findus42 skrev:
Krysskolvning verkar ha dött ut.

Mvh Findus
Vad är grejen egentligen..?
Är du en superhjälte, gud eller det allvetande oraklet?
Man blir ju sjukt imponerad av allt du gör
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Jag antar att det är själva reglarna som krymper en aning på bredden? I så fall borde men kunna kortla så att kortlingarna sitter en aning på snedden för samma resultat. Men det är ju mycket snyggare som findus gör. Mest spekulationer från min sida.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
jonmo skrev:
Stort tack för bra dokumentation och viljan att sprida hantverkskunnande till oss vanliga kontorsråttor!

Men jag undrar om det här med trä och krympning. Normalt när man designar möbler och liknande, och toleranserna är väldigt kinkiga, talar man om träets variation såsom varandes mycket större tvärs fibrerna än längs dem. Är konstruktionsvirket verkligen så vått att det även krymper på längden också?
mattiasp skrev:
Jag antar att det är själva reglarna som krymper en aning på bredden? I så fall borde men kunna kortla så att kortlingarna sitter en aning på snedden för samma resultat. Men det är ju mycket snyggare som findus gör. Mest spekulationer från min sida.
Ah, inser efter att ha läst om Findus post att han inte säger att det är kortlingarna som krymper. Att bjälkarna krymper på bredden förklarar ju det hela!
 
Idag har jag fått lite elektronik sorterad.

Elektronikkomponenter ordnade på bord med sorteringslådor och motstånd på pappersremsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Ikväll blev jag klar med en ny släde till bandsågen.

Nybyggd släde vid bandsåg i verkstad med verktyg och gängsnitt på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träsläde vid en bandsåg i en verkstad, med träspån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygjord träsläde med ett träblock monterat, framför en bandsåg i en verkstad med träspån och verktyg runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd släde till bandsåg med en stock på i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även tillfälle att gänga med nytt gängsnitt och KnockOnWoods supersmörj 👌🏼

Nykonstruerad träsläde vid bandsåg med gängsnitt och rör av smörjmedel för gängning på slädens yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Hur gick det med gängsmörjan, var den värd priset ;)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
jonmo skrev:
Men jag undrar om det här med trä och krympning. Normalt när man designar möbler och liknande, och toleranserna är väldigt kinkiga, talar man om träets variation såsom varandes mycket större tvärs fibrerna än längs dem. Är konstruktionsvirket verkligen så vått att det även krymper på längden också?
Byggreglar skall hålla 12-16% fukt när man köper dem. När man tar in dem så torkar de ner till 4-8% ca och tappar någon mm på tjockleken. En 2"8 tappar ett par mm på höjden också, vilket kompenserar lite av tappet i tjocklek när man krysskolvat.

Om man letar en nackdel med krysskolvning så heter den ISOLERING :p
Fysatan vilket helvete att skära ihop Rockwool eller glasull så att alla draghål är tilltäppta. Med någon grinig gubbjävel som hänger över ryggen på en och river upp vartannat fack för att kolla om det duger.

Been there. Done that.

Mvh Findus
 
Fjojtmehmet skrev:
Vad är grejen egentligen..?
Är du en superhjälte, gud eller det allvetande oraklet?
Man blir ju sjukt imponerad av allt du gör
Det enda jag kan hoppas på är att bli forumgud :).
Men det är lite kul att irritera ungdomarna på snickeriet... De ser aldrig att jag rör mig men jag producerar mer än de klarar av.

Mvh Findus
 
  • Gilla
ghoti och 5 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Ikväll blev jag klar med en ny släde till bandsågen.
Den där varianten med tryck i höjdled var ny för mig, väldigt smart. Håller stocken sig stilla? Om den smårullar sida till sida och du bara kör 2 sidor i jiggen skulle nog ett längsgående, flyttbart i sidled, v i botten göra susen.
 
findus42 skrev:
Det enda jag kan hoppas på är att bli forumgud :).
Men det är lite kul att irritera ungdomarna på snickeriet... De ser aldrig att jag rör mig men jag producerar mer än de klarar av.

Mvh Findus
Jag kommer ihåg något liknande från min ungdom!

"Då Findus rör sig står blixten stilla."

Ett gammalt snickeriordspråk
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Fodrat lite hos en polare. Han ville släpa in kap och ger sågen. Jag tog fram japansågen och en gerlåda.

En hand håller en japansåg med en beige färgad handtag i dåligt upplyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trälist med precis kapad kant med en japansåg, närbild mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en nyligen sågad trälist med jämn yta, resultatet av ett precist snitt med en japansåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller en tändsticka för att illustrera hur man kan använda en japansåg och en gerlåda istället för att dra in tung utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Träsmak och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hur gick det med gängsmörjan, var den värd priset ;)
Otroligt prisvärd! ;) Gillar att den är fast och kladdig vid rumstemp, lite räcker länge.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Okynnesslöjdat.

Yxa som är nedslagen i en vedklabb med spån runtomkring, inne i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
findus42 skrev:
...
Om man letar en nackdel med krysskolvning så heter den ISOLERING :p
Fysatan vilket helvete att skära ihop Rockwool eller glasull så att alla draghål är tilltäppta. Med någon grinig gubbjävel som hänger över ryggen på en och river upp vartannat fack för att kolla om det duger.

Been there. Done that.

Mvh Findus...
Det lär finnas något som heter lösull också :)

Men visst är krysskolvning elegant!
Skulle själv inte våga mig på att åstadkomma det. Och lite synd att bygga in det så det inte syns :p
 
Chrissofsweden skrev:
Fodrat lite hos en polare. Han ville släpa in kap och ger sågen. Jag tog fram japansågen och en gerlåda.
Har du tappat konceptet helt? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.