Jckssn Jckssn skrev:
Egentligen lite för små för hyveln, men eftersom jag har en massa reserv chansar jag och ser hur länge det håller.
Det är ju svängbara hjul, så om du har fler och är tveksam om de klarar tyngden kan du ju sätta dit fler på en gång som kan avlasta.
 
Då va hyveln inställd efter alla konstens regler, den va rätt off (typ 0.35 diff hö/vä på inmatningsbordet o postad uppåt väggarna) men nu blev det nog rätt bra. Hyvlar rakt o fint iaf. Ny kutterkil får jag kostnadsfritt från butiken jag köpte hyveln av.:)

Hittade världens billigaste övergångsadapter för ventilation på jula (150/120/100/80mm, 49kr), den vita som skymtar vid spånslangen.

Bara hjul som saknas då.

Inställd hyvel med urtavla för precision, träbit på inmatningsbord och övergångsadapter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inställd hyvel med skjutmått som visar 20.46mm, träkloss och kutterkil, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inställd hyvelmaskin i snickeriverkstad med träbit ovanpå och spånslang kopplad till utloppsadapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Då va hyveln inställd efter alla konstens regler, den va rätt off (typ 0.35 diff hö/vä på inmatningsbordet o postad uppåt väggarna) men nu blev det nog rätt bra. Hyvlar rakt o fint iaf. Ny kutterkil får jag kostnadsfritt från butiken jag köpte hyveln av.:)
Snyggt! Inte alls avundsjuk :)

Tror ni att det går att få dräneringsfirman som ska dränera om källaren åt mig att köpa en hyvel och baka in i priset? (Så inte SWMBO upptäcker det..) ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt! Inte alls avundsjuk :)

Tror ni att det går att få dräneringsfirman som ska dränera om källaren åt mig att köpa en hyvel och baka in i priset? (Så inte SWMBO upptäcker det..) ;)
Ja det borde väl inte vara så konstigt, frågar hon så säg det är en luftavfuktare.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Alltid lika tråkigt :(
Nästa gång...
Prova en vänstergående borr för att få upp fastkörda skruvar.
[länk]
Brukar ha mer tur med det än med svinpitt/barnmorska (könsneutralt öknamn på verktyget).

Mvh Findus
I länken är Tools rubrik/ sortering
"Tillbehör - hålsåg"
- varför har man/ vill man ha vänstergående borr i en hålsåg ?
 
Ingen aning om varför någon vill ha en vänstergående borr i en hålsåg. Förmodligen bara ett sorteringskriterie som utifrån verkar galet.

Brukar det inte vara en 6mm borr i Starrethållarna.

Mvh Findus
 
Äntligen fått in "nya" skivstället och ställt det tillfälligt (?) på plats.

Blått tomt skivställ i en oinredd källare, placerat nära en gul handtruck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Där jag har hängt har jag använt 6 kg släckare men du har gjort mer än inget. Är de lagom tillgängliga vid svetsen?
 
Äntligen skaftat brandyxan som jag lade upp bild på för sex veckor sedan!
Bara att hitta några snygga prylar lämpliga som väggfästen då, sen ska den upp!
 
Hyveln har flyttat in på riktigt. Inte alls nöjd med hjulen, dels blev det för högt o sen rullar den som den sämsta kundvagnen längst in i stället på ica, den där som kör åt alla håll utom dit man vill. Kommer möblera om lite, som det är nu får anhållet inte plats.

Tung stationär hyvel med hjul, placerad i en verkstad bredvid en borrpress och en verktygsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, vem var det som köpte underredet från swedendro? @norrbottenssnickaren @Frustrator ? http://www.swedendro-tools.se/shop/product/hjulunderrede-universal

Klurar på det eller hammers egna med hävarm i framkant. Är swedendrounderredet lättrullat?

Röd maskinunderrede på hjul som föreställer den beskrivna dåligt rullande vagnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snickeriverkstad med en tjocklekshyvel och riktbord för bearbetning av långa trästycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick bygga på riktborden lite inför borden jag ska bygga. Det är tungt att rikta 2600mm lång 52mm ask. Efter lite justering blev resultat riktigt bra.

Långa askträbrädor staplade på riktbord, redo för byggprojekt, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 7 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Klurar på det eller hammers egna med hävarm i framkant.
Hade du genomfört de utlovade studiebesöken innan du sprang iväg och handlade så hade du vetat att Hammers egen lösning fungerar utmärkt. Faktiskt den bästa varianten jag har provat hittills. Jag har två underreden motsvarande det från Swedendro, fast från Rutlands istället. Det ena sitter under bandsågen och det andra som tidigare satt under fräsbordet är faktiskt ledigt för tillfället. Tyvärr klarar mina bara 225 kg så det kanske är i minsta laget annars får du gärna låna och testa. Tyvärr så fungerar de lite sådär på mitt ojämna golv. Jag rekommenderar att du köper hjulsatsen från Hammer har svårt att tro att du skulle bli missnöjd med den.
 
jac jac skrev:
Hade du genomfört de utlovade studiebesöken innan du sprang iväg och handlade så hade du vetat att Hammers egen lösning fungerar utmärkt. Faktiskt den bästa varianten jag har provat hittills. Jag har två underreden motsvarande det från Swedendro, fast från Rutlands istället. Det ena sitter under bandsågen och det andra som tidigare satt under fräsbordet är faktiskt ledigt för tillfället. Tyvärr klarar mina bara 225 kg så det kanske är i minsta laget annars får du gärna låna och testa. Tyvärr så fungerar de lite sådär på mitt ojämna golv. Jag rekommenderar att du köper hjulsatsen från Hammer har svårt att tro att du skulle bli missnöjd med den.
Försökte redigera o snabela'a dig men det kan man tydligen inte när man redigerar.

Jag är också skeptisk till att underredet jag länkade till skulle rulla bra, har bordsågen på ett liknande från rutlands och den rullar jag bara i nödfall.

Hur mycket kostar hammers lösning? Försökte hitta pris men blev inte riktigt klok, en variant verkar kosta runt 700 och en annan >2000...
 
Ola C Ola C skrev:
Hur mycket kostar hammers lösning?
En siffra på 1200 dyker upp i minnet men ärligt talat så minns jag inte om jag faktiskt betalade den separat eller om den ingick. Fakturan borde rimligtvis finnas någonstans men jag hinner nog inte leta efter den förrän tidigast på måndag (åker till Södertälje i morgon bitti för att se dottern spela basket hela helgen).
 
Lite framsteg i sågprojektet....
I morgon blir det urtag för ilägg och montering av klyvkniven så det går att börja såga.

Kan inte bestämma mig ifall det ska kläs med plåt eller om jag nöjer mig med någon typ av laminat i nugläget. Någon som har något annat uppslag för behandling av mdf som ska agera bord till sågen.

Blir sjukt smutt iaf.

Verkstadsbord med en överhandsfräs och styrskena på ett MDF-bord, omgivet av diverse verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sågprojekt i en verkstad med MDF-bord, cirkelsåg, klyvkniv och urtag i förberedelse för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-bord med insatt sågblad, cirkelsåg och anhåll, förberett för urtag och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.