Gjort klart en variant på Olas dubbelsläde. Lite feltänk och småfusk på vägen, men nu är den rak, stabil och enligt mina första tester verkar den lika smidig som det var tänkt. Nu kanske jag vågar ge mig på att fixa de där schackpjäserna som stått på listan ett bra tag.

Den där märkliga pinnen är det stopp som bromsar släden från att åka så långt att fingrarna ryker. När den inte ligger bakom släden mellan borden får den sitta som på den andra bilden. Förhoppningsvis är den tillräckligt irriterande och i vägen där, så att jag inte glömmer att lägga den på plats innan jag sågar.

Länk till den riktiga:

Hemmagjord dubbelsläde för såg med säkerhetsstopp och tryckblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hemmagjord dubbelsläde för sågning på ett arbetsbord med skydd och stopp.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Sthlm1891 och 19 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Byggt en kompis och ett litet bord
[bild]
Snyggt, tror jag kommer kopiera bordet! Hur har du gjort infästningen för benen i "skivan"? 🙂

J JonasJN skrev:
Snyggt, tror jag kommer kopiera bordet! Hur har du gjort infästningen för benen i "skivan"? 🙂
Både stolar och bord är designade av Gerrit Rietveld på 30-talet och har just kommit i nyproduktion av Hay.

Jag utgick från en kombination av originalritningarna som jag hittade här och 3D-modeller på Hays hemsida, här.

Vad gäller lilla bordet så slutade det med att jag drog en skruv i varje ben, uppifrån genom skivan. Inte supersnyggt men verkar vara så det var gjort i originalet. I Hay-varianten syns inte skruven. Hade jag haft en dominofräs så hade jag nog kört en domino och limmat.

• Gilla
JonasJN
  • Laddar…
Meckar båt. Tog för ovanlighetens skull hem båten i vintras i hopp om några fina helger i mars-april för lite meckande. Men det blev inget med det för då snöade det. Så nu står jag här i juni med båten på land. Illa.
Båt på land med öppet motorrum, bränslefilter synligt, under underhåll med verktyg och delar utspridda.
Skapa konto

För första gången på 13 år så böt jag bränslefilter. Båtmotorer brukar ju av de flesta ägare anses vara lika kräsna med maten som småbarn. Det ska vara bara 98 oktan eller bara alkylat osv. Den här motorn tuggar dock glatt i sig det som bjuds.

När jag nu hade ett bränslefilter som dragit igenom ett par kubikmeter 95 oktan från macken och rätt många dunkar annan kasserad soppa som jag fått av bekanta med mer kräsna motorer så tänkte jag att det vore kul att se hur mycket gegg som sitter i filtret.
Hand håller ett använt bränslefilter med synliga rostflagor och färgrester.
Skapa konto

Inte så mycket på det hela taget. Mest färg och rostflagor från en dålig bränsletank som jag skrotade för tio år sedan. Så jag tror inte så mycket på alla skräckhistorier om vad 10% etanol ska ställa till med. Inte ett spår av påväxt eller upplösta gummipackningar.

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Fortsätter med hönshus och dito gård.

Hönshus under konstruktion med stängsel och trädgårdsland med olika växter i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
skrapa bort geggan med ett lämpligt stämjärn
😱

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
😱
Tror han menar ett fuljärn. Ett sånt där man fått i present av någon som visste att man gillar att fixa med trä, men som köpte billigaste möjliga stämjärnsliknande föremål på Jula...

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tror han menar ett fuljärn. Ett sånt där man fått i present av någon som visste att man gillar att fixa med trä, men som köpte billigaste möjliga stämjärnsliknande föremål på Jula...
Hoppas det 😅
Var det så @Pysslarn ? 🤨

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har bara fuljärn som grovslipas helt utan jigg på en slipsten, allt plockat från Julas finaste hyllor (Meec) så ni kan vara lugna.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Det här med gammalt fönsterkitt var väl inte skitkul när man inte har optimala förutsättningar.

En varmluftspistol och Bahco-skrapa används för att ta bort gammalt fönsterkitt från en fönsterbåge på pallbockar.
Skapa konto

Nu kör jag på frihand med varmluftspistol från Biltema och en Bahco-skrapa. När det är dags för riktig fönsterrenovering på huset kommer jag göra annorlunda.
Det är i alla fall linoljekitt men arbetssättet är inte optimalt märker jag:

*) Alldeles för låg arbetshöjd för mig som är 190 cm.
2. Väldigt dåliga fastspänningsmöjligheter med billiga pallbockar.
C. Fuljärn på frihand pajar fönsterbågen för lätt när kittet kan tvinga iväg järnet, och skrapan kräver mycket mer värme av någon anledning.
IV. Pelarborr à la stigen underlättar men borde ha en egen kylväska.
• En speedheater och ett ett kittstämjärn hade antagligen varit bättre men jag var för snål.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
En speedheater och ett ett k
Du har sett trådarna om hur man bygger en 'ful-speedheater'? Julas infravärmare kostar 200kr. Klart värt det.

Stämjärn, en hyvel No 78 underlättar också +handduk som glasskydd när man värmer med värmepistolen.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Nej det visste jag inte om, men jag får göra en sökning, tack för tipset! 😀

Snickrar elementskydd. Hälften av ribborna fastskruvade, nu ska jag sova middag.
Halvfärdigt träelementskydd med vertikala ribbor monterade framför en radiator.
Skapa konto

Halvfärdigt träelementskydd med fastskruvade ribbor på ett arbetsbord i en verkstad.
Skapa konto

Ett pågående bygge av ett träelementskydd med halvfastskruvade ribbor i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 14 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Hoppas det 😅
Var det så @Pysslarn ? 🤨
Exakt så! 👍

Trodde inte det behövdes skrivas ut… 😜
//Ronnie

• Gilla
  • Haha
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Lite byggarquiz:
1) Om kundens golvvärmeskåp ska monteras med utanpåliggande gips, kommenterar man att man satt gipsen för långt in
a) innan montering,
b) efter montering eller
c) inte alls?

2) När det ändå är monterat, och skåp byggs framför, kollar man om luckans ram får plats
a) innan montering,
b) efter montering eller
c) inte alls?

Golvvärmeskåp halvmonterat i vägg, gips utsågat, rörsystem synligt, snickeriverktyg och spån på golvet.
Skapa konto

Nu fick jag i all fall dit det hela.
Monterat golvvärmeskåp i hörn med synliga gipsskivor och märkningar på väggen.
Skapa konto

Edit: kan tillägga att stavlimmad bok är rätt jobbigt att snida i...

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
MickeLarsson och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.