3 411 441 läst · 18 311 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Antar jag kan dubbelposta här också. Gjutit en platta framför garaget, tanken är att skräp och sånt som sågspån inte ska beblanda sig med gruset längre och bli en äcklig sörja som aldrig går att få bort. Men mer än det så vill jag kunna rulla ut maskiner och jobba utomhus. En hyvelbänk vid dörren är planerad, och den ska då ha hjul så jag kan ta ut den.
Man kan se min gamla Asea motor där också, den är nu renoverad och funkar riktigt bra.
Också för sopplatsen då man nu hade en betongbil beställd.
Man kan se min gamla Asea motor där också, den är nu renoverad och funkar riktigt bra.
Också för sopplatsen då man nu hade en betongbil beställd.
Gjort en träklubba av gammal rönn som jag hittade i vedhopen vid föräldrarnas sommarstuga. Tänker den kan användas till andra saker också.
Klubban är inte helt färdig ännu, men funktionell. Detta blev till stor del ett arbete med hyvlar och stämjärn, jag använde bandsågen och justersågen för att kapa till de ungefärliga storlekarna.
Jag gjorde nog lite fel då jag formade huvudet, gjorde vissa saker i fel ordning. Vet bättre till nästa gång.
Klubban är inte helt färdig ännu, men funktionell. Detta blev till stor del ett arbete med hyvlar och stämjärn, jag använde bandsågen och justersågen för att kapa till de ungefärliga storlekarna.
Jag gjorde nog lite fel då jag formade huvudet, gjorde vissa saker i fel ordning. Vet bättre till nästa gång.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 573 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 573 inlägg
Just nu har jag uggle-lyssning.
Dom höll mig vaken hela natten igår. Dom svara om vartannat med ett gällt skrän. Jag såg dom nyss svepa förbi huset jäms fladdermössen.
Kattuggla kanske?
Dom höll mig vaken hela natten igår. Dom svara om vartannat med ett gällt skrän. Jag såg dom nyss svepa förbi huset jäms fladdermössen.
Kattuggla kanske?
Fått den där gamla motorn renoverad och monterad i hyveln igen. Eftersom denna motor är 1450rpm och den gamla var 2850rpm så behövdes en större remskiva. Jag svarvade en egen denna gång från 18mm plywood:
Också förbättrat funktionen för attlösgöra och spänna anhållet, tidigare måste jag använda skiftnycklar för det, nu vevar jag bara:
Också förbättrat funktionen för attlösgöra och spänna anhållet, tidigare måste jag använda skiftnycklar för det, nu vevar jag bara:
Jo en sak jag gjorde igår, en jigg för att vässa bandsågsbladet:
En otrolig skillnad, det här bladet var inte så vass då det var nytt, som att såga i smör nu, före och efter bilder då jag sågat lite rönn:
Fick idén från John Heisz:
https://www.youtube.com/watch?v=GRFASuwGodE
En otrolig skillnad, det här bladet var inte så vass då det var nytt, som att såga i smör nu, före och efter bilder då jag sågat lite rönn:
Fick idén från John Heisz:
https://www.youtube.com/watch?v=GRFASuwGodE
Men se där, en exakt likadan hyvelDennisCA skrev:
Ja, i bästa fall håller de ett år . Hoppades att du hittat riktiga drivremmar som höll bättre .
Jag har funderat på att bygga om drivningen så den använder någon form av rem istället. Eventuellt genom att limma på en krans på det stora hjulet och öka diametern på det lilla så utväxlingen inte förändras.
Har nog funderat på det i snart 20 år nu, men rätt som det är så kanske man får tummen ur