3 409 785 läst · 18 309 svar
3410k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Lite stämjärnsvård. Svarvat och monterat nytt handtag på ett 50mm (!) erik anton berg som jag ärvde av svärfar. Körsbär från brors trädgård, ett riktigt släktstämjärn med andra ord. Svarvade i metallsvarven, det är typ 4mm avsmalnande neråt men sånt där frihandsformande är inget man med fördel gör i den svarven. Polerat baksidan också och slipat fram en ny egg, får se om jag orkar försöka polera bort rostfläckarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen var det väl igår men ändå, hittade av en slump en massa mer material från en av mina favoriter på Youtube - Jimmy Diresta. Verkar som att han ihop med sin bror har gjort en massa avsnitt av en TV-serie där de köper/hittar en massa prylar, Jimmy gör om dem och de säljer dem på en loppmarknad. Riktigt underhållande att titta på faktiskt...
http://www.jimmydiresta.com/
http://www.jimmydiresta.com/
Ja Diresta är inspirerande att titta på, men den serien är ju lite skum då dom tydligen hittade på hela grejen för att får göra tv. Men hans skills är ju i högsta grad verkliga. Kan ju nämna att han finns på youtube under både Make och Core77inc också.
Har byggt en "long grain shooting board", hur översätter man det...längsgående stötlåda? I alla fall, den är väl mest tänkt till att finhyvla "smalsida 2" på plankor, en sida kör jag på rikt- och planhyveln sen brukar jag klyva till rätt bredd sen snyggar jag till denna klyvda sida för hand med hyvel, vilket inte alltid blir 100. Är det tjocka plank kan sida 2 åka genom planhyveln men tunna dito funkar inte detta riktigt.
Funkar den då? Ja, men inte riktigt som jag trodde, den är ju rätt lång och är man inte utrustad med orangutang-armar når man inte hela vägen om man skjuter hyveln framför sig. Så, tyckte det gick väldigt bra när jag hade plankan framför magen istället och körde hyveln med båda händerna, fick då också bättre tryck mot anhållet. Hade först tankar på infrästa tvingspår för att hålla plankan på plats men det går bra utan.
Funkar den då? Ja, men inte riktigt som jag trodde, den är ju rätt lång och är man inte utrustad med orangutang-armar når man inte hela vägen om man skjuter hyveln framför sig. Så, tyckte det gick väldigt bra när jag hade plankan framför magen istället och körde hyveln med båda händerna, fick då också bättre tryck mot anhållet. Hade först tankar på infrästa tvingspår för att hålla plankan på plats men det går bra utan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I dag på morgonen tog jag mig äntligen i kragen och gav min gamla slitvarg den kärlek hon länge förtjänat efter ca. trettio års trogen tjänst.
And she´s makes curls again
Logga in
Skapa konto
And she´s makes curls again
Logga in
Skapa konto
Ingen flätk och styrning ännu, har en 12v fläkt jag köpte och en billig liten termostat, tänkte om jag skulle ha så den slår på när tempen är 10+ eller 15+, ungefär så varmt jag vill ha det i verkstan. Saknar en passande 12v adapter, dom är alla för klena som jag har.
Det är en ram med nät på insidan som luften ska passera genom, jag ska ta in luften ovanifrån och suga ut den underifrån, på det viset hoppas jag det blir mera turbulens och luften blandar sig bättre. Har in och ut hålen i motsatta hörn.
Det är en ram med nät på insidan som luften ska passera genom, jag ska ta in luften ovanifrån och suga ut den underifrån, på det viset hoppas jag det blir mera turbulens och luften blandar sig bättre. Har in och ut hålen i motsatta hörn.
Redigerat:
Mera bilder, fönsterram:
solfångarens ram:
Isolering på sidorna, även baksidan är isolerad:
Fönsterramen är monterad med gångjärn på ena sidan och excenterlås på den andra. Jag har lagt en tätningslist mellan så det ska vara tätt. Ska även tätas mera mot väggen. Ska försöka ta mera bilder sen på nätet osv.
solfångarens ram:
Isolering på sidorna, även baksidan är isolerad:
Fönsterramen är monterad med gångjärn på ena sidan och excenterlås på den andra. Jag har lagt en tätningslist mellan så det ska vara tätt. Ska även tätas mera mot väggen. Ska försöka ta mera bilder sen på nätet osv.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Börjat på elektroniken och den funkar fint, fläkten känns stark, en såndär termostat var 2 euro med frakt typ från ebay:
Funkar fint men temp-sensorns sladd är för kort, jag undrar om det går att skarva i den eller om man kommer att sabba den om man prövar.
Försökte ta några bilder på insidan av solfångaren i morse men det var för mörkt ute så det blev inte till nånting.
Funkar fint men temp-sensorns sladd är för kort, jag undrar om det går att skarva i den eller om man kommer att sabba den om man prövar.
Försökte ta några bilder på insidan av solfångaren i morse men det var för mörkt ute så det blev inte till nånting.
Fläkten installerad.
Gjorde en filterbox så att smutsig luft inte dras in i solfångaren:
Filterboxen monterad:
Såhär ser det ut för tillfället:
Såhär ser insidan på solfångaren ut annars:
Jag har tätat i solfångaren med polyuretanskum, även in och utgångarna på samma vis och filterboxen också.
Gjorde en filterbox så att smutsig luft inte dras in i solfångaren:
Filterboxen monterad:
Såhär ser det ut för tillfället:
Såhär ser insidan på solfångaren ut annars:
Jag har tätat i solfångaren med polyuretanskum, även in och utgångarna på samma vis och filterboxen också.