3 395 978 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag antar att det är själva reglarna som krymper en aning på bredden? I så fall borde men kunna kortla så att kortlingarna sitter en aning på snedden för samma resultat. Men det är ju mycket snyggare som findus gör. Mest spekulationer från min sida.
jonmo skrev:Stort tack för bra dokumentation och viljan att sprida hantverkskunnande till oss vanliga kontorsråttor!
Men jag undrar om det här med trä och krympning. Normalt när man designar möbler och liknande, och toleranserna är väldigt kinkiga, talar man om träets variation såsom varandes mycket större tvärs fibrerna än längs dem. Är konstruktionsvirket verkligen så vått att det även krymper på längden också?
Ah, inser efter att ha läst om Findus post att han inte säger att det är kortlingarna som krymper. Att bjälkarna krymper på bredden förklarar ju det hela!mattiasp skrev:
Ikväll blev jag klar med en ny släde till bandsågen.
Fick även tillfälle att gänga med nytt gängsnitt och KnockOnWoods supersmörj 👌🏼
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick även tillfälle att gänga med nytt gängsnitt och KnockOnWoods supersmörj 👌🏼
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hur gick det med gängsmörjan, var den värd priset
Byggreglar skall hålla 12-16% fukt när man köper dem. När man tar in dem så torkar de ner till 4-8% ca och tappar någon mm på tjockleken. En 2"8 tappar ett par mm på höjden också, vilket kompenserar lite av tappet i tjocklek när man krysskolvat.jonmo skrev:
Om man letar en nackdel med krysskolvning så heter den ISOLERING
Fysatan vilket helvete att skära ihop Rockwool eller glasull så att alla draghål är tilltäppta. Med någon grinig gubbjävel som hänger över ryggen på en och river upp vartannat fack för att kolla om det duger.
Been there. Done that.
Mvh Findus
Det enda jag kan hoppas på är att bli forumgud .Fjojtmehmet skrev:
Men det är lite kul att irritera ungdomarna på snickeriet... De ser aldrig att jag rör mig men jag producerar mer än de klarar av.
Mvh Findus
Den där varianten med tryck i höjdled var ny för mig, väldigt smart. Håller stocken sig stilla? Om den smårullar sida till sida och du bara kör 2 sidor i jiggen skulle nog ett längsgående, flyttbart i sidled, v i botten göra susen.nanowire skrev:
Jag kommer ihåg något liknande från min ungdom!findus42 skrev:
"Då Findus rör sig står blixten stilla."
Ett gammalt snickeriordspråk
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Fodrat lite hos en polare. Han ville släpa in kap och ger sågen. Jag tog fram japansågen och en gerlåda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det lär finnas något som heter lösull ocksåfindus42 skrev:...
Om man letar en nackdel med krysskolvning så heter den ISOLERING
Fysatan vilket helvete att skära ihop Rockwool eller glasull så att alla draghål är tilltäppta. Med någon grinig gubbjävel som hänger över ryggen på en och river upp vartannat fack för att kolla om det duger.
Been there. Done that.
Mvh Findus...
Men visst är krysskolvning elegant!
Skulle själv inte våga mig på att åstadkomma det. Och lite synd att bygga in det så det inte syns