Jobbat en stund på morgonen, sen fick köksknivarna sig en duvning på våtstenarna... lite fika o chill i solen...det är en rätt bra dag. :)
 
Stått och kliat mig i huvudet hur jag ska lösa hålet i tegelväggen ( eller rättare sagt putsa till kanterna) efter att jag har rivit ut plåtskåpet som soptunnan förvarades i innan källsorteringseran. Tröttnade och tog en pilsner vid poolen istället.
 
20497453860_c5419b3ef1_b.jpg

20497449268_23dccc256e_b.jpg

Den lever, och låter som ett jävla stridsplan. Vinden från den var så stark att den slungade ner två av klämmorna som hängde på väggen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
I helgen har jag varit till Juhtbacka marknad, en av finlands största årliga loppismarknader. Många intressanta saker men jag kom endast hem med en Stanley Bailey 5:a jag gav 20 euro för:
20631477958_3f02ba796d_b.jpg

Innan dess hade jag köpt en stick-svets också, och idag gjorde jag en liten mobil bas för den:
20631408950_1263d87d21_b.jpg

Passar in riktigt passligt under arbetsbänken:
20631470568_d2da9bb73c_b.jpg

Sen arbetar jag på en jigg för att kunna göra repeterbara geringar, genom att vinkla sågbladet kan jag göra s.k. "compound-angles".

20196850004_074140ca10_b.jpg

20828270791_3737b2ce86_b.jpg
 
DennisCA skrev:
Sen arbetar jag på en jigg för att kunna göra repeterbara geringar, genom att vinkla sågbladet kan jag göra s.k. "compound-angles".

[bild]

[bild]
Ser rejält bökigt ut, du har inte funderat på en gersåg?
 
Det är nog bökigare med en sån. Ska ha egen plats, vilket jag inte har för den, sen blir det en fråga om vad man ska köpa, skulle ta veckor innan jag ens bestämt mig. Jag behöver kapa nu. Ja och det kostar.

Tillråga på allt verkar det som de flesta gersågar inte är så noggranna och många som har gersågar på youtube kapar allt som kräver precision på bordssågen med nån slags jigg, komersiell eller hemmagjord. Jag såg en video där han först ställde in 22.5 grader på gersågen och grovkapade, sen hade han en incra jigg till bordssågen för att kapa om dom exakt. Så nä en gersåg har varit en av de där sakerna jag aldrig sett någon nytta av.
 
Redigerat:
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Det är nog bökigare med en sån. Ska ha egen plats, vilket jag inte har för den, sen blir det en fråga om vad man ska köpa, skulle ta veckor innan jag ens bestämt mig. Jag behöver kapa nu. Ja och det kostar.

Tillråga på allt verkar det som de flesta gersågar inte är så noggranna och många som har gersågar på youtube kapar allt som kräver precision på bordssågen med nån slags jigg, komersiell eller hemmagjord. Jag såg en video där han först ställde in 22.5 grader på gersågen och grovkapade, sen hade han en incra jigg till bordssågen för att kapa om dom exakt. Så nä en gersåg har varit en av de där sakerna jag aldrig sett någon nytta av.
Beror ju såklart på vad man gör. Men så fort det är lite längre saker som ska geras så blir det snabbt ohanterligt på en bordssåg, typ 5 meter långa golvlister. Då är en bra kap/ger med ett rejält stativ helt överlägset. Personligen tycker jag det är överlägset så fort man kommer upp i längder över 1 meter ungefär. Precisionen behöver ju inte vara sämre (även om det är enklare att få hög precision på en sån där jigg).

Sen gissar jag att du mest kollar på amerikanska youtube filmer (det är ju mest det som finns) och dom är ju väldigt kära i sina bordssågar over there.
 
Själv så drar jag i spaken som lyfter upp sågen på hjul, roterar jag den 90 grader och nu kan jag även kapa 5m långa lister om inte längre. Mitt justerbord är teleskopiskt och ger en lång stödyta när det fällts ut, lika långt som jag realistiskt sett skulle kunna bygga åt en gersågsstation.

Jag gerade nästan alla lister till mitt hus med den sågen, jag hade lånat pappas gersåg innan av märket Einhell tidigare, men fann att justersågen min gjorde det bättre och snabbare.

Jag ser inte att jag har rum eller behov för en sådan såg i min verkstad med tanke på hur bra min justersåg är på att kapa långa bräder. Speciellt utrymme saknar jag och dom tar så mycket utrymme om dom ska ha allt det där stödet dom kräver på sidorna.

Kanske det blir något i framtiden, ska bygga ett större förråd om några år, kanske 5x8m, då borde jag få ett ledigt rum i garaget som verkstan kan utökas in i.

Jänkarna är annars några av de jag tycker är mest gersågskära av alla, John Heisz och Jay Bates t.ex..
 
Redigerat:
DennisCA skrev:
Jag gerade nästan alla lister till mitt hus med den sågen, jag hade lånat pappas gersåg innan av märket Einhell tidigare, men fann att justersågen min gjorde det bättre och snabbare.
Jag tycker de verkar säga mer om Einhellsågen än om justersågen, tyvärr.
Men funkar det för dig ska köra på så. (y)
 
Nå det är i den budgeten en gersåg skulle hamna, om jag ens hade haft pengar över. Men det har jag inte efter den där GMF 1600 fräsen, den tog allt jag hade och jag hade sneglat på den ett helt år innan...
 
Kunde inte sova igår kväll så jag gick ut och tillverkade detta ställ till mina helt nya parallelltvingar som kom igår!


IMG_20150829_085923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gri11en och 5 till
  • Laddar…
Nöjd med dom dakota-tvingarna? Otroligt bra pris jämfört med bessey.
 
vectrex skrev:
Kunde inte sova igår kväll så jag gick ut och tillverkade detta ställ till mina helt nya parallelltvingar som kom igår!
Snyggt. Ett par nya Narex järn på bänken också?
 
son-of-a-tree skrev:
Nöjd med dom dakota-tvingarna? Otroligt bra pris jämfört med bessey.
Har av naturliga skäl knappt använt dem. Första intrycket känns dock väldigt gediget och bra!
 
jac skrev:
Snyggt. Ett par nya Narex järn på bänken också?
Ja, skarpt öga, stämmer bra! Är de bra?

Jag hade bara halvt misshandlade byggstämjärn tidigare. Dessa kändes OK i pris och såldes på hyvlar.se så jag tänkte att de inte kan vara allt för dåliga. Brynte dem lite på mina kreditkorts-diamant-brynen, känns som rakblad nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.