S
Försökt att böja björkplywood :(
Och snickrat ihop denna hurts :)

En trähyvelmaskin monterad ovanpå en hemmagjord träbänk i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Moddat en kinaslip till en väl fungerande finmek-slip.

Stående bänkslipmaskin med slipband och verktygsstöd för slipning. Blå och svart, industriell användning, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktade upp snedgjutna anliggningsytor pch bytte lager.

Maskinbearbetning av metall, spån och skärverktyg i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade kardborre på aluminium tallriken

Slipmaskin med roterande skiva, skydd och slipband. Verkstadsmiljö. Används för att slipa material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blått skruvstycke med svart rund platta på arbetsbänk, möjligen verktyg för reparation eller montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad med moddad kinaslip, verktyg och maskiner på arbetsbänkar, organiserad verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Gjorde några "pushsticks", eller på skjutare idag. 9 st. Gav två till "snicken", snickarföreningen då vi saknar bra sådana i maskinhallen.
Alla enligt Matthias Wandel´s design.

Nio nygjorda trä_pushsticks_ i olika storlekar, designade för säker användning i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Omvandlat en 1,5m rejäl askplanka till kaplastavar. Självklart ihop med barnen.

Sen var vi ju tvungna att bygga ett så högt torn det gick!

Högt torn av kaplastavar byggt av askplanka, bredvid en bokhylla i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Gjutning av en kapsågprototyp placerad på Dewalts anhåll för ökad precision i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då urfräsningarna för mina mitre bars på min Dewalt inte är nog precisa så har jag börjat prototypa en kapslade som ska hängas på anhållet istället. Hoppas det får en att inte slänga sågen genom fönstret :)
 
Skooda skrev:
Försökt att böja björkplywood :(
Och snickrat ihop denna hurts :)
Stiligt... men får nog säga att din hyvel spelar i en annan division än sågen o fräsen ;)
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Jag är beredd att hålla med;) den har funnits med i många många år innan det blev på allvar:)

Edit: så länge att jag till och med glömde bort den ett tag, fasiken att den inte bara försvann:) i samband med div. andra maskiner så fanns det en mastig Jonsereds till salu också....
 
Redigerat:
Borrat några hål, verkar som att får dra ner de redan lågt ställda förväntningarna på att få något gjort under "vabruari"....

Borrmaskin på träskiva med borrade hål och måttstock i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fixat till ett nytt Zero clerance insert. Blev lite hackigt tyvärr. Ica basics skärbräda..
Sågade zero clearance insert av en skärbräda, monterad på bordscirkelsåg, med hackiga kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
S
Börjat med ett pusselbord/bricka
 
Frustrator skrev:
Fixat till ett nytt Zero clerance insert. Blev lite hackigt tyvärr. Ica basics skärbräda..
Ica och Inca i en trevlig symbios :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Monterat och sågat med SuperTuff 1" 1.3 ripper i bandsågen efter tips av OlaC.
Bladet sågar läskigt snabbt men jag behöver bygga en stabilare släde och in- och utmatningsstöd på sågen för att kunna få bra snitt.
 
  • Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Monterat och sågat med SuperTuff 1" 1.3 ripper i bandsågen efter tips av OlaC.
Bladet sågar läskigt snabbt men jag behöver bygga en stabilare släde och in- och utmatningsstöd på sågen för att kunna få bra snitt.
Vad är det för storlek på din Ejca?

Är sugen på nytt blad till min inca men vet inte vad jag ska testa. (Ditt monsterblad klarar den ju inte av)
 
Frustrator skrev:
Vad är det för storlek på din Ejca?

Är sugen på nytt blad till min inca men vet inte vad jag ska testa. (Ditt monsterblad klarar den ju inte av)
Det är en BA50M, 50 cm hjul.

Tuffsaws har ju en del skoj, nåra lite tunnare blad också?
 
L-OFast, har samma problem och idé, har dock inte kommit till skott, vilken fräs har du? Ett problem på min är att spindelhastigheten är lite låg för mindre fräsdiametrar, tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.