skruv på arbetsbänk.
Skapa konto

Ola C Ola C skrev:
Jag o hyveln fick en lite dålig start på vårt förhållande. Skulle ratta in allting idag och det börja bra med borden, gick dock sämre med ena kutterkilen. Sällskruvarna satt locktitade och hade nog inte rörts sen förra ägaren köpte hyveln. Postning var nödvändig så skruvarna behövde komma loss. Efter 5-56, wd40, värme, en knäckt insexhylsa och en vriden nyckel försökte jag borra ut skruven o gänga om. Borrade aningen snett och knäckte sen gängtappen i hålet.
:(

Inget gjort med egna verktyg, men undrat hur de betedde sig på romartiden, när de gjorde vattenkranar.
Antik romersk vattenkran i brons, utställd på museum.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
@Ola C
Du finns gängtappsutdragare. Annars slipa till en greppbar yta / spår med en dremel.
Det kan behövas rätt ordentligt med värme med snabb avkylning för att det ska släppa.

Mitt uppborrade hål hamna lite snett så att få upp gängtappsresten löser inte hela problemet.

Borrade istället ett nytt hål o satte en skruv lite utanför den förra. Mina skruvar som håller fast kutterkilen pressar ner densamma (ni ser formen) så ställskruven måste sitta rätt nära spännskruven annars drar man kutterkilen sned.

Det här ska ju (i bästa fall) bara postas en gång.

En närbild av en metallprofil med ett nyborrat hål och en intilliggande skruv, bredvid ett snett borrat föregående hål.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Sakta men säkert försöker jag få lite ordning ute o verkstaden, nån timme här och där mellan renoveringspassen försöker jag klämma in.

Grön arbetsbänk och påse med spån på hjul för att göra verkstadsredskap flyttbara.
Skapa konto

För ett par år sen kastades det bort en massa hjul i en container på jobbet när en affär byggde om, jag har en hel ICA-kasse med såna här hjul, ska försöka få så många maskiner som möjligt flyttbara.
Spånsug och hyveln först ut.
Egentligen lite för små för hyveln, men eftersom jag har en massa reserv chansar jag och ser hur länge det håller.

Verktyg och material på ett stökigt arbetsbord i verkstad inklusive svets och armeringsjärn.
Skapa konto

Stod och höll i lite krokar för att hänga upp saker på väggarna på biltema, men ska man ha ganska många blir det fort pengar från verktygskontot!
Fram med svetsen och rota lite i skrotlådan!
Två upphängda trädgårdsredskap på vägg, en röjsåg och en trimmer, med hemmagjorda krokar och hjul.
Skapa konto

En klick färg och krympslang på armeringsjärnen för att inte skava lika mycket mot sågen så vart det klockrent.
Ska upp med två röjsågar till här på väggen tänkte jag.

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.