3 447 274 läst · 18 449 svar
3447k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kommer att sakna den där pendelkapen som bjudit på en åktur varje gång en lättviktare som jag använt den...Daniel_N skrev:Kronologin har varit lite lidande idag: Jag och Ola började ju i morse med att (med viss hjälp av bm 641) baxa in denna, för mig, nya kapsåg i snickeriet. Första maskin från Taiwan som jag faktiskt varit riktigt sugen på. Det är en HolyTek HCS 24.
Så snart finns även en Tegle TPPS pendelkap på blocket till bra pris!
[bild]
//Ronnie
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jag o hyveln fick en lite dålig start på vårt förhållande. Skulle ratta in allting idag och det börja bra med borden, gick dock sämre med ena kutterkilen. Sällskruvarna satt locktitade och hade nog inte rörts sen förra ägaren köpte hyveln. Postning var nödvändig så skruvarna behövde komma loss. Efter 5-56, wd40, värme, en knäckt insexhylsa och en vriden nyckel försökte jag borra ut skruven o gänga om. Borrade aningen snett och knäckte sen gängtappen i hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 7 607 inlägg
Ola C skrev:Jag o hyveln fick en lite dålig start på vårt förhållande. Skulle ratta in allting idag och det börja bra med borden, gick dock sämre med ena kutterkilen. Sällskruvarna satt locktitade och hade nog inte rörts sen förra ägaren köpte hyveln. Postning var nödvändig så skruvarna behövde komma loss. Efter 5-56, wd40, värme, en knäckt insexhylsa och en vriden nyckel försökte jag borra ut skruven o gänga om. Borrade aningen snett och knäckte sen gängtappen i hålet.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Alltid lika tråkigtOla C skrev:
Nästa gång...
Prova en vänstergående borr för att få upp fastkörda skruvar.
https://www.tools.se/produkterSe/el...kt-118-A101-Dormer-1405539-sv-SE#v=SE-2002954
Brukar ha mer tur med det än med svinpitt/barnmorska (könsneutralt öknamn på verktyget).
Mvh Findus
Mitt uppborrade hål hamna lite snett så att få upp gängtappsresten löser inte hela problemet.
Borrade istället ett nytt hål o satte en skruv lite utanför den förra. Mina skruvar som håller fast kutterkilen pressar ner densamma (ni ser formen) så ställskruven måste sitta rätt nära spännskruven annars drar man kutterkilen sned.
Det här ska ju (i bästa fall) bara postas en gång.
Borrade istället ett nytt hål o satte en skruv lite utanför den förra. Mina skruvar som håller fast kutterkilen pressar ner densamma (ni ser formen) så ställskruven måste sitta rätt nära spännskruven annars drar man kutterkilen sned.
Det här ska ju (i bästa fall) bara postas en gång.
Logga in
Skapa konto
Sakta men säkert försöker jag få lite ordning ute o verkstaden, nån timme här och där mellan renoveringspassen försöker jag klämma in.
För ett par år sen kastades det bort en massa hjul i en container på jobbet när en affär byggde om, jag har en hel ICA-kasse med såna här hjul, ska försöka få så många maskiner som möjligt flyttbara.
Spånsug och hyveln först ut.
Egentligen lite för små för hyveln, men eftersom jag har en massa reserv chansar jag och ser hur länge det håller.
Stod och höll i lite krokar för att hänga upp saker på väggarna på biltema, men ska man ha ganska många blir det fort pengar från verktygskontot!
Fram med svetsen och rota lite i skrotlådan!
En klick färg och krympslang på armeringsjärnen för att inte skava lika mycket mot sågen så vart det klockrent.
Ska upp med två röjsågar till här på väggen tänkte jag.
Logga in
Skapa konto
För ett par år sen kastades det bort en massa hjul i en container på jobbet när en affär byggde om, jag har en hel ICA-kasse med såna här hjul, ska försöka få så många maskiner som möjligt flyttbara.
Spånsug och hyveln först ut.
Egentligen lite för små för hyveln, men eftersom jag har en massa reserv chansar jag och ser hur länge det håller.
Logga in
Skapa konto
Stod och höll i lite krokar för att hänga upp saker på väggarna på biltema, men ska man ha ganska många blir det fort pengar från verktygskontot!
Fram med svetsen och rota lite i skrotlådan!
Logga in
Skapa konto
En klick färg och krympslang på armeringsjärnen för att inte skava lika mycket mot sågen så vart det klockrent.
Ska upp med två röjsågar till här på väggen tänkte jag.